Viktigt att använda ”rätt”bilbatteri?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Satte kaffet i halsen när jag såg vad Biltema tar för ett batteri till en Saab 9-5: 1100 kr. Kollade vad det kostar till en V70 av samma årsmodell (2002): 799 kr. Även Passat av samma årsmodell kostar 799 kr. Undrar förstås om det verkligen är nödvändigt att köpa det dyrare batteriet – är Saabmotorn (2,0 jämfört med Volvons 2,5) så annorlunda än de andra att den kräver ett så mycket starkare batteri? Dumsnålt att köpa ett annat än det rekommenderade eller är räcker det billigare?

Volvo V70 och VW Passat
55Ah 242x175x190 480A 799,00 kr

Saab 9-5
74Ah 278x174x190 680A 1.099,00 kr

Storlek, hur polerna är vända (så kablar passar) är ju det intressanta, strömkapaciteten är ju mer en fråga om hur länge man gnuggar på startmotorn när det är kallt. :hihi

Bara måtten "stämmer", alltså så att du får dit batteriet räcker gott & väl. Ampere står ju egentligen bara för hur många ampere timmar den klarara av att leverera ström.

Vilken fråga svarar du på?

Jag ville lära dig att inte ställa komplexa frågor... ;)

Närå - trådrubriken såklart.

Som SGM säger: Håll bara koll på polariteten, samt att batteriet har samma typ av klackar på bottenplattan och kanske oxå ev. samma mått på densamma så dina fastsättningsanordningar funkar.
Många bilar har fasta mått, men andra har flyttbara grejer just för att flera olika batteristorlekar (läs längdmått) ska kunna användas.

Kan vara så att de uppgifterna ser lite konstiga ut men jag gissar på att[FONT=Verdana, Arial, Helvetica] 480A och 680A är "Cold Crank Amps". Enkelt sagt: har du för lågt CCA kommer du dränera batteriet innan bilen startat. Speciellt när det är kallt ute. Däri ligger en del av prisskillnaden. För övrigt anger Biltema samma batteri till V70 Diesel som till SAAB 9-5.

55Ah 242x175x190 480A 799,00 kr

74Ah 278x174x190 680A 1.099,00 kr [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica][/FONT]

Mitt batteri i min 9-5:a la av strax före jul och eftersom jag hade ett sprillans nytt fritidsbatteri från Biltema ståendes så kastade jag i det för att se om det passade.
Det sitter i fortfarande och det kostade under 700:- när jag köpte det, 62Ah har jag för mig att det var. Fungerar perfekt fortfarande, bilfan startade när det var -29 grader i lördags.

Mitt batteri i min 9-5:a la av strax före jul och eftersom jag hade ett sprillans nytt fritidsbatteri från Biltema ståendes så kastade jag i det för att se om det passade.
Det sitter i fortfarande och det kostade under 700:- när jag köpte det, 62Ah har jag för mig att det var. Fungerar perfekt fortfarande, bilfan startade när det var -29 grader i lördags.

Fritidsbatterier KAN fungera, såklart.
Särskilt på bensinare.
Nyteknik kommer även klara sig med ett 55Ah startbatteri.

Men skilj på startbatterier och fritidsbatterier, där den senare typen är konstruerad för att klara många djupurladdningar, snarare än att kunna ge höga startströmmar som startbatterierna gör (det som benäms CCA tidigare i tråden).

Men är batterierna friska, och sätts i en bensinare kommer alla varianter funka oavsett. Sålänge bilen är någorlunda lättstartad vill säga.

Fritidsbatterier KAN fungera, såklart.
Särskilt på bensinare.
Nyteknik kommer även klara sig med ett 55Ah startbatteri.

Men skilj på startbatterier och fritidsbatterier, där den senare typen är konstruerad för att klara många djupurladdningar, snarare än att kunna ge höga startströmmar som startbatterierna gör (det som benäms CCA tidigare i tråden).

Men är batterierna friska, och sätts i en bensinare kommer alla varianter funka oavsett. Sålänge bilen är någorlunda lättstartad vill säga.

Jo, med en tvåliters Saabmotor (=ingalunda kompression då de är slutkörda efter 500 mil) så bör det räcka med 10st parallellkopplade AAA-batterier :gnissla
Det dumma med Biltema är ju att de inte anger CCA någonstans, eller har jag missat det hela? Nu skulle jag bara ha ett batteri till båten och köpte det billigaste med vettig Ah och hade turen att få det att fungera i skitbilen. Saaben alltså.
Btw, Feltema är inte såååå jävla billiga på batterier. På mekonomen kostade det 100:- mer och då var det inte alls lika fult som Feltemas...

Jo, med en tvåliters Saabmotor (=ingalunda kompression då de är slutkörda efter 500 mil) så bör det räcka med 10st parallellkopplade AAA-batterier :gnissla
Det dumma med Biltema är ju att de inte anger CCA någonstans, eller har jag missat det hela? Nu skulle jag bara ha ett batteri till båten och köpte det billigaste med vettig Ah och hade turen att få det att fungera i skitbilen. Saaben alltså.
Btw, Feltema är inte såååå jävla billiga på batterier. På mekonomen kostade det 100:- mer och då var det inte alls lika fult som Feltemas...

Jag inbillar mig att deras märkning med i det här fallet 480A och 800A är CCA. Typ...

Varför behövs så många amperetimmar egentligen? Nån som har koll på hur många Ah det tar att starta bilen? Och vad är maxströmmen?

Nördfakta:
Saab batteriet lär väga runt 25 kg, om man ersatte det med lithium-ion batteri med samma kapacitet hade det bara vägt 5 kg! Utvecklingen går frammåt ändå :)

Varför behövs så många amperetimmar egentligen? Nån som har koll på hur många Ah det tar att starta bilen? Och vad är maxströmmen?

Nördfakta:
Saab batteriet lär väga runt 25 kg, om man ersatte det med lithium-ion batteri med samma kapacitet hade det bara vägt 5 kg! Utvecklingen går frammåt ändå :)

Anta att en startmotor suger i sig någonstans mellan 250 och 400A kontinuerligt när den används.
Ok?

Säg att ett normalt startförfarande för de flesta bensinbilar tar ca 3s.
(tar det längre tid är ju något knasigt)

DU använder således 400A under 3s.

Alla batterier som kan leverera detta, startar din bil.
Ev. överkapacitet som hade behövts för:

- tändning
- övriga komponenter
- eventuella upprepade startförsök

Jag köper numer mina bilbatterier på skroten.
De flesta skrotar har batterier som de ha mätt att de är okej, sen knallar man till den pallen kollar vilka batteriet som har mest ampertimmar och är ett "bra" märke och suger tag i det som är renast å finast för det är inte så gammalt.
Sist fick jag t o m garanti och pröjsade bara 200 kr.

Har man otur så håller det inte så länge men det jag har min bruksbil har gått två efter att jag köpte det på skroten och det funkar bra.

Det funkar bra med färre Ah, även om man inte ska överdriva (underdriva). Så länge man inte kör enbart korta sträckor (under 15km) och batteriet laddas som det ska klarar man sig på i princip vilket batteri som helst. Sen bör man kanske skippa rumpvärmen på korta sträckor (drar mucho el!).

Har något hänt på bilbatteri-fronten de senaste åren. Minns att jag köpte batteri till min Alfa för 3-4 år sen för typ 300 pistoler. Nu kostar samma batteri 800kr..?! Är det någon miljöavgift de lagt på, eller vad?

Kan det vara så att Volvo har specat olika batterier till bensin och diesel men Saab har samma till alla motoralternativ? Biltema torde använda tillverkarnas specar för att hitta ersättningsbatterier.

Med diesel behöver man kraftigare batterier, speciellt nu när det är kallt och asen inte vill "tända".

I en SAAB kan du nog slänga i vad som helst. I en riktig bil (BMW) bör du däremot hålla dig till OEM, eller iaf samma typ (AGM). Sedan ska det nya batteriet registreras vid installation så att det inte under- eller överladdas.

Vet inte vad det kostar i Sverige, men här ligger det runt 2.5K plus arbete, så räkna med 3-3.5K. Och ja, man kan givetvis slänga i batteriet själv, men gemene man har antagligen inte tillgång till rätt programvara...

Lycka till.

I en SAAB kan du nog slänga i vad som helst. I en riktig bil (BMW) bör du däremot hålla dig till OEM, eller iaf samma typ (AGM). Sedan ska det nya batteriet registreras vid installation så att det inte under- eller överladdas.

Du menar att BMW har kassare elsystem, sämre laddreglering eller något annat som ställer högre krav, medans Saab har byggt en bra bil som ställer lägre krav?

Jag inbillar mig att deras märkning med i det här fallet 480A och 800A är CCA. Typ...

Jag ser inte detta när jag söker på bilbatterierna där, har ett svagt minne av att jag inte såg det förra gången heller jag letade batteri på hemsidan. Vad gör jag för fel :gråta

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick