vilka krashkåpor pris/kvalite

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det varierar lite beroende på vem som gör det. Våra Rennsportkåpor i gatutförande är racekåpor som man skurit ut för lyktor osv. I den mån det krävs särskilda fästpunkter på insidan av toppkåpan t ex för lyktan så är de normalt med. De fästpunkterna hade vi dock en del problem med under våren. Man har helt enkelt inte varit tillräckligt noggrann vid tillverkningen och då har de hamnat så fel att det krävts modifikationer.....
Okej, ja det var närmast Rensportkåporna som var intressanta.
Det låter som det är lite spridning på kvalitén, så man vet alltså inte hur bra eller dåligt just den levererade kåpan kommer att passa eller är det mellan de olika mc -modellerna det skiljer?

Sen, hur svårt är det att modifiera racekåpor till en sen R1a (som det inte finns några gatkåpor till än) så de passar för gatbruk?
 

frelar

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Partille
Hoj
-
Köpte för ett tag sedan NGC Rennsport-krashkåpor till hojen. Passformen är ungefär i stil med vad Dal-Mausen anser om works-kåporna ovan. Rekommenderar en dremel med sliptrumma + lite båtplast och en glasfibermatta för förstärkning då kåporna inte är tjocka och har lite väl lätt för att spricka (Toppkåpan var lite sprucken i nosen vid leverans). Fick använda en hel del våld för att få toppkåpan att passa till airducts'en. Magkåpan var 10mm mindre i övergången till toppkåpan vilket gör att toppkåpan sticker ut 10mm i bakkant.

Finishen var helt ok, efter nån timmes våtslip så är de färdiga att lackeras. Kutsen (passagerarmodell) var i riktigt bra kvalité.

Nu kanske det låter som att jag i överlag är missnöjd med kåporna. Det är jag egentligen inte, kåporna är ganska bra, men man bör vara medveten om att det är en hel del jobb som återstår när kåporna är levererade. Och att det är stor sannolikhet att de behöver både modifieras och förstärkas innan de är klara för lackering.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
jag skulle absolut INTE rekommendera kraschkåpor från "Alien moto"
dyra, kass passform och finish som behöver ett par timmar arbete för att kunna lackas!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det bör väl sägas att det alltid är en del jobb innan ett par krashkåpor sitter på plats. En dremmel, såg, slippapper och lite tid lär som sagt behövas! :)
 

sandstream

Guest
Lånar tråden lite.
Vart kan man köpa kåpor i kolfiber? Vad kostar ett komplett sett ungefär?
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Hmm..
När man läser detta så börjar man att undra....
hur krasch kåpor tillverkas...
Det är väl inte så svårt (om man har utrustning dvs
seriöst mc-företag) att göra kopior....dvs
ta original kåporna använd dessa som mall och gjut
kopior...vill man ha race som gör man en mall där
man utgår från original kåporna och täcker områdena
där lysen och sådant normalt sitter.....
Så borde väl tillverkningen gå till....Då blir ju passformen
100% korrekt. Om man använder bra material.
Verkar från flera svar här att passform är dålig och jag
tror att det har att göra med att materialet är dåligt.

Jag skulle personligen betala lite mera och få bättre
kvalitet och passform men då kanske det blir billigare
att köpa en uppsättning original kåpor och ha som reserv...
Är väl en balansgång där.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Lånar tråden lite.
Vart kan man köpa kåpor i kolfiber? Vad kostar ett komplett sett ungefär?

Oftast på samma ställen man shoppar dem i glasfiber.
Allt från 5-12kkr är priser jag sett för kolfiberkåpor.

Hmm..
När man läser detta så börjar man att undra....
hur krasch kåpor tillverkas...
Det är väl inte så svårt (om man har utrustning dvs
seriöst mc-företag) att göra kopior....dvs
ta original kåporna använd dessa som mall och gjut
kopior...vill man ha race som gör man en mall där
man utgår från original kåporna och täcker områdena
där lysen och sådant normalt sitter.....
Så borde väl tillverkningen gå till....Då blir ju passformen
100% korrekt. Om man använder bra material.
Verkar från flera svar här att passform är dålig och jag
tror att det har att göra med att materialet är dåligt.

Jag skulle personligen betala lite mera och få bättre
kvalitet och passform men då kanske det blir billigare
att köpa en uppsättning original kåpor och ha som reserv...
Är väl en balansgång där.....

Efter som det är plastning, så kan det vara massa saker som gör att det skiljer, alla formar är inte exakta, hur fort de härdar, vilket håll de lägger fiberna åt, vem som sågar ut dem, de kan inte heller alltid ligga kvar i formarna och stelna.

kraschkåpor är just krashkåpor för racing, inte ersättningskåpor för gathojar.
De är lätt lagbara efter som fiber är lättare att plasta än gjutna plastkåpor, de håller bättre i vurpor efter som fiber flexar mer etc.
Kör man på gatan och trillar ofta kan man köra med kraschkåpor också, men att räkna med perfekt passform från ett så slabbigt hantverk som fiberkåpor är ska man väl kanske inte göra.
Däremot skiljer det mellan tillverkare, en del gör klart bättre kåpor än andra. Men exempelvis kan samma "bra" tillverkare göra en pissbatch då och då..
 
Last edited:

sandstream

Guest
Oftast på samma ställen man shoppar dem i glasfiber. Allt från 5-12kkr är priser jag sett för kolfiberkåpor.
Vad vinner man förutom vikt på att köra med kolfiber?
Håller de bättre vid en krasch (som lekman inom materiallära känns det som att kolfiber borde hålla bättre men man har ju haft fel förr).
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad vinner man förutom vikt på att köra med kolfiber?
Håller de bättre vid en krasch (som lekman inom materiallära känns det som att kolfiber borde hålla bättre men man har ju haft fel förr).

Det är väl mest vikten, de går ju att göra mycket tunnare än glasfiber, men de håller också formen bättre i fart, glasfiber flexar mycket mer, kolfiber är klart styvare. Sen hållbarheten vetifanken, de görs ju tunnare för att väga mindre, så de spricker ju och går sönder också. Har aldrig märkt någon större skillnad förutom coolhetsfaktorn och vikten.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hmm..
När man läser detta så börjar man att undra....
hur krasch kåpor tillverkas...
Det är väl inte så svårt (om man har utrustning dvs
seriöst mc-företag) att göra kopior....dvs
ta original kåporna använd dessa som mall och gjut
kopior...vill man ha race som gör man en mall där
man utgår från original kåporna och täcker områdena
där lysen och sådant normalt sitter.....
Så borde väl tillverkningen gå till....Då blir ju passformen
100% korrekt. Om man använder bra material.
Verkar från flera svar här att passform är dålig och jag
tror att det har att göra med att materialet är dåligt.

de mindre eller resurssvagare tillverkarna väntar till dom får vantarna på orginalkåpor eller andra racekåptillverkares kåpor och gjuter av dessa.
Då slår det ju en del redan från början och blir sen ännu värre, speciellt om de formarna också gjuts upp/lamineras och får en viss felmarginal, vilket det alltid blir med krymp och dragningar etc..
De stora/resursstarka tillverkarna mutar en vakt el dyl på årets första mc mässa och laserscannar hojarna på natten, och fräser sen ut formar.

och som offkeff sa, lamineringsteknik/erfarenhet och val av material påverkar en del.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad vinner man förutom vikt på att köra med kolfiber?
Håller de bättre vid en krasch (som lekman inom materiallära känns det som att kolfiber borde hålla bättre men man har ju haft fel förr).

Det är väl mest vikten, de går ju att göra mycket tunnare än glasfiber, men de håller också formen bättre i fart, glasfiber flexar mycket mer, kolfiber är klart styvare. Sen hållbarheten vetifanken, de görs ju tunnare för att väga mindre, så de spricker ju och går sönder också. Har aldrig märkt någon större skillnad förutom coolhetsfaktorn och vikten.

vikten är det enda som spelar kvitta, och om kolfiberkåpor håller bättre i en vurpa?
mja, e ju som allt annat i dessa material, håller tills det inte håller sen går det av med mkt lite flex,
kevlar och kol eller glas både flexar mer och har bättre rivhållfasthet så..

glasfiberkåpor i polyester är det vettigaste tycker jag, för gemene man, polyester för att du kan laga dom med billig båtplast, vilket fäster dåligt på "epoxy kåpor"

kåpor med superpassform (som man dreglar över när dom snabb-mekar i vm) kostar mkt pengar och kan inte motiveras på svensk nivå..
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Köpte för ett tag sedan NGC Rennsport-krashkåpor till hojen. Passformen är ungefär i stil med vad Dal-Mausen anser om works-kåporna ovan. Rekommenderar en dremel med sliptrumma + lite båtplast och en glasfibermatta för förstärkning då kåporna inte är tjocka och har lite väl lätt för att spricka (Toppkåpan var lite sprucken i nosen vid leverans). Fick använda en hel del våld för att få toppkåpan att passa till airducts'en. Magkåpan var 10mm mindre i övergången till toppkåpan vilket gör att toppkåpan sticker ut 10mm i bakkant.

Finishen var helt ok, efter nån timmes våtslip så är de färdiga att lackeras. Kutsen (passagerarmodell) var i riktigt bra kvalité.

Nu kanske det låter som att jag i överlag är missnöjd med kåporna. Det är jag egentligen inte, kåporna är ganska bra, men man bör vara medveten om att det är en hel del jobb som återstår när kåporna är levererade. Och att det är stor sannolikhet att de behöver både modifieras och förstärkas innan de är klara för lackering.
Vad trist att du haft såna problem. Passformen på Rennsport är typiskt sett mycket bättre än så. Air ductsen är alltid ett helvete att få på. Det behöver inte bero på dålig passform utan på att man måste hålla allt så exakt när man "trär på" dem. Det tar en stund och lite svärande även med originalgrejor.

När det gäller tjockleken på dem så är de sas normalt tjocka. Det finns tjockare och det finns tunnare. Däremot upplevs tjockleken väldigt olika beroende på vilken modell kåporna är till. Till R1 04 känns de väldigt tunna och till GSXR600 04 känns de ganska tjocka. Men det är precis samma tjocklek på dem. Det beror förmodligen på att R1-kåporna har en del klena partier och som gör att hela toppkåpan känns vek.

Sen vill jag också ha sagt att ett set Rennsport-kåpor typiskt sett sitter förbaskat bra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det bör väl sägas att det alltid är en del jobb innan ett par krashkåpor sitter på plats. En dremmel, såg, slippapper och lite tid lär som sagt behövas! :)
Nja, det håller inte jag med om. Man bör räkna med det och vara beredd på det. Men i de flesta fall behövs det inte.

Slippapper behövs dock alltid innan lackering.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Verkar från flera svar här att passform är dålig och jag
tror att det har att göra med att materialet är dåligt.

Jag skulle personligen betala lite mera och få bättre
kvalitet och passform men då kanske det blir billigare
att köpa en uppsättning original kåpor och ha som reserv...
Är väl en balansgång där.....
Passformen är inte "dålig" i de flesta fall. Passformen är inte lika bra som på originalkåpor men det är i de flesta fall inga större problem med passformen. Som en indikation kan ajg nämna att vi får fler mail om att kåporna var mycket fina än vi får om att det är problem med dem. Och då skall man ha i åtanke att det bara är den som fått "dåliga kåpor" som har skäl att kontakta oss. Jag har sett hyggligt många av våra kåpor, både monterade olch omonterade, och jag har faktiskt aldrig sett ett set som inte varit bra. Inte ett enda! De förekommer så klart, men det kan ge dig en hint om hur vanligt det är.

Alla tillverkarna kan ta fram helt perfekta kåpor. (Företaget som tillverkar våra Rennsportkåpor tillverkar främst badrumsinredningar i fiberplast. Och där är det betydligt viktigare med passform). Men då blir priset inte lite högre utan MYCKET högre. De sista 10% i kvalitet tar lika mycket tid som de första 90%.
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Som gammal båtbyggare kan jag bara konstatera att de flesta kåpor jag har sätt är kanske inte så mycket att vara stålt över. Det är kanon för tillverkarna att alla är viktgalna för då kan de laminera med för tunn matta och sedan hafsa ihop det hela med dålig passform. Det blir helt enkelt billigast så.

Så visst har du rätt det skulle inte vara några problem att fixa ett set kåpor med bra passform och kanon kvalitet men de skulle ju väga ett 0,5 kilo mer...

Hmm..
När man läser detta så börjar man att undra....
hur krasch kåpor tillverkas...
Det är väl inte så svårt (om man har utrustning dvs
seriöst mc-företag) att göra kopior....dvs
ta original kåporna använd dessa som mall och gjut
kopior...vill man ha race som gör man en mall där
man utgår från original kåporna och täcker områdena
där lysen och sådant normalt sitter.....
Så borde väl tillverkningen gå till....Då blir ju passformen
100% korrekt. Om man använder bra material.
Verkar från flera svar här att passform är dålig och jag
tror att det har att göra med att materialet är dåligt.

Jag skulle personligen betala lite mera och få bättre
kvalitet och passform men då kanske det blir billigare
att köpa en uppsättning original kåpor och ha som reserv...
Är väl en balansgång där.....
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top