Vilka banor funkar med motard??

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m
Jag har hört att kinekulle är en bra bana för supermotard, inte för långa rakor och ganska skarpa kurvor.
Vad finns det mer för barnor som passar motard??

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Visst är Kinnekulle fin, men med väldigt dåliga avåkningszoner. Jag har kört en del på bl.a. Gelleråsen och tycker den funkar bra, om man har en fullvuxen motard.

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m

MC Doktorn

Guest
Kan tänka mig banor som knutstorp och kinnekulle där man vinner på att hålla hög jämn fart

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Gotland ring är helt ok. Visst rakan e lång men i övrigt påminner den om kinnekulle med goa svepande kurvor.

Monzta banan hade varit underbar med en motard, men där blir det väl ingen mer körning.

sportbike

Guest
själv tänker jag plåga hypermuttan på så många bandagar jag hinner med -08,men antar att det funkar på samtliga banor,lite lång raka på a-torp då ra.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag har kört Knutstorp, Kinnekulle, Gelleråsen, Midlanda, Sviestad och Gotland Ring med motarden och alla banorna har rakor som är frustrerande, men om man helt enkelt låter bli att varva sönder sin lilla maskin och håller kurvhastighet som bara en motard kan, har man hur roligt som helst även om man får kämpa mot de där surrmaskinerna just på de ställena.

Sviestad har jag inte kört med motarden sedan bakrakan byggdes om, men med tanke på hur mycket roligare den är med sporthoj nu, så borde den vara bättre med motard oc.kså

Kinnekulle är, liksom Midlanda, en jättestor gokartbana. :D

Gotland Ring råkkar! :yoparty

Knutstorp har jag bara kört med motard en gång och det var hur kul som helst.

Gelleråsen funkar bättre med motard med den kortade rakan, men den har alltid funkat bra tycker jag.

(Tyvärr får vi ju inte köra på Monzta, men det var en grym motardbana. Vi körde där i några dagar 2006 och det tog liksom aldrig slut. Lusten att köra ett varv till! :) )

Om jag förstår de som kört andra banor rätt, så är varken Anderstorp, Mantorp eller Falkenberg något för våra fruttmopeder, men en chikan på en raksträcka kan ju göra underverk med vilken bana som helst. :tungan Dessa banor har jag ingen erfarenhet av själv.

I övrigt finns det många gokartbanor som det arrangeras körningar på och det är överlägset att ha en motard där, om man bara pratar körglädje.

Min uppfattning om motard på storbana. Jag har kört 650 hela tiden och nu senast en trimmad sådan, så det gör väl sitt till. De som kör 450 har det lite tuffare på raksträckorna, men i kurvorna är det shit the same. Ha så kul! :tummenupp

Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Mantorp funkar ganska bra med motard, kurvorna är lagom svåra och man har minst 3 bra ställen att träna sladd på. Raksträckan är inte så farlig för motorn, den är visserligen ganska lång men det är uppförsbacke så man varvar inte ur helt om man har lite sunt föruft med drevningen och mycket av det man tappar på raksträckan kan man enkelt ta igen på slutet då de flesta börjar bromsa otrolig tidigt. Jag brukar köra 3-sekundersregeln på mantorp. När sporthojarna tänder upp bromsljuset räknar jag sakta till 3, sen nyper man till en sekund och svänger.Ingången på kurvan efter långa rakan är dessutom 30 meteter bred så det finns gott om plats.
Min erfarenhet är att bara men drevar moppen rätt så funkar motard på alla banor. Man får använda frambromsen för att hålla jämt med sporthojarna, kan man inte bromsa så lär man sig...

/HW

Just det, linköpikng ja.... den funkar riktigt bra med motard nu efter ombyggnaden.

/HW

Last edited:

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Falken är hur kul som helst, visst får man pressa på rakan men som tidigare sagt så glider man ju om en hel del sporthojar innan chikanen och resten är inga problem.

Fast jag gillar Anderstorp oxo... men där brydde jag mig inte ens om att maxa på rakan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning