viktklass på förare?

wildb0i

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
ingen än
Hej hej, det är så att jag har en liten fundering. Jag är 24 år och funderar på att ta kort för lätt mc, främst för att jag inte är ute efter fartupplevelser och acceleration, mer känslan av att köra båge. och priset spelar också in, en 125a ligger ju en aning billigare än de större hojarna, hur är det med försäkring och skatt? är även det billigare på en sådan?

men till topic, hur mycket orkar en 125a? jag är 185 cm lång och ligger på 118 kg i vikt, är jag helt enkelt för stor för en liten hoj? isåfall vore det skönt att få planerna grusade innan man börjar plugga osv :)

lev väl.
/P.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2787044 Hej hej, det är så att jag har en liten fundering. Jag är 24 år och funderar på att ta kort för lätt mc, främst för att jag inte är ute efter fartupplevelser och acceleration, mer känslan av att köra båge. och priset spelar också in, en 125a ligger ju en aning billigare än de större hojarna, hur är det med försäkring och skatt? är även det billigare på en sådan?

men till topic, hur mycket orkar en 125a? jag är 185 cm lång och ligger på 118 kg i vikt, är jag helt enkelt för stor för en liten hoj? isåfall vore det skönt att få planerna grusade innan man börjar plugga osv :)

lev väl.
/P.
Vilken typ av hoj letar du efter?

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hade jag varit i din situation hade jag tagit kort för tung MC direkt istället för att bara ta kort för 125a. Man behöver ju inte köra 1000ccare bara för att man har tungt MC-kort utan du kan ju köpa vilken hoj du vill.

Sen när du väl kommer in i MC åkandet tror jag det är bra om du har den friheten att du KAN köpa större hoj om du vill det.
Jag lovar, du kommer säkert att vilja ha mer och mer effekt efterhand. ;)

Lycka till!

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2787073 http://www.blocket.se/vi/10636563.htm?ca=10_s
den tyckte jag såg ok ut, det är det enda jag är kapabel att bedöma just nu :)

http://www.blocket.se/vi/10820284.htm?ca=10_s
kikar på lite äldre modeller oxå, mer tilltalande i pris.. fast det kanske är mer problem med dessa?
Jag håller med stoooffe då du säkerligen vill ha mer effekt. Men om du är ute efter att, som du skriver, känslan av att köra hoj så skulle jag ta rgfen och köra den avstrypt. Sedan att den kommer att kännas lite seg får du helt enkelt leva med när det gäller en 125a. Men jag tror också att en avstrypt rgf skulle kunna ge dig väldigt många roliga timmar på riktigt kurviga vägar.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Du får inte lov att ta lätt om du är 24 år, var en som tänkte precis som dig här för nån år sedan minns jag. Som efter kontakt me VV elr vad det var fick reda på att han fick bara ta till mellan/tung.

wildb0i

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
ingen än
Hej! Tack för alla svar. Ja med tanke på nedanstående får det väl bli så att man får ta lite högre behörighet. Och som ni skrev, man kanske vill ha en Harley när man närmar sig 60.. :) nämen, hade inte ens tänkt tanken att ta högre behörighet, när jag ändå kan köpa en mindre hoj. ibland räcker inte näsan till :)

Du får inte lov att ta lätt om du är 24 år, var en som tänkte precis som dig här för nån år sedan minns jag. Som efter kontakt me VV elr vad det var fick reda på att han fick bara ta till mellan/tung.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Hej hej, det är så att jag har en liten fundering. Jag är 24 år och funderar på att ta kort för lätt mc, främst för att jag inte är ute efter fartupplevelser och acceleration, mer känslan av att köra båge. och priset spelar också in, en 125a ligger ju en aning billigare än de större hojarna, hur är det med försäkring och skatt? är även det billigare på en sådan?

lev väl.
/P.

Ang. försäkring så kan du kolla hur mycket det kommer att kosta på den här sidan.

http://www.bilsport-special.com/priscalc/

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Bilsport och mc är så pass billiga pga. att dom har skyhöga självrisker, de kan ju vara bra att veta.

Självklart kan man vara 24 och köra 125cc, jag vet, för jag är 24 :D

dock kommer jag snart köpa en 200cc istället, och du har rätt försäkring är billigt! jag betalar 900:-/år för helförsäkring.
och skatt på en mc är ju inget att snacka om, tror jag betalde 180:- .

och ja, jag har tungt kort :D

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...