Viktigaste vid ombyggnad från Enduro?

carl_aj

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Lund
Hoj
Snart
Viktigaste vid ombyggnad till Motard?

Hejsan
Jag funderar på att göra om en Enduro till Motard så man kan köra bättre på asfalt.

Vill ha en motrard men alla är så satans dyra så jag tänkte att man kanske kunde bygga om en enduro lite för att komma undan billigare...

Om vi utgår från följande bild
8840569437.jpg


Vad är de man ska tänka på först?

Däcken är ju de som slår mig allra först. Vilken dimension ska man gå ner till på framhjulet cirka?

Sen måste man väll göra en reg.besikning va?

Får inte skena i kostnader utan ska vara ett lagligt budget bygge. Denna hoj kostar 14lax på blocket och jag vill helst inte lägga över 20 totalt.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Billigast tänkbara är att byta till släta gatdäck på befintliga fälgar, se om du kan hitta vassare bromsbelägg (rejsbelägg) till det ok som sitter på (alternativt hitta begagnat ok och adapter, samt större skiva). Sedan se över fjädringen för att få den styvare (mycket styvare). Tjockare gaffelolja är en bra start, men räcker sällan (shimsning är lite dyrare men ger bra resultat). Att byta fjädrar behövs sällan. Det är budgetmotard det...

Allt därefter är rena vansinnet när man väl satt igång. Man blir aldrig riktigt nöjd och vill bara ha värre prylar... :D (jag tror mitt nuvarande projekt säkert har kostat 150 tusen om man räknar in allt under årens lopp :näsblod ).
 

carl_aj

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Lund
Hoj
Snart
Okey då har jag en hint. Som jag fattat det är nästan alltid framhjulet mindre än bakhjulet på motard... varför? bara estetiskt?

Vad kostar det om man lämnar in alla kåpor o plastdetaljer för omlackering till matt svart ungefär?

och sista frågan: vad behöver jag sätta dit som inte finns? alltså blinkers etc. vad måste jag ha?
 
Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Okey då har jag en hint. Som jag fattat det är nästan alltid framhjulet mindre än bakhjulet på motard... varför? bara estetiskt?...

....och sista frågan: vad behöver jag sätta dit som inte finns? alltså blinkers etc. vad måste jag ha?
Hjuldimensionerna är 17 tum både fram och bak på en motard.
(Eller tänker du på bredden?)

Angående vad du behöver sätta dit som inte finns så förstår jag inte frågan...
Är den landsvägsreggad så ska det sitta lysen, blinkers, tuta och troligtvis backspeglar för att gå igenom besiktning.

Är den enduroreggad så spelar det ingen roll hur många blinkersar m.m du monterar, den kommer iallafall inte vara "gatlaglig" med mindre än att du registrerar om den till landsvägshoj.
(Vilket har avhandlats i tidigare trådar här på forumet hur krångligt/dyrt/allmänt jobbigt det är).


Men jag kan ju ha missförstått frågan totalt. :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okey då har jag en hint. Som jag fattat det är nästan alltid framhjulet mindre än bakhjulet på motard... varför? bara estetiskt?

Vad kostar det om man lämnar in alla kåpor o plastdetaljer för omlackering till matt svart ungefär?

och sista frågan: vad behöver jag sätta dit som inte finns? alltså blinkers etc. vad måste jag ha?

Lacka inte en plasttank!
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Så det är jobbigt att regga om en Enduro till Vanlig landsvägs MC?

Kolla lite trådar av Philsson, han omreggade sin Husa och det var inte helt bekymmersfritt.

(Nu fick han iofs lite extra strul då hojen var ursprungsreggad med strypningar som sedan var demonterade och återmonterade).
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag har också kollat lite på dedär o regga om e-reg till lvg tidigare och jag får nog hålla med Laggie. Det är bökigt och frågan är om det blir någon ekonomi i det i slutändan. Mitt tips är att leta upp en lv-reggad cykel.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Lacka inte en plasttank!

Det där är verkar vara en myt, tanken på min XR har varit lackad i ett snart ett halvår utan att ha "blivit ful". Färgen andas den med..

Ang. Lv-reggnig av endurohojar. Jag hörde att det skulle vara jätteenkelt, han jag köpte Xren av hade lv-reggat flera st enduros förut. :va
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top