Viktigt!!! Abstinens!!

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
En kort men viktig fråga: Om det i registreringsbeviset står 23kw men hojen är i verkligheten fulleffktare och försäkrad som fulleffektare, är det olagligt att köra då??

Ringde f-bolaget och frågade, för dom var det ok om der var ok från vägverket/bilregistret, problemet är bara att kundtjänst är stängt för helgen!!!!!! :(

Svara bara om ni VET, orkar inte med alla 125 nissar som TROR sig veta allt... :)

Tack på förhand!!!

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Tyvärr.

Samma sak som om du tar en bil och stoppar in en turbo.
Du kanske har en försäkring som täcker det,
men fordonet du kör är inte det du har papper på...

Dock är inte polisen... eh... dom BRUKAR inte vara
skitnoga med det där. Såvida du inte kör som en... eh...
som jag :D ... så lär dom inte intressera sig för det.

Men ring ditt lokala poliskontor och fråga vad dom tycker.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fredrich skrev:
Tyvärr.

Samma sak som om du tar en bil och stoppar in en turbo.
Du kanske har en försäkring som täcker det,
men fordonet du kör är inte det du har papper på...

Dock är inte polisen... eh... dom BRUKAR inte vara
skitnoga med det där. Såvida du inte kör som en... eh...
som jag :D ... så lär dom inte intressera sig för det.

Men ring ditt lokala poliskontor och fråga vad dom tycker.

men perkele... antar att du har rätt, även om man inte vill tro det! :( Men ska ringa alla myndigheter som finns på måndag och höra.. tänker inte vänta till 3 april då jag har beställt besiktining!!

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Suomalainen skrev:
Svara bara om ni VET, orkar inte med alla 125 nissar som TROR sig veta allt... :)
Många Nissar blir det! Tänk om alla 125 st svarade, vad jobbigt det skulle bli att läsa då! Förstår att du inte orkar med dem...

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Re: Re: Viktigt!!! Abstinens!!

Spiken skrev:
Många Nissar blir det! Tänk om alla 125 st svarade, vad jobbigt det skulle bli att läsa då! Förstår att du inte orkar med dem...
Svar på tal. :tummenupp

Kan meddela att det finns många 125-förare som är otroligt duktiga och som sitter inne med stor kunskap om det mesta inom hojar (även om inte jag är en av dem).

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Viktigt!!! Abstinens!!

Estremo skrev:
Svar på tal. :tummenupp

Kan meddela att det finns många 125-förare som är otroligt duktiga och som sitter inne med stor kunskap om det mesta inom hojar (även om inte jag är en av dem).

jo jag har märkt det, de är jätte duktiga... :rolleyes:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Min hoj är reggad på 73(eller vad nu 100 hk blir) kw och är egenligen ostrypt. Bara du har en försäkring som täcker den högre effekten så är det inte någon som säger något, det är bara vid en olycka eller om du har en begränsning på kortet som någon bryr sig / kollar. Om du nu skulle krocka eller köra omkull så har du ju försäkringsskydd för den ostrypta effekten och försäkringsbolaget kommer med andra ord inte ställa till med några problem.

//jaGf

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Lite OffTopic men ändå...

Snackade med en kille på BIKE Trollhättan för ett tag sen. Vi stod vid en importerad gixxer 750 -96 (nåt sånt var det)...
Det stod att den var reggad som 25kW så jag undrade lite hur svårt det var att ta bort strypningen själv om man ville det efter ett tag.

SVAR:
Njaee... det finns ju inga strypningssatser till den här modellen så den är ju fulleffekt redan nu vettu..!

Enligt honom finns det tydligen en del modeller som inte "kan" strypas till mellanhoj! :D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Allt går att strypas, handlar bara om att komma på rätt sätt! montera strypbrickor med rätt håldiameter på en gixxer750 och den får vips 34 hästar. men den kommer gå sisådär troligen. så visst går det att strypa alla hojar till mellanklass, men importörerna säljer troligen inte satser till alla.

//jaG

Jidetoft skrev:
Lite OffTopic men ändå...

Snackade med en kille på BIKE Trollhättan för ett tag sen. Vi stod vid en importerad gixxer 750 -96 (nåt sånt var det)...
Det stod att den var reggad som 25kW så jag undrade lite hur svårt det var att ta bort strypningen själv om man ville det efter ett tag.

SVAR:
Njaee... det finns ju inga strypningssatser till den här modellen så den är ju fulleffekt redan nu vettu..!

Enligt honom finns det tydligen en del modeller som inte "kan" strypas till mellanhoj! :D

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zeb_Macahan skrev:
Min hoj är reggad på 73(eller vad nu 100 hk blir) kw och är egenligen ostrypt. Bara du har en försäkring som täcker den högre effekten så är det inte någon som säger något, det är bara vid en olycka eller om du har en begränsning på kortet som någon bryr sig / kollar. Om du nu skulle krocka eller köra omkull så har du ju försäkringsskydd för den ostrypta effekten och försäkringsbolaget kommer med andra ord inte ställa till med några problem.

//jaGf

Njaoo, om bilregistret säger att det är olagligt att köra med fel nuffror i papprena så betalar inte f-bolaget ut något vid eventuell olycka. För dom spelar det ingen roll om den är försäkrad för 2000kw, står det fel i papprena och det är olagligt så blir det inte en krona.
Därför hänvisade f-bolaget till bilregistret för att få klartecken därifrån först att det inte är olagligt, eller att det eventuellt kan skrivas in att den är fulleffekt direkt när man ringer.

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
färskingar med värsta sortens sporthojar behöver ju inte veta allt heller...

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Suomalainen skrev:
En kort men viktig fråga: Om det i registreringsbeviset står 23kw men hojen är i verkligheten fulleffktare och försäkrad som fulleffektare, är det olagligt att köra då??

Ringde f-bolaget och frågade, för dom var det ok om der var ok från vägverket/bilregistret, problemet är bara att kundtjänst är stängt för helgen!!!!!! :(

Tack på förhand!!!

Klart som fan att det är olagligt, stoppar snuten dig och kollar upp verklig effekt är det kört.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Viktigt!!! Abstinens!!

Pirro skrev:
Klart som fan att det är olagligt, stoppar snuten dig och kollar upp verklig effekt är det kört.

Är du helt säker? fakta, lr "vet" du bara det..?

F-bolaget var inte säkra på sin sak när man ville ha ett rakt ja/nej svar..då backa dom och hänvisa vidare. :(

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
125 nisse som tror sig veta allt... *Psssshhhttt*

visa F-bolag kan om det händer en olycka dra ner på hur mycke du ska få ut pga att du inte försökrat för va den e..
och polisen :p ...det är olagligt men e ju lite svåt o se om den är strypt eller inte när man e ute o kör... :tummenupp

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Zeb_Macahan skrev:

//jaGf

Jag har upptäckt att alla tyskimporter e reggade med 100Hk (74kw) Men det e nå´t jag bara "vet". Min gamla Blade var reggad med 100Hk men bromsad till 120 eller nå´t...

Har du en tyskimport?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
B1 skrev:
Jag har upptäckt att alla tyskimporter e reggade med 100Hk (74kw) Men det e nå´t jag bara "vet". Min gamla Blade var reggad med 100Hk men bromsad till 120 eller nå´t...

Har du en tyskimport?

Tror det är skillnad med en hoj som är inreggad från start som lägre effekt än det egentligen är (som tex 98ans R1a). Dvs det är ok att den har mer effekt än de står eftersom det inte är ägaren som gjort "fel".

AleX skrev:
125 nisse som tror sig veta allt... *Psssshhhttt*

visa F-bolag kan om det händer en olycka dra ner på hur mycke du ska få ut pga att du inte försökrat för va den e..
och polisen :p ...det är olagligt men e ju lite svåt o se om den är strypt eller inte när man e ute o kör... :tummenupp

Grattis!! du kvalar till skalan som jag inte vill ha svar ifrån.. :p Du har ju inte ens läst frågan! Men jag föklarar för dig iaf..

Man får inte en krona om den är olaglig vid olycka!! (det är FAKTA från f-bolaget) Min är försäkrad som fulleffekt, men det spelar ingen roll om den är olaglig! olagliga fordon = nada pengar!
Om sen snuten vill ge mig böter för den är felreggad skiter jag fullständigt i...dom får inte tag på mig iaf! ;) Men det är just om en olycka skulle vara framme med all rullgrus och skit som är just nu som jag helst inte vill bli utan ersättning...

Har för övrigt inget emot 125:a grabbarna förutom att jag personligen tycker att jävligt många av dom spammar sönder trådar som var vettiga från början. :fakta

Martin

Guest
Men hur fungerar det med trafikförsäkringen, är f-bolagen lika snåla med att betala ut för skador på annans egendom? Att man inte får ett öre för skador på sin egen hoj är ju en sak, men om man råkar köra in i någons nybyggda finrum kan det ju bli dyrt...

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...