Vilka Enduro dubbdäck?

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Nu när is sesongen börja närma sig(hoppas) så tänkte jag skaffa nya dubbdäck, i alla fall ett bak däck så ni som kör först å främst is med enduro dubbade däck kan väl säga vad ni har för däck och vad ni tycker om dem? Är inte intresserad av finndubbs resentioner.

Själv kör jag med Trelleborg Winter friction 454 110/100 -18" bak och Cheng ching fram.

Trelleborg däcket gillar jag inte så mycke för det är stenhårt i stommen så i slutet av förra vintern hade jag knappt någe luft alls i däcket, bra grepp rakt fram men rätt halt i kurvor, Cheng Ching fram däcket har funkat skit bra nu i 3 is sesonger men funderar på att byta nu i vinter.

Se till att inte spamma sönder den här tråden nu med att halka in på andra ämnen, det finns säker fler som vill ha reda på vilka däck som är bra/dåliga mm.

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Evil M skrev:
Nu när is sesongen börja närma sig(hoppas) så tänkte jag skaffa nya dubbdäck, i alla fall ett bak däck så ni som kör först å främst is med enduro dubbade däck kan väl säga vad ni har för däck och vad ni tycker om dem? Är inte intresserad av finndubbs resentioner.

Själv kör jag med Trelleborg Winter friction 454 110/100 -18" bak och Cheng ching fram.

Trelleborg däcket gillar jag inte så mycke för det är stenhårt i stommen så i slutet av förra vintern hade jag knappt någe luft alls i däcket, bra grepp rakt fram men rätt halt i kurvor, Cheng Ching fram däcket har funkat skit bra nu i 3 is sesonger men funderar på att byta nu i vinter.

Se till att inte spamma sönder den här tråden nu med att halka in på andra ämnen, det finns säker fler som vill ha reda på vilka däck som är bra/dåliga mm.
kör med cheng ching både fram och bak...

Funkade bra den säsongen det var is i skåne...
Inget vidare fäste i bakdäcket bara.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Evil M skrev:

Tycker att mina Trelleborg Winter friction har funkat fint. 454 100/100 -18", fram vet inte dimensionen på. De funkar finfint på min YZ125 i skogen.
De håller länge och det är ju inte att förakta när man gillar sina pengar.
Nackdelen är väl att det finns däck som håller i bättre än Trelleborg, men å andra sidan brukar de inte hålla lika bra.
Sen spelar ju underlaget och motorstyrkan stor roll.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Ett hett tips är att prova gammla Trelleborg WF 244, 130/90-18 istället för 454 för ren isåkning. Jag har själv bara kört 244, men dom som provat båda säger att 244 är bättre. Killen som dubbar mina däck (JN-Däck) dubbar bara 244'orna för isåka. Lufttryck mellan 0,7-0,9 beroende på temp. Bra fäste både rakt och på tvären.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Jag har ett gammalt 244 tror jag det är och det funkar ju hyfsat bra än fast det är slitet som faen. Trodde inte dom fanns kvar därför blev det ett 454. Ska kolla upp med lokala handlaren hemma om han kan få fram sånna.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Med risk att bli mördad så tycker jag du ska hoppa över Mich AC-10 ivf, inte för jag e någon isexpert men jag har provat en 400 med nya sådana å de sladdar ju redan innan man kommit in i kurvan.

Säkert skitbra för skogen men inte på isen :tummenupp

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Evil M skrev:
Jag har ett gammalt 244 tror jag det är och det funkar ju hyfsat bra än fast det är slitet som faen. Trodde inte dom fanns kvar därför blev det ett 454. Ska kolla upp med lokala handlaren hemma om han kan få fram sånna.

244 finns i sortimentet nu oxå, så det är bara att handla! :tummenupp

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Ebbe, vad är det jag har?? "x-ebbeåkaispåhondatidendäck" blir det fjärde säsongen nu va på dessa?
Ebbe skrev:
244 finns i sortimentet nu oxå, så det är bara att handla! :tummenupp

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Kan rekomendera Metzeler MC 5 i dubbversion driver riktigt bra på isen, håller bra som fan oxå.
Men beroende på hur dubben är vinklade ute på kanten så släpper dom ganska tidigt vid nedlägg pga av ganska hård gummiblandning.
Trelleborgarna med sitt mjuka gummi böjer med hela klacken verkar det som.
Även Metzelers framdäck MC 4 borde funka fint med sina ca 300 dubb, har inte provat det själv än.
Trelleborgs 444 framdäck med 300 dubb är överlägset 434 versionen med bara 240? dubb.
Om du har möjlighet bestämma hur du får dina däck dubbade så tycker jag du ska prova Metzeler, men se till att dubbgubben lutar ut dubben på yttersta raden lite mer än vanligt så borde det bli bra.
En kompis köpte ett sånt MC 5 för nått år sen bara för att prova nått nytt, vet inte om han hade tur med just det däcket men det va grymt bra fäste.
Helt överlägset alla andra enduro dubbdäck jag provat.

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Jag håller på och undersöker vilka dubbdäck man ska ha till motarden. Tänkte mig lite grusvägar blandat med isracing. Har hittat några intressanta val vilket skulle ni föredra?

http://www.crossdack.se/products-pa...orgmitas-wf-dubbdackspaket-110100-18-80100-21

http://www.crossdack.se/products-page-2/mx-vinter-dackpaket/trelleborg-wf-dubbdackspaket-21-18

http://www.crossdack.se/products-page-2/mx-vinter-dackpaket/dackpacket-21-1918

http://www.nissesmc-butik.se/rinaldi-dubbdackspaket-fram-bak-21-18-/8802-0

Jag har noll koll då detta är nytt för mig så fyll gärna på med fler tips.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...