Vilka är era erfarenheter av ”inga lediga tider” för besiktning?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Lätt förbluffad när jag försöker boka tid för besiktning av hojen – varken Opus, Dekra eller Besikta har några tider. Varken den här veckan, nästa eller framöver! Eeh, va?! Hur gör man då? Hur har ni gjort?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2022-10-18 kl. 20.36.56.png
    Skärmavbild 2022-10-18 kl. 20.36.56.png
    1.2 MB · Visningar: 32

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Flera stationer har inte personal som får besikta mc - och nu börjar det bli kallt o blött, kan ju ha en viss inverkan också
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Bredda sökningen bara.
Lokalt hittar jag inga lediga, men i grannkommunen så finns det.

Nånstans så finns det alltid.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Kolla Carspect Vårby alle. Där verkar finnas en del tider.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns väl sådär 476 besiktningsstationer i Stockholm, kan man åka mer än tre kvarter hemifrån så finns det.

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vilka är era erfarenheter av ”inga lediga tider” för besiktning?


Mina erfarenheter är att dom inte känner för att besiktiga motorcyklar när inte vädret är optimalt.
Alltså 20 plus, torrt och solsken. Och numer behöver dom inte heller besiktiga heller om dom inte vill.

Bakgrunden är att kontrollorganet Swedac för en del år sedan slog ner på somliga av de nya KalleAnka-stationerna som var väääldigt snabba med att skippa provkörningsdelen i besiktningsprocessen genom att ticka boxen "fordonet ej provkört pga halka" eller hur texten nu kan ha sett ut.

Om stationerna gjorde det av lathet, bekvämlighet, oförmåga att köra MC eller bara som ett sätt att pressa in ändå fler betalda besiktningar i timman låter jag vara osagt - men resultatet drabbade ALLA.
Motorcyklar måste tvingande provköras oavsett väder för att det skulle vara en godkänd besiktning, alla avsteg var grund för anmärkning från Swedac.

Alltså: exit sunt förnuft och balanserade platsbedömningar - enter pepparkaksform som jävlaridet skulle se likadan ut norr till söder i detta 1000 miles långa land.

Stationerna kved, förstås. "Men det kan ju vara faarligt...?"

Svaret blev:
'Så skit i att ta in hojar då, det är ingen som bryr sig om dom ändå - och Tingvall har lovat att dom skall fasas ut hur som helst.' (Möjligen inte ett helt ordagrant citat...)

Och där är vi nu.
KallaAnka-stationer besiktigar motorcyklar när dom känner för det.
Utan invändningar från myndigheten.

Avreglering? Demontering...?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lätt förbluffad när jag försöker boka tid för besiktning av hojen – varken Opus, Dekra eller Besikta har några tider. Varken den här veckan, nästa eller framöver! Eeh, va?! Hur gör man då? Hur har ni gjort?
Min erfaranhet är att det är många av stationerna hos Dekra, Opus och Besikta som inte alls besiktigar MC. Och dom väljer att inte tala om att dom inte alls besiktigar hojar utan säger bara att det inte finns några lediga tider. Så är det i alla fall på de stationer runt Järfälla där jag bor.
så jag väljer att inte ens försöka leta tider på andra stationer än bilprovningen då dom talar om vilka stationer det ens är idé att söka tider. Och dom har dessutom haft hyfsat gott om tider när jag sökt efter besiktningstider.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilka är era erfarenheter av "inga lediga tider" för besiktning?
KallaAnka-stationer besiktigar motorcyklar när dom känner för det.
Utan invändningar från myndigheten.

Avreglering? Demontering...?

Welcome To The Gles Bygd...

Om jag inte breddar min sökning med sådär tjugo-trettio mil så har "inga lediga tider" varit standardscenariot under de sista åren. Den lokala Bilprovningen som förvandlades till en Opus-station har haft typ fyra tider före första maj (som blir strukna då det fortfarande finns risk för halka) och fyra tider till någon gång sent på hösten, då en "motorcykelbehörig" person från någon annan Opus-station tvingas till en förmiddags tjänsteresa. Utöver detta - nada.

Vill man däremot boka besiktning av sin personbil, släpvagn eller timmerbil finns det hur många lediga tider som helst, till och med samma vecka.

Bättre efter avregleringen...? Joråsåatt...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Besikta i Söderort har varit skapligt enkla att hitta tider på under varma månader, men nu verkar det vara rätt kört ser jag.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Fick förklarat på en station att "licensen" för att besiktiga mc kommer i paket med att besiktiga lastbil. Eftersom man tjänar mer på lastbil så reserverar man tiderna för lastbilar på den gubben som har licensen varpå inga tider för mc blir över.
Har fått åka flera mil extra för att få tid till mina mc då närmsta station inte har tider att boka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Provkörningen" kan ju inte vara det som gör att MC inte är omtyckt att besikta?

Vad kör dom 500m två växlar och en inbromsning?

Jag har bara fått "provkörning ej genomförd" en gång, och då satt jag med en dm snö i skrevet i snöstorm och väntade på att bli insläppt.
Dom hade inte ens tittat ut på MC parkeringen för dom var övertygad om att ingen skulle komma den dagen...
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Inga lediga mc-tider hos Besikta flera veckor framåt enligt deras web-sida.

Ringde kundtjänsten och frågade om det fanns något återbud. Är det mc det gäller så tar vi det mellan några bilar sa de.

Fick en tid två timmar senare. Två besiktnings killar gjorde jobbet snabbt, det som tog längst tid var att få på på mc-kläderna inför provkörningen.

Trevligt bemött och blev bjuden på kaffe fick dessutom en hundring i rabatt. Jodå hojen gick igenom utan anmärkning.
Det här var visserligen i mitten av april i år, torra vägar, solsken +7 grader.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Fick förklarat på en station att "licensen" för att besiktiga mc kommer i paket med att besiktiga lastbil. Eftersom man tjänar mer på lastbil så reserverar man tiderna för lastbilar på den gubben som har licensen varpå inga tider för mc blir över.
Har fått åka flera mil extra för att få tid till mina mc då närmsta station inte har tider att boka.
Stämmer det verkligen? Jag har besiktigat mina motorcyklar några gånger på den lokala Bilprovningen. Det är en liten station som normalt sett bara besiktigar personbilar, jag har varken kunnat besiktiga husvagn eller husbil där, fast motorcyklarna går som sagt bra. Lastbil kan jag inte tänka mig att de besiktigar, de har inte utrustning för det. Kommer inte ens in i hallen gissar jag.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Stämmer det verkligen? Jag har besiktigat mina motorcyklar några gånger på den lokala Bilprovningen. Det är en liten station som normalt sett bara besiktigar personbilar, jag har varken kunnat besiktiga husvagn eller husbil där, fast motorcyklarna går som sagt bra. Lastbil kan jag inte tänka mig att de besiktigar, de har inte utrustning för det. Kommer inte ens in i hallen gissar jag.
Nej, det stämmer verkligen inte. För att besiktiga hojar krävs kompletterande utbildning. En polare till mig som är besiktningsman fick sin "examen" i augusti att även besiktiga MC.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
I en artikel från i sommras menar Eneroth att glesbyggden saknar besikningsmöjligheter till viss del beror på moderaternas avreglering och att besiktningsföretagen fått press att lösa situationen...
Gör de inte det han han överväga en återreglering...

Ja lycka till med det nu.....

 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
I en artikel från i sommras menar Eneroth att glesbyggden saknar besikningsmöjligheter till viss del beror på moderaternas avreglering och att besiktningsföretagen fått press att lösa situationen...
Gör de inte det han han överväga en återreglering...
Intressant alternativ med ”återreglering” – har det förekommit i vårt land?
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top