Vilka regler gäller för avstånd mellan mitt och grannens tilltänkta garage???

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Behöver lite hjälp under helgen att försöka få reda på vad som gäller när man bygger garage och vilka avstånd som gäller. Är inne i bygglovsprocessen och grannen misstycker med avståndet till tomtgränsen..

Vi har styckat av en tomt och skall bygga nytt, alltså hus plus garage. Nya detaljplanen säger huvudbyggnad minst 4 meter till tomtgräns. Komplement byggnad=garage minst 1 meter från tomtgräns och att garaget numera får "byggas ihop med huset". Vi har lagt garaget/huset 2 meter från tomtgränsen.

Grannen säger att om garaget sitter ihop med huset räknas även garaget som huvudbyggnad och att således gäller 4 meter till tomtgräns. Kommunen menar att detta är lite som en tolkningsfråga vilket som gäller. Kommunen kan dock tänka sig detta som en sk "mindre avvikelse" beroende på vilka argument som grannen tillför. På ritningen har vi en dörr in i huset från garaget. Skulle det göra någon skillnad i detta avseende att plocka bort denna dörr för tillfället? Dörren kan man ju ganska enkelt kunna sätta dit i efterhand..

Anledningen till att blivande grannen klagar (som förövrigt håller på att bygga ut undan för undan) tror jag är (indikationer har framkommit vid tidigare tillfällen) att han själv inom kort vill bygga garage nära vår tomtgräns och kanske då kommer att stöta på patrull.

Nu kommer vi alltså till själva frågan... Hur nära får jag och grannen bygga våra garage mot varandra? Vad jag har förstått så kan man minska avstånden genom att brandsäkra byggnaderna med exempelvis extra gips och liknande. Om detta är kärnfrågan till varför grannen jobbar sig så kanske det inte är ett så stort problem egentligen om man just brandsäkrar garagen..

Feedback/svar mottages tacksamt från er som VET eller HAR erfarenhet av dessa regler.
Detta gäller sk. tätbebyggt villa område i Önnered, Västra Frölunda, Göteborg.
Anledningen till att jag inte vill vika är att dessa plus eller minus 2 meter utgör väsentlig skillnad på havsutsikt eller ej havsutsikt. Grannens utsikt påverkas ej.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det spelar ingen roll om du har en dörr mellan garage och hus eller ej. Avskiljande del garage/boende ska vara brandklassat, så är det en dörr där så ska den uppfylla EI60 (har för mig att det är 60) som resten av brandcellen.

Du har rätt i att en del av anledningen till att man har ett visst avstånd mellan byggnad och fastighetsgräns är på grund av brand. Och precis som du säger så kan man då bygga sitt garage i en brandklass som gör att man kan tulla på avståndet mellan byggnaderna.

Nu var det ett tag sen jag pysslade med det här, men grannen har rätt.
Är garage och bostadshus sammanbyggda så gäller 4m.

Mindre avvikelse har ju handläggaren själv tagit upp?

Då ser det ju bra ut så länge inte grannen kommer med nåt nytt.

Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Ställ han mot väggen & fråga rakt ut om han okså tänkt sig bygga inom kort.. svara han ja så är det ju enkelt.. du godkänner hans & han godkänner ert

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade samma diskussion med min kommun för två veckor sedan och fick då till svar att om jag bygger ihop garaget med huset så räknas det som EN huvudbyggnad och gränsen för 4 meter gäller då om inte grannen går med på annat.
Brandgränsen var inget problem egentligen utan var mer av intresse om angränsande fastighet ligger precis vid tomtgräns.

Det bästa är ju som sagt att samtala med grannen och försöka komma med en lösning som är bra för båda parter. Var glad över att du inte har en planbestämmelse som jag har, max 100kvm per tomt så jag är körd ändå utan att betala ca 100k för nya planbestämmelser i området...

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tack för era svar. Då känns det som jag har lite koll på "huvudbyggnad". Får kolla vidare på vad som gäller för avstånd mellan två garage samt snacka med grannen. Dock äger han bara fastigheten och hyr ut den till sin dotter så han ser vi sällan..

Anders, om det bara stämde.. Har under dom senaste åren vi jobbat på detta lagt ut ett par hundra lök på geotekniska undersökningar i området och ändring av detaljplanen för hela området för att få bygga 104m2 (20% av 520m2 som nu har blivit minsta möjliga tomtstorlek). Blir nog bra ändå men efter åttonde året är vi nu rätt trötta på allt krångel...

Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Då kan jag passa på o fråga.. Om det går en cykelbana mellan ens tomt och till närmsta granne, får man tillgodoräkna sig cykelbanans bredd i de där 4m?

Tjita1

Guest
Nej, isåfall är cykelbanan din närmsta granne.

Angående det där med garage nära tomtgräns, grannen måste ju godkänna det förstås, vidare fick jag krav av räddningstjänsten att det skulle uppfylla Ei30. 1 m från tomtgräns var det. Ei60 var kravet utrymme till utrymme, men om grannen bygger där har ju han samma krav, Ei30+Ei30 = Ei60. :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för era svar. Då känns det som jag har lite koll på "huvudbyggnad". Får kolla vidare på vad som gäller för avstånd mellan två garage samt snacka med grannen. Dock äger han bara fastigheten och hyr ut den till sin dotter så han ser vi sällan..

Anders, om det bara stämde.. Har under dom senaste åren vi jobbat på detta lagt ut ett par hundra lök på geotekniska undersökningar i området och ändring av detaljplanen för hela området för att få bygga 104m2 (20% av 520m2 som nu har blivit minsta möjliga tomtstorlek). Blir nog bra ändå men efter åttonde året är vi nu rätt trötta på allt krångel...

Min tomt består av "prickmark" vilket betyder att den inte bör bebyggas då det är sankmark med blålera intill Arbogaån där det strömmar många kubikmeter vatten per minut ut i Mälaren.
Ändå står det redan ett hus på tomten, som givetvis har sjunkit...
Så med dagens byggmetoder bör det inte vara något problem, men man har att rätta sig efter bestämmelser från 1945 ändå :huvet

Lite ljust är det åtminstone att det enligt uppgift ligger en långt gången motion i eu angående förenkling av planbestämmelser. De går i korthet ut på att gällande plan är aktiv i 10 år, därefter kan man antingen förlänga, förändra eller göra om helt utan dagens krångel angående byråkratibiten. Enligt han på kommunen jag talade med, men något datum för detta fanns inte.
Då skulle gamla planbestämmelser per automatik sluta att gälla och nya skulle göras vid byggnation, utan lika dyra startavgifter etc som idag.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA