Vilka egenskaper har en lättkörd hoj?

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
Hallå
Har precis bokat upp mig hos körskolan, så nu ska projekt mc-kort inledas.
Känner att jag vill ha en hoj på en gång så att jag kan övningsköra privat också, blir så jäkla dyrt annars!
Är helt färsk i hojsvängen och vet inte mer än vad jag kunnat läsa här.

Vill ju ha en bra första hoj, en lättkörd men ändå snygg och modern.
Men vilka egenskaper har en lättkörd hoj? Ska den ha låg tyngdpunkt eller tvärtom?, breda däck, lång framgaffel etc. etc. Jag är nybörjaren, ni är proffsen som vet, så hjälp mig!

Tar gärna emot förslag på olika hojar som ni tror kan va något.
Glöm inte viktiga saker som driftsäkerhet, hyffsad försäkring och det skadar ju inte om det finns en massa godis att köpa till den heller!

Tack på förhand

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
En parentes här är ju, att om du tänkt använda hojen för uppkörning så måste du väga in det i ditt val. Då behöver den vara på minst 700cc, och helst inte av supersportig modell (eftersom den då blir svårare att klara konbanorna med).

ABS som ej är urkopplingsbar, samt 600cc kvalar inte in ovan, då går ER6 bort. Men annars är det en okej nybörjarhoj.

ABS annars... säg så här, att oavsett om man gillar det eller ej så är det ett tips att välja med ABS om det på en modell går välja till. För om några år kommer det att påverka andrahandsvärde och hur lättsåld den blir.

Last edited:

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
En parentes här är ju, att om du tänkt använda hojen för uppkörning så måste du väga in det i ditt val. Då behöver den vara på minst 700cc, och helst inte av supersportig modell (eftersom den då blir svårare att klara konbanorna med).

ABS som ej är urkopplingsbar, samt 600cc kvalar inte in ovan, då går ER6 bort. Men annars är det en okej nybörjarhoj.

Uppkörningen behöver ni inte ta med i era beräkningar. Vill inte köpa en hoj som man egentligen inte vill ha bara för att ha den på uppkörningen. Då lånar jag hellre en av körskolan eller VV.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Uppkörningen behöver ni inte ta med i era beräkningar. Vill inte köpa en hoj som man egentligen inte vill ha bara för att ha den på uppkörningen. Då lånar jag hellre en av körskolan eller VV.

Då e kawwan (er6)en fin nybörjarhoj, billig nypris, billig försäkring..

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Hornet 600 är en grymt lättkörd hoj, riktigt bra svängradie men är också riktigt klös i (98hk). Om man vill köra upp på sin hoj är ju hornet 900 ett bra alternativ.

VV har inga mc att låna ut till uppkörning. På körskolan kostar det runt 1000-lappen plus att dom måste veta att du kan köra ordentligt (vilket kan kosta pengar om det blir många lektioner innan dom ser.)

Ps. Billiga i försäkring är dom också, samt ett bra andrahandsvärde. Ds.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Det är inte utan anledning ER6 blev Sveriges och Europas mest sålda hoj förra året.
- Den är billig, (inköp, reservdelar, försäkring, bränsle, däck etc etc)
- Skön körställning
- Bra chassi
- Bra bromsar
- Bra fjädring (trots avsaknaden av justermöjligheter)
- Snygg?
Visst, det finns hojar som är bättre på olika punkter men knappast summan. Sedan kanske man värderar olika egenskaper olika högt...men ovanligt mycket hoj för pengarna helt enkelt.

Och skall du inte stunta och köra med upställ osv (då köpar du iof en helt annan typ av hoj) välj ABS i tio fall av tio!

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
Hornet 600 är en grymt lättkörd hoj, riktigt bra svängradie men är också riktigt klös i (98hk). Om man vill köra upp på sin hoj är ju hornet 900 ett bra alternativ.

VV har inga mc att låna ut till uppkörning. På körskolan kostar det runt 1000-lappen plus att dom måste veta att du kan köra ordentligt (vilket kan kosta pengar om det blir många lektioner innan dom ser.)

Ps. Billiga i försäkring är dom också, samt ett bra andrahandsvärde. Ds.

Okej, Hornet och ER6:an. föredrar nog ER6:an till utseende men det skiljer ju ganske många hästar de här två emellan. Är ER6:an verkligen rolig att köra?

Ni har inte nämnt något om egenskaper på lättkörda cyklar.
Finns det inga sådana, utan märker man det när man kör den att antingen är den lättkörd eller så är den inte det.
ABS då, vad säger ni?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Okej, Hornet och ER6:an. föredrar nog ER6:an till utseende men det skiljer ju ganske många hästar de här två emellan. Är ER6:an verkligen rolig att köra?

Ni har inte nämnt något om egenskaper på lättkörda cyklar.
Finns det inga sådana, utan märker man det när man kör den att antingen är den lättkörd eller så är den inte det.
ABS då, vad säger ni?

För att det ska vara riktigt lättkört tycker jag att det inte ska vara alltför kraftig motorbroms på hojen. Så lite transmissionsglapp som möjligt är också önskvärt, alltså hur mycket ryck det blir när man går från gas till avslag.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki

ABS då, vad säger ni?

Hade gärna valt ABS om det fanns till min modell.
650'n fanns det ABS till, men inte 1000-kubikaren.

Dock kan jag tycka såhär.... det finns en poäng i att lära sig köra utan ABS, så man lär sig hantera bromsen.

Men för den delen är det förståss välkommet att det börjar komma mer och mer ABS på motorcyklar också.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bra hojar är Suzuki GSX 750 eller Honda CB 750.

Dessa använder ju körskolorna. Kan du ju även köra upp med.:)

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Att ingen föreslagit SV650 ännu?
En lättkörd och riktigt kul hoj med bra väghållning, tillräcklig effekt för att köra ihjäl sig och på köpet underbart ljud (med lite öppnare pipor)
Hyfsad försäkring och bra inköpspris.
Att den sedan är snygg är ju ett plus :tummenupp (-03 och framåt)

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...

Tack för alla hjälp hittills. Av det jag fått ut så här långt så kan man ju sammanfatta det med att ER6:an är den som verkar lämpligast, den har ju knappt fått något motstånd alls!

Jag hittade Yamaha FZ6-N som jag tycker ser ganska häftig ut. Vad finns det att säga om den?

http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/fz_serien/fz6-n_s2_abs.jsp

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
ER6 el SV650.

Egenskaper, förutom de som tidigare räknats upp, som jag anser förknippas med en lättkörd hoj är låg vikt och låg sitthöjd.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tack för alla hjälp hittills. Av det jag fått ut så här långt så kan man ju sammanfatta det med att ER6:an är den som verkar lämpligast, den har ju knappt fått något motstånd alls!

Jag hittade Yamaha FZ6-N som jag tycker ser ganska häftig ut. Vad finns det att säga om den?

http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/fz_serien/fz6-n_s2_abs.jsp

Ja problemet är ju bara att du inte får köra upp med den, men det kanske är ok om du ända ska köra med körskola.
Nä skit då i 600, 650 bla bla och köp någon fin liter sporthoj istället. Om du inte vill växla och köra bana hela tiden.

Fan detta är ju ett sporthojsforum:)

Hitta en -98 bilig R1 eller Honda 929 -00 i fint skick. Och jäklar vad kul du kommer att ha

Dark_Messenger

Guest
En lättkörd hoj för mig är en hoj som är kvickstyrd och lättsvängd. Nakenhojar är bra liksom lite lättare motorcyklar utan kåpor. Glidare går bort direkt pga tyngden och klumpigheten. Kåphojar är förvisso lättkörda men om man utgår från att personen som ska ha hojen aldrig har åkt mc tidigare och saknar preferenser så skulle jag välja en naken hoj med skarp gaffelvinkel som förstahandsval. Kåphojar har svängradie som bussar och lämpar sig inte till stadskörning o likn.

Idealet kanske är en halvlätt nakenhoj med toppkåpa och motor som ändå har lite pulver? ABS har jag inga erfarenheter från men det kanske är bra också..

Köper du en sån där er-6 får du kanske inte världens roligaste hoj men du får mycket hoj för pengarna. Kan tänka mig att en sån är kul att busa med.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kawasaki Z750. Inte riktigt lika lättkörd som en ER-6n, men inte svårkörd. Finns dessutom numera med ABS.

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
vill bara flika in att jag är supernöjd med min er-6f, och även jag är relativt ny i hojjvärlden. Hojj hojj. :tummenupp
om du vill fråga eller veta mer om kawan så har den som sagt en egen, bra tråd här på SH.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy