Vilka däck passar mig bäst??

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Kan någon förklara för mig Pirelli Sc beteckningarna,vad de betyder.Och hur passar deras diablo supercorsa däck på gata

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
A=Soft B=Medium-Soft C=Hard V=Medium-Soft "Competition Profile"

Ska jag ta A fram och B bak då?
Stämmer nog skapligt. Skulle tro A-A funkar åxå, i Portugal med 25 grader på banan körde vi B och B/C för att de skulle hålla hela dagen med nästan konstant körning. De tog inte slut ändå vad jag kunde se.

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
De anger hårdheten i däckets gummi.
SC0 = Supersoft
SC1 = Soft
SC2 = Medium
SC3 = Hard
SC4 = Stenhård (om de finns kvar)

Är det inte

SCO Supersupersoft (Kvaldäck)
SC1 Supersoft
SC2 Soft
SC3 Medium
SC4 Endurance

SC4:an har jag precis testat, två heldagar på Torpet utan ett släpp å super
bra slitage:tummenupp

Får se hur dom funkar på Falken den 6:e:)

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
17-tums racedäcken har lite mönster för att vara DOT-godkända :)
Skurna slicks är f ö inte godkända för gatbruk och saknar tillsatser för att klara lösningsmedel = du sabbar dem om du kör in på macken och nån spillt diesel eller bensin.

Hur menar du nu?
Är dom DOT-märkta är som gjorda, godkända och testade för gatan i USA, i sverige testar inte staten några däck och alla som är avsedda för gata är godkända.
Eller har EU något nytt klassificerings system för däck? Var kan jag i så fall hitta info om det?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
men hände dig det när det varmt eeler kallt? krya på dig.

Jag fick kalla däck. Fick stå och vänta 15 min. Åkte inte ens ett varv... :huvet .
Tok dåligt grepp när dom är kalla. När dom är varma är dom helt ok. Släpper fint

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur menar du nu?
Är dom DOT-märkta är som gjorda, godkända och testade för gatan i USA, i sverige testar inte staten några däck och alla som är avsedda för gata är godkända.
Eller har EU något nytt klassificerings system för däck? Var kan jag i så fall hitta info om det?
OT:
Jag skiljer på släta racedäck man skurit själv (skurna slicks) och mönstrade racedäck med gjutet mönster. Såvitt jag vet är inte däck utan gjutet mönster godkända för gatbruk ens i Sverige?
/OT

Last edited:

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
tack så jättemkt för svaret, varit litta nojig nu eftersom skall upp o köra på anderstorp nu imorgon:tummenupp hoppas det inte blir samma som för mig som för dig

men hände dig det när det varmt eeler kallt? krya på dig.

Jag fick kalla däck. Fick stå och vänta 15 min. Åkte inte ens ett varv... :huvet .
Tok dåligt grepp när dom är kalla. När dom är varma är dom helt ok. Släpper fint

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
OT:
Jag skiljer på släta racedäck man skurit själv (skurna slicks) och mönstrade racedäck med gjutet mönster. Såvitt jag vet är inte däck utan gjutet mönster godkända för gatbruk ens i Sverige?
/OT

åh då är jag med.. jag trodde du menade mönstrade racedäck...

I sverige är det inte tillåtet att köra gata med däck man skurit eller på annat sätt modifierat och självklart är precis som du säger slicks ej tillåtna.

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Jag har inte fått något riktigt svar här,måste beställa däck men har fortfvarande ingen idé vad jag ska ha.Kan någon ge mig bra tips?Det spelar ingen roll om det är Michelin eller Pirelli bara jag får rätt gummi blandning

#7 WALLENBORG

Nu #4 i superbike
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
08 HONDA CBR1000RR
Kör på Pirelli sc1 fram och sc2 bak
Michelin power one är nya för i år vad jag förstått, har ingen erfarenhet av dessa, men Michelin brukar vara hala som fan kalla. (har kostat mej en fotled och ännu en hjärnskakning till protokollet då jag glömde däckvärmarna hemma..)
Så om du inte har däckvärmare hade jag kört på pirelli som har bra bett kalla och kommer fort upp i temp.

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Jag har inte fått något riktigt svar här,måste beställa däck men har fortfvarande ingen idé vad jag ska ha.Kan någon ge mig bra tips?Det spelar ingen roll om det är Michelin eller Pirelli bara jag får rätt gummi blandning

Hade nog satsat på Metzeler racetech K2 mönstrat fram och bak om man ska köra lite blandat gata bana:tummenupp

Grepp så det räcker för de flesta å desutom håller dom ganska länge:)

K2 är medium gummiblandning, alltså inte för hårt å inte för mjukt...

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Kör på Pirelli sc1 fram och sc2 bak
Michelin power one är nya för i år vad jag förstått, har ingen erfarenhet av dessa, men Michelin brukar vara hala som fan kalla. (har kostat mej en fotled och ännu en hjärnskakning till protokollet då jag glömde däckvärmarna hemma..)
Så om du inte har däckvärmare hade jag kört på pirelli som har bra bett kalla och kommer fort upp i temp.

Då blir det soft fram och typ medium bak eller?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept