Vilka är era erfarenheter av ”inga lediga tider” för besiktning?
Min erfaranhet är att det är många av stationerna hos Dekra, Opus och Besikta som inte alls besiktigar MC. Och dom väljer att inte tala om att dom inte alls besiktigar hojar utan säger bara att det inte finns några lediga tider. Så är det i alla fall på de stationer runt Järfälla där jag bor.Lätt förbluffad när jag försöker boka tid för besiktning av hojen – varken Opus, Dekra eller Besikta har några tider. Varken den här veckan, nästa eller framöver! Eeh, va?! Hur gör man då? Hur har ni gjort?
Vilka är era erfarenheter av "inga lediga tider" för besiktning?
KallaAnka-stationer besiktigar motorcyklar när dom känner för det.
Utan invändningar från myndigheten.
Avreglering? Demontering...?
Stämmer det verkligen? Jag har besiktigat mina motorcyklar några gånger på den lokala Bilprovningen. Det är en liten station som normalt sett bara besiktigar personbilar, jag har varken kunnat besiktiga husvagn eller husbil där, fast motorcyklarna går som sagt bra. Lastbil kan jag inte tänka mig att de besiktigar, de har inte utrustning för det. Kommer inte ens in i hallen gissar jag.Fick förklarat på en station att "licensen" för att besiktiga mc kommer i paket med att besiktiga lastbil. Eftersom man tjänar mer på lastbil så reserverar man tiderna för lastbilar på den gubben som har licensen varpå inga tider för mc blir över.
Har fått åka flera mil extra för att få tid till mina mc då närmsta station inte har tider att boka.
Nej, det stämmer verkligen inte. För att besiktiga hojar krävs kompletterande utbildning. En polare till mig som är besiktningsman fick sin "examen" i augusti att även besiktiga MC.Stämmer det verkligen? Jag har besiktigat mina motorcyklar några gånger på den lokala Bilprovningen. Det är en liten station som normalt sett bara besiktigar personbilar, jag har varken kunnat besiktiga husvagn eller husbil där, fast motorcyklarna går som sagt bra. Lastbil kan jag inte tänka mig att de besiktigar, de har inte utrustning för det. Kommer inte ens in i hallen gissar jag.
Intressant alternativ med ”återreglering” – har det förekommit i vårt land?I en artikel från i sommras menar Eneroth att glesbyggden saknar besikningsmöjligheter till viss del beror på moderaternas avreglering och att besiktningsföretagen fått press att lösa situationen...
Gör de inte det han han överväga en återreglering...
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|