Vilka böcker har du läst?

Vilka böcker har du läst?


  • Antal röstningar
    0

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaså, Njals Saga, bra tips, tack för det! Jag har ofta fastnat för det där med att gammalt är bäst och försökt läsa Oddysen, Journey to the west och annat. Har även köpt Eddan, men bara läst bitar av den. Den är lite skoj, men lite tung också (den kan du också ta med till den öde ön kanske? :) ). Har också hittat Beowulf som är en ganska fascinerande histora, finns mängder med avknoppningar på det temat. Hade även fingret över köpknappen på några gamla isländska sagor faktiskt. Men avstod av just den hära anledningen att det kanske är lite tungt och de var rätt dyra också, var fem feta böcker tror jag det var. Men jag börjar med Njals saga då!
Du skall köpa allihop och sedan återkomma till dem hela livet. Alla är inte barnboksenkla; vissa är nästan rena uppräkningar av släktmedlemmar, det förekommer spökerier och troll men det är fantastisk läsning som bara blir bättre med åren. Har du tur hittar du Hjalmar Alfvings (BANG-s pappa) översättning som är mer poetisk men Ohlmarks mer ursprungstrogna är givetvis mycket bra också. Snorres kungasagor är förstås också ett måste.

”Sagor” skall läsas som ”släktsagor” och inte bara ”fantasier”. Det förekommer förstås rena påhitt men grunden är historien om de första människorna på Island och deras bakgrunder i Norge och förstås äventyr och bragder på andra håll.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan någon be Heaven be sin AI sammanfatta alla inlägg om isländska sagor? Jag är intresserad men det blev mycket nu. Är trött.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top