Vilka framdäck till r6 -08

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej, dags att byta framdäcket på min r6 -08, det däcket som sitter nu är michelin pilot road 2, jag var ganska nöjd med det däcket, körde bana ett par gånger och trivdes bra med det.
Undrar om michelin pilot road 3 eller 4 är lika bra och kanske till och med ännu bättre, eller finns det andra däck som ni skulle rekommendera.

Fråga 2: vart köper jag bra däck? Vågar jag köpa från dackonline? Läste i nån mc- magasin att de är oseriösa och säljer typ kopior elr nåt liknande. Priset är ju så klart bra, skiljer nästan 300-400 från andra webbutiker samt ingen frakt.

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Hej.

Orsaken till att Däckonline kan hålla så bra priser är att de köper in enorma mängder däck/konkurslager osv.
Att de skickar kopior verkar vara en skröna....
Har själv aldrig handlat därifrån :rolleyes: men andra som har gjort kan säkert ge sin åsikt om firman

Ang Michelin.
PR3 och 4 är bättre på allt än vad 2:n var.
Set är ett sporttouringdäck som pallar med banåka i lugnt tempo eller SMC-kurs.
3:an är bättre i regn och 4:an är bättre i torrt med bättre feedback.

Andra bra sporttouringdäck är Pirelli Angel GT, Metzeler Roadtec Z8 Interact och Dunlop Roadsmart 2.

Annars kan du kika på sportdäck om du vill åka mera bana/aktivare på vägen.
Ger mera distinkt instyrning i böjarna tack vare annan profil(generellt)
Mera grepp i torrt, bättre feedback.
Dock sämre livslängd. Räkna med ca halva livslängden ungefär.
Sportdäck som är värda att kika närmare på:
Michelin Pilot Power 3
Bridgestone S20 Evo
Metzeler M7RR
Dunlop Sportsmart 2

OM du vill, så är du välkommen att handla däck från Hojdäck.se

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kör själv med Pilot Road 4 bästa däcken jag haft, extremt bra feedback, även på gata känner man hur bakhjulet börjar röra lite på sig en bra bit innan det släpper när man närmar sig gränsen för gas vs lutning. I vått är de oslagbara, det är till och med svårt att få spinn med bakhjulet när man gasar i regn, man måste nästan koppla till snabbt för att det ska spinna men ibland går går den upp på bakhjulet i alla fall.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har michelin pilot power som jag tycker är grymma! Inte släppt för mig vid regn varken på bana eller gata (135hk). Går utmärkt att köra i mellangrupp på bandagar, snabbare än så har jag inte provat.

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
tack för era svar!
Det jag är mest ute är så klart bra grepp på torr asfalt och långt livslängd.
För det mesta så åker jag till jobbet med hojen i lugnt tempo men vissa dagar kan det bli lite bana och snabbare tempo på roliga vägar. Så att sport/touring däck kanske är att föredra?!
Jag hörde från en polare att det finns däck (ja kanske alla däck är uppbyggda så) som har hårdare gummiblandning i mitten och mjukare på kanter, just för att få längre livslängd samt bra grepp i kurvorna, vad är det för däck om det nu finns sånt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tack för era svar!
Det jag är mest ute är så klart bra grepp på torr asfalt och långt livslängd.
För det mesta så åker jag till jobbet med hojen i lugnt tempo men vissa dagar kan det bli lite bana och snabbare tempo på roliga vägar. Så att sport/touring däck kanske är att föredra?!
Jag hörde från en polare att det finns däck (ja kanske alla däck är uppbyggda så) som har hårdare gummiblandning i mitten och mjukare på kanter, just för att få längre livslängd samt bra grepp i kurvorna, vad är det för däck om det nu finns sånt?

De flesta sporttouringdäcken säger att de har det i produktbladen. :)
Så, RoadSmart, AngelGT, Pilot Road med flera. Sålänge du inte kör fort på riktigt på bana så räcker de dessutom till rätt bra även där, men på gata är de både bra livslängd och bra grepp i.
Sportdäcken för gata brukar ligga på 1/3 av livslängden (i min erfarenhet) men i gengäld ha lite bättre torrgrepp, och tåla snabbare bankörning.

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
det lutar åt Pilot Road 3 elr 4. Utseendemässigt så gillar jag mer 3:an, 4:an ser ut som till nån glidare.
Det där med GT märkta dvs förstärkta är det något bra till en R6:a? Elr är det mer för tunga hojar?

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Hej.

De flesta däckan idag har 2 gummiblandningar.
Michelin kallar sitt för 2CT (2CompoundTechnology)

Ang GT så är det PR4 du pratar om.
Det däcket är till för stora tunga touringhojar som kör med skjuts och last.(ex BMW GT1600, FJR1300)
Finns äver som Trail och gäller då stora offroad-hojar som körs på gata mest (ex Honda Varadero, BMW 1200 GS)
Dessa varianter blir inget bra för din sporthoj.

Om du vill fortsätta på Pilot Road, så hade jag kört på 4:an.
3:an kan föra väsen/resonansljud pga mönstret men framförallt så är det bättre grepp/feedback i 4:an

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy