Vilka egenskaper har en lättkörd hoj?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har provat lite hojtyper, och det där med "lättkörd" är ett väldigt tänjbart begrepp, och olika vad man menar. De mest lättkörda brukar gå i en linje från motarder till någon form av street. Enligt min definition på lättkörd, så brukar jag mena "manövrerbar". Följsam och snabb att lägga ner, dvs låg vikt, inte fetstor motor, tämligen upprätt körställning. En motard befinner sig mao på den linjen, där en "street" ligger i andra änden. ER6 är inte ett dumt val med den definitionen. Min egen TDM, tillsammans med V-strom och några andra i samma stuk ligger också i den häraden, men då är de lite större.

Just idag skulle jag köpt en Aprilia Tuono för en ultimat lekhoj av den typen. :)

Väl medveten om att andra personer har andra definitioner. En del uppfattar en sån här hoj som orolig och instabil i höga farter och anser istället att en lättkörd hoj är kursstabil och har en stor motor med massa pulver. Finns förmodligen en uppsjö av definitioner på "lättkörd", men jag kan bara ge min.

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
hmm. Börjar nu förstå att det finns en oändligt djungel med hojar som skulle funka och att det är mycket personlig smak, plånbok och körstil som avgör.

Men som ni vet så är jag en total nybörjare, en riktigt sopa än så länge.
Det kanske är lika bra att köpa någon som inte är för kraftfull med tanke på att det skulle vara svårt att inte gasa.

Vet inte riktigt hur jag ska göra men det jag kommer använda cykeln till är alldaglig körning till jobb kryddat med bus när det tillåts.
Känner att jag inte suktar något speciellt efter bankörning. Inte än iaf.

Av det argument ni gett mig hittills så känns ER6:an som ett vettigt köp.
Inte för kraftfull, men ändå rolig att åka. Inte för dyr men ändå mycket för pengarna. Billig försäkring. Lättkörd vad jag förstår. ABS om jag nu vill ha det finns. Det kanske får bli en sån. Får se :va

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Nåjo, du kan nog gasa dig både skitnödig och sönderslagen på en ER6 om du så önskar... :)

Såg denna trevliga artikel också:
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1928

Personligen slår jag ett slag (igen) för v-strom. Dock en ganska stor (hög) cykel som vissa inte alls gillar. Jag tycker den är toppen !

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
inte för att vara sån men i ett test så visar det sig att er-6:an är 0,05 sekunder snabbare än vad FZ6:an är, då iofs en 05:a med 95 hk istället för 98. Så det finns faktiskt hyfsat med kräm i den ändå, men när det kommer till högre hastigheter så har den inte mycket att hämta.

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Ingen än...
inte för att vara sån men i ett test så visar det sig att er-6:an är 0,05 sekunder snabbare än vad FZ6:an är, då iofs en 05:a med 95 hk istället för 98. Så det finns faktiskt hyfsat med kräm i den ändå, men när det kommer till högre hastigheter så har den inte mycket att hämta.

Ännu en rond till ER6:an...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snabbare på vad? 0-100kmh? 402m? Nürburgrings nordslinga? Till korvmojen och tillbaka?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
har inte kört ER6:an själv men har åkt i grupp med folk som gjort det och du behöver inte vara rädd för att du inte hänger med på kurviga vägar :tummenupp (självklart sätter ens egna åk-kunskaper gränserna). Blev sjukt impad första gången jag såg den, hängde med oss fint i hastigheter upp till 160-170 men självklart fick den stryk på rakorna mot de lite mer effektstarka sporthojarna. Billig i försäkring är den dessutom, tjööööp :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy