sgtpepper skrev:
2496922 GSMAP 60CS har inte automatisk routing (eller vad det nu heter, den funktionen som kontinuerligt ger dig vägdirektioner dels grafiskt och dels med röstkommandon) och det är ett stort minus vid bil/MC-körning.
Som sagt så valde jag Questen eftersom den enligt mig är den bästa kompromissen mellan ren fordonsnavigator och vildmarks-GPS. Den har i stort sett samma mjukvara som GPSMAP60 (men med routing), stöd för samma kartor (t.ex Friluftskartan) och är lika vattentät, lite sämre formfaktor för skogsvandringar dock, men det funkar.
men vafan,, vad har jag guidats av sista två åren då
? Gpsmap 60CS HAR VISST automatiskt routing, dock saknar den röst,,, får lite påminnelsepip när det närmar sig sväng vilket man inte hör när man kör hoj, men som räcker utmärkt i bilen!!! Den visar mycket pedagogiskt på displayen hur jag skall svänga i alla korsningar/rondeller på samma vis som din quest och den klarar av automatiskt reroutning och allt annat man behöver.
Istället för röstguidning har jag alltid nedräkning till nästa sväng framme på displayen, då ser jag ju om jag behöver hålla koll på gpsen eller inte den närmaste tiden och det har funkat klockrent för mig!
Ska man köpa en ny skall man dock ha den som heter x på slutet som har minneskort i, för kartminnet är lite för litet för långsemestrar på den variant jag har. Det räckte dock utmärkt för min resa till norge jag gjorde förra året (240 mil på fyra dagar) men vill man ut i europa så är minnet för litet för att hålla bra kartmaterial för hela resan i minnet.
60-serien har en bättre antenn än questen och ett format som är bättre anpassat för skogsturer så vill man ha en gps som funkar skitbra även till fots så tycker jag absolut att man skall välja 60-serien framför questen. Dessutom har man ju lösa batterier i vilket är rätt gött när man är långt från civilisationen och batterierna tar slut. Gör man det med questen är man rökt!
enuff sädd
Mvh Anders