Vilka årsmodeller av GSXR 1100 vobblar?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
INGEN, förutsatt att allt är ok med hojen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Min har aldrig vobblat, men vobblingen kan bero på ett för brett bakdäck lr dålig stöt

Kan verkligen brett bakdäck i sig ge vobbel ?

När jag började åka hoj i mitten av -70talet och man tävlade om vem som kunde köra fortast genom Brommaplansrondellen (riktning mot stan, man genrepade i Åkeshovsrondellen). Då hade alla hojar nästan samma "cykel size" på både bak och framdäck. Djävlar vad det vobblades. Speciellt kul var det med dom 2 stora brunslocken och vobbel på väg ut ur rondellen.

Sake som konstaterades var

Att hojar med svetsade rör-plåt rammar vobblade satan medan hojar med smidda "horn" hårdlödda på raka rörbitar sällan vobblade.

Att man kunde få ner vobblet genom att styva upp baksvingen.

Att vobblet minskade avsevärt om man roddade dit ett bredare bakhjul.

Om jag minns rätt så fanns det till och med någon statistisk undersökning som sa att hojar med ordentligt bredare bakhjul än framhjul mer sällan råkade ut för vobbelrelaterade olyckor.

I modern tid :D så har ju i princip alla hojar mycket bredare bakhjul än framhjul och min erfarenhet säger att systematiskt vobbel inte finns länger i jämförelse med hur det var förr.

Mina högst personliga tankar/erfarenheter är att vobbel alltid beror på någon feljustering, felspårning, "däckfel" eller lagerfel. Detta förstärks av en vek ram (stämmer ju även rent vetenskapligt). Ett bredare bakdäck än framdäck klarar av ett större spårningsfel än on dom är lika breda (mer en empirisk grundad gissning).
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
1990 fick både 750:an och 1100:an betydligt bättre fjädring samt styrdämpare vilket gjorde mkt stor skillnad mot de äldre modellerna. JA de wobblade rätt bra när man pressade dem hårt eller om underlaget var ojämnt, kombinationen relativt hög effekt, brant gaffelvinkel,klen ram och kass fjädring före -90, så var det kanske inte så konstigt egentligen. Även en modern hoj wobblar ju en del om du provocerar den tillräckligt hårt...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top