Går de inte justera upp oljepumpen så den ger mer de går på alla snöskotrar ivf. Alla snöskotrar från låt oss säga 2010 är extremt snålställda från fabrik för att klara avgaskrav. De är allmänt känt på snöskoterforum att man måste ställa upp pumpen omgående. På tomg ger de näst intill ingen olja alls så många åkare kör 0,5-1% även i tanken trots att man ställer upp pumpen. I skotervärlden och speciellt nyare skidoo så ger däremot pumpen grönjävulskt mycket vid pumpgasning i djup snö, de är för att matningen på pumpen är digitalisk och hinner inte med när man släpper gasen korta sekvenser så den ligger på max oljeblandning hela tiden och de ger groteskt mycket olja 6-7%. De ger skidoo åkarna oljedragningar på 4-5% för de som pumpar i djup snö, men de går toksnålt på jämn gas liks förbannat
Frågan är hur KTM gjort om de är vajerstyrning eller digitalisk mängdgivning? De snålställda skotrarna kunde under blandad körning dra så lite som under 1 % och de gav såklart enorma motorskader.
När de gäller tvåtaktsolja så har jag såklart grottat ner mig i det under många år då jag trimmar skotrar hojar som hobby .Bland de viktigaste är inte priset eller hur bra den är under gång. De är om den ger gasblåsor eller ej när man stannar motorn. Gasblåsorna är extremt farliga speciellt för ramlagren och staklagret de bildas rost i dem omedelbums man stannar och ju längre den står desto värre såklart. Ramlager och staklager håller ruskigt många timmar med gasblåsfri olja man tror nästa de inte är sant hur många timmar mil de håller då,,vi pratar om liknade 4 taktsmil på ram o staklager då!!
De första syntetoljerna hade stora problem med gasblåsor därför var de säkrast och hållbarast att köra mineralolja. De finns trimföretag och erkända dragracing crossåkare team som fortfarande säger att man ska köra mineralolja men jag har letat åt helsynteter/halv som inte ger gasblåsor. De va som värst på 80-90 talet då gav många synteter gasblåsor de har blivit bäöttre o bättre på senare år. Värst var nog Artic cats olja runt 97-00 den man trodde va säkrast att köra hela veven blev brunprickig under sommaruppehållet.
Jag har läst mig till och hållt nära kontakt med skoterfirmor som skruvar i skotrar dagligen under 34 år vilken olja man törs köra, jag har även kollat extra noga i alla motorer jag rivit hur ramlagren och vevarna ser ut vs vilken olja det gått på,, vissa har varit så rostiga så man sett rost på vevskinkor och lagren än värre.
Jag har listat några säkra kort att välja bland de här är utprovade på snöskotrar i första hand dem har ju hårdare trimgrad än en enduro/cross hoj så oljan är än viktigare här. De här oljorna ger absolut inget onormalt slitage eller rost what so evver men de dyraste är förmodligen bättre på skydda motorn under hård gång rent logiskt. De är ingen inbördes brahetsårdning på nedan nämnda olja.
Payback challenger helsyntet Halvdyr ryker lite. Pris mins ej men dyrare än deras snopro.
payback snopro rel billig 120-30krl?
Aspen helsyntet för landbaserade fordon då! Även marinoljan är bra såklart. Billig på 20l runt 120kr på 1l. Ryker lite och luktar gott.
Torco maxxima numera kallad maxxima. Godkänd för inomhus cross luktar och ryker lite rel billig ca 100kr 4l??
Yamalube är en delsyntet.
Rotax syntetolja för skoter ,,,,fan jag mins inte beteckningen trots att jag kör den just nu hehe. Dyr jag kör den värsta dyraste sorten men har köpt på 20l av kompis så jag vet ej priset men förmodligen närmare 150-200krL
Om man ska testa någ av dessa så gör seghetsrinnprovet som jag rek tidigare inlägg. Om oljan är lite segare än motorex oljan så tillsätt lite extra i tanken så kan man köra den ändå.