Vilka av dessa ska jag välja ?

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hallå!

Nu har jag suttit och kollat igenom en massa trådar här på forumet, och på SOE, då har jag kommit fram till några "hojjar" som skulle passa mig... Men vilken tycker du/ni att jag ska välja (av dessa) ? Gärna varför jag ska välja just den du tycker, plus och minus :)

Jag ska ha den till att köra mellan Stockholm och Söderhamn, ( en 28 mil ) samtidigt som jag vill kunna ha RIKTIGT kul med den, (köra lite grusväg). Det är även denna pris-klass som jag vill ligga inom ( < 20 000 ).

Så vad tycker ni ? vilken av dess: (ni skulle även kunna tippsa med annan länk som ligger i närheten av Gävleborg om ni hittar någon "bra")

Dominator - 93

Suzuki DR 650 - 92

DR 800 ¨

Dominator - 90

Snorfen

Guest
Ojdå!! 28 mil...Inte pendla va?
:tomten

Nåväl, av dom du räknat upp hade jag kollat på Dominatorn,93:an.
Hyggligt pris för en bra cykel.
Annars är nog DR 800 en rätt skaplig hoj att åka lite längre sträckor med.
Iaf enligt en gammal test från Mc-Nytt,där dom blev överraskade av komforten på långfärd.Det var en testduell mellan DR 800 och en Yamaha SuperTenere.

Suzukin(650:an) hade jag kanske tvekat lite på,inte för att just den är speciellt dålig men den modellen har haft en del trassel med oljeförbrukning m.m
Har inte ägt ngn av dessa själv men känner folk som ägt dom.
Vart nästan lite sugen på Dominatorn, 93:an själv men tror det blir en XR eller likn. för mig, är lite väl mkt plast som kan gå sönder när man åker i backen... :tungan
Lycka till med köpet!

Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Av dom där skulle jag definitivt välja dominatorn(93)
Men att ligga o långpendla med en så lär ju inte
vara allt för skoj :rolleyes:

.

MANONE

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Honda XR 650 R
Jag har haft en dr 800 i 2 års tid, hojen fungerar bra både på grus och på landsväg men den är ju ganska tung 192 kg torr tror jag vilket påverkar en del. Jag slulle defenitivt tagit dominatorn..800:an blir man trött på blixtsnabbt bland annat på den ryckiga gången.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
okay :) hm, så 28mil på Dominatorn blir jobbigt? ;9 aj då. ja, den är ju billig i alla fall. Har hittat en annan, fast en 98 som jag funderar på oxå nu (dominator). Men det lutar helt klart mot dominator hållet då. Tack för tippsen.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
OK, men det är en fin hoj. Köpte min för 24´-97 som gått 1700. Tycker det är värt pengarna faktiskt. Mycket skönare komfort än de hojar du väljer bland samt att det går att grus/skogs- åka på den, med rätt däck. Ja, ja det var ett förslag i alla fall...

Går ju att fulpruta nu på hösten :tummenupp

Dominatorn ska vara före -92, detta år fick den svagare motor:
http://www.mcpoolen.se/mc/nya-h-91-nx650-dominator.html

Last edited:

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
jasså, 24' är ju inte farligt. tack för tippset om att inte köpa en efter 92. Hm, vad har de gjort för att "strypa" ner den då ? går det att fixa på något lätt sätt så man får ut full effekt på de nyare ?

MC Doktorn

Guest
dronkers skrev:
Hallå!

? vilken av dess: (ni skulle även kunna tippsa med annan länk som ligger i närheten av Gävleborg om ni hittar någon "bra")

Dominator - 93

Suzuki DR 650 - 92

DR 800 ¨

Dominator - 90

DR 650 har jag hört är ett riktigt problem barn DR 800 är en klump så mitt val skulle defefinitivt vara dominatorn.
Lite sugen på en själv gäller bara övertyga någon om att detta är enbart ett motionsredskap dvs bra för hälsan :rolleyes:

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
2ono : Jo, jag tänkte först skaffa sporthoj, fast då blev det NEJ direkt ifrån päronen (även fast jag är "gammal" och flyttat hemifrån). Men så kom jag in på att skaffa en "grushoj" och då blev det annat ljud i skällan, lät som någonting bra att jag skulle vara ute i naturen och ha roligt! :)

En till fråga till allihopa, hur långt kan en dominator gå ? När räd et dags att göra en stor renovering ? brukar det vara problem med något speciellt ?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
dronkers skrev:
jasså, 24' är ju inte farligt. tack för tippset om att inte köpa en efter 92. Hm, vad har de gjort för att "strypa" ner den då ? går det att fixa på något lätt sätt så man får ut full effekt på de nyare ?

Vet ej, tyvärr men de äldre är ju både piggare o billigare så leta efter ett bra ex bland dessa. :banana

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag säger rakt av dr800.
28 mil med den är en bagis..man kan ligga i 130-140 utan problem ...de bli jobbigt i längden med dom andra..
jaa.den har ryckig gång..mest känns detta vid stadskörning. på landsvägen märker man inte av det.
den är oså tung med detta blir den oså bättre på vägen o sämre på grus men den går oså bra på grus...

den dan jag bara kan ha en hoj så äger jag en lätt trimmad dr800 med motardfälgar :tummenupp
alla kompremisser i ett :rolleyes:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...