Vilka har hundar?

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
Texas skrev:
Fin han var, Djingis Khan...vilken kennel kommer han från?
och Kierra vilken kennel kommer hon från?

djingis kommer ifrån vindfjöjelns kennel utanför strängnäs, han e skit stor nu.
kierra kommer i från en kennel i norsholm. hon har ganska krävande temperament.. men de är underbara.
 

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvkarleby
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
Vårat lilla monster (amstaff 1 1/2 år)
 

Bifogat

  • Unnamed.jpg
    Unnamed.jpg
    51.6 KB · Visningar: 59
  • Unnamed5.jpg
    Unnamed5.jpg
    65.3 KB · Visningar: 58
  • Unnamed0.jpg
    Unnamed0.jpg
    63.3 KB · Visningar: 56

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jäklar va många som har staff/amstaff !
Tränar/tävlar ni nåt med dem? De har ju rätt högt aktivitetsbehov vad jag har förstått...

Samma fråga till alla er med Rottweiler, det är ju en bruksras.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
J-Bone skrev:
Jäklar va många som har staff/amstaff !
Tränar/tävlar ni nåt med dem? De har ju rätt högt aktivitetsbehov vad jag har förstått...

Samma fråga till alla er med Rottweiler, det är ju en bruksras.

Vad menar du med tävlar?? Om det är typ bruks så är det väll inte en jättebra hund till det. Även om det går. Nej, min hund är sällskapshund som får sin motion genom långa promnader och genom att leka och busa med sina favorit polare :) Sedan så är det klart att lite vanlig vardagslydnad får han ju givetvis också (fast det kan vara lite svårare nu när han börjar bli en enveten gammal gubbe :hihi )
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
bebbe skrev:
Vad menar du med tävlar?? Om det är typ bruks så är det väll inte en jättebra hund till det. Även om det går. Nej, min hund är sällskapshund som får sin motion genom långa promnader och genom att leka och busa med sina favorit polare :) Sedan så är det klart att lite vanlig vardagslydnad får han ju givetvis också (fast det kan vara lite svårare nu när han börjar bli en enveten gammal gubbe :hihi )

Det är ju kanon om det räcker för din hund, det är ju väldigt individuellt förstås... Intrycket jag har fått är dock att många staffar behöver mycket mer aktivering än så för att må bäst. Träning/tävling tänkte jag på sök, spår, weightpull och annat kul som staffar är bra på.... :)
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Vi kommer bli med en liten staffe i maj/juni någon gång. Har planer på att jobba mycket med bruks, vilket är bra för just staffar. De är så lättuppfostrade och du kan lära dem i princip vad som helst, om man vill, men som vanligt kan det vara skit i andra sidan kopplet. :7peta
Vi sitter bara och väntar på att mamman till våran valp ska gå in på 12e dagen av löpet. Sen blir det åka av! :rolleyes: Mamman till vår valp har en tendens att bli på tjocken rätt så lätt tydligen. Senaste kullen var resultatet av en tjyvparning med en... TAX!!! :rofl

@J-Bone: En staffe behöver en massa hjärngympa, men inte mer motion än en "vanlig" hund.

/FW o Baby-ninja
 

Bifogat

  • namnlös.bmp
    87.9 KB · Visningar: 33
  • pappamindre.bmp
    66.3 KB · Visningar: 36

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ehhh......... det med att en staff skulle vara mer krävande än en vanlig hund när man pratar om bruks eller liknande kan jag nog inte riktigt hålla med om. Min staff är precis likadan som de andra hundar jag och min familj har haft genom mitt liv (kanske tom lite mindre sugen på det). Någonting som därimot en staff kan kräva mycket utav är uppmärksammhet! Att tex lämna en staff ensam hemma under långa arbetsdagar funkar inte!!(skall man inte göra med någon hund men staffen är extra kännslig för liknande saker) Då får man en hyperaktiv och stirrig liten hund hemma. Har man ett normalt hund sinne så behöver man deffinetivt INTE jobba aktivt med bruks eller liknande med en staff för att den skall må bra (det är ingen collie :) ). Räcker med att hunden får vara med på det mesta hemma och att man behandlar den mjukt och fint för de brukar normalt set vara relativt förarveka! Som sagt, vad jag har set på staffrar så är de krävande vad gäller den sociala biten. Mjuk hand och inte för mycket "bossande" över hunden gör den till en perfekt sällskapshund, för det är ju faktiskt det den var en gång i tiden. Trots alla överdrifter om att det var en riktig kämpande bäst. Visst hade vissa ägare hundarna till kamp för hundra år sedan eller mer. Men sällskapsbiten var i allra högsta grad den övervägande biten redan då.

Sedan så tycker jag inte att det är fel när man jobbar med sin hund! Det skall man göra med alla hundar!! Men det hör mer till hundägandet än någonting annat, tyvärr en bit som välldigt många hund ägare verkar ignorera fullständigt!! Och det verkar tyvärr vara särskillt vanligt på de "typer" som ofta drar sig till hundar som tex staffen (eller amstaffen). I många fall så är hunden deras första, dom har igenkligen inte den tiden som krävs för att hunden skall få en bra start mm mm. Och så får man de där labila och tråkiga hundarna som det igenkligen inte är fel på utan de är förstörda utav puckade ägare!!!! När man har en hund så jobbar man med den varje dag automatiskt vid alla situationer så kan man plocka in lite träning (vardags lydnad). Finns många "nya" hund ägare som tycker att de tränar med sin hund när de kanske avsätter 1 time 3-4 dagar i veckan till träning (bruks) men under den resterande tiden så finns det ingen "vanlig" träning. Det blir oftast inget bra resultat! Har man ingen kännsla för hur sin hund fungerar så kan det vara välldigt svårt att få hunden att bli stabil och bra även ifall man "tränar" den.
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Lilla labbe tiken Bianca som fyller 9. Som vill vara påklädd när hon fryser, och gärna bökar i nytvättade kläder....
 

Bifogat

  • b3.jpg
    b3.jpg
    112.3 KB · Visningar: 43
  • b2.jpg
    b2.jpg
    110 KB · Visningar: 44
  • b1.jpg
    b1.jpg
    123.3 KB · Visningar: 38
  • b4.jpg
    b4.jpg
    98.1 KB · Visningar: 37
  • b5.jpg
    b5.jpg
    95 KB · Visningar: 42
  • b6.jpg
    b6.jpg
    132 KB · Visningar: 39

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Här kommer en bild på min Tollare, Micke (tik...)
Bild nr2 föreställer, från vänster till höger, Svårmors hund Tracy, mycket Tollare,lite annat. Jag själv, Markus 1mån, Micke
 

Bifogat

  • Kawa 032_1.JPG
    Kawa 032_1.JPG
    50.6 KB · Visningar: 46
  • Kawa 022_1.JPG
    Kawa 022_1.JPG
    54.7 KB · Visningar: 47
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top