Vilka ska köra ERF på Knudan den 2/10

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
och nu över till nått allvarligt..

Vid våra ERF race har vi som oftast Airfence, nu nästa helg är det väl mest Softfence dock.
men, notarade på Falkenbergs racet att dessa Airfence är halvtomme på luft efter nånn timma.
Detta är något som vi solidarisk anda borde, dels uppmärksamma arrangörerna på, och tänka ut en bra lösning på!
Blåsa upp vid safetycar? ja visst, inte mig emot att köra ett par varv extra med bilen för att kunna fixa detta, dock så är det ju inte säkert att det kommer ut en bil mot slutet...

Förslag, och inget löjl tack.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
R2 skrev:
och nu över till nått allvarligt..

Vid våra ERF race har vi som oftast Airfence, nu nästa helg är det väl mest Softfence dock.
men, notarade på Falkenbergs racet att dessa Airfence är halvtomme på luft efter nånn timma.
Detta är något som vi solidarisk anda borde, dels uppmärksamma arrangörerna på, och tänka ut en bra lösning på!

Borde inte posteringarna kunna losa detta ?? Dom sitter ju o halvsover med flaggorna i sex timmar iaf..... dom borde ju kunna anvanda sin lungkapacitet o fa till ett rejalt blasjobb nar dom anda bara star dar o viftar.... eller ?

//Semesterfiraren
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
efter vad jag förstod förklarade Hans Brånaldt (ja, får ursäkta en ev. felstavning) att dessa tingestar är hyrda/leasade över en säsong och skickas mellan de olika arrangörerna.
Bra tanke o tydligen inte helt billiga.

MEN, finns det inte någon garanti på hur länge de skall hålla en viss % av luften?
Är det fel på något jag köper/hyr ber jag vänligt men bestämt att leverantören fixar fram nya pryttlar.

Det verkar iaf. inte finnas någon ovilja mot Air Fence men ibland kan de hindras av ansträngda ekonomiska resurser.
Och till ditt förslag, R2, jag tycker att det fördärvar tävlingen lite. Ett team kan förlora placering/poäng på sådana "plannerade" avbrott.
En bättre lösning skulle vara att välja Air Fence som kan trycksättas med mobila aggregat alt. gastuber. Dessa Air Fence måste såklart kunna reglera när de skall fyllas på.

O för de som inte riktigt har koll på vad Air Fence är för något, gav Sandy B. en hygglig beskrivning idag:
De fungerar som en omvänd air bag, dvs. de är uppblåsta från början och tömms på luft när en förare åker in i "kudden". Det sitter alltså en ventil som reglerar utflödet av luft, sådär lagom mycket.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror att man fått liknande resultat på skydd i form av softfencen. Dom består väl av glasfiberull innuti? Fördelen med dom är att dom inte behöver pumpas upp.

På airfence så kan det dessutom om en förare åker in i en sån trycka ut luften så att airfancen skyddar sämre om det kommer en förare till som kör av på samma ställe direkt efter innan man hunnit blåsa upp dom igen. Softfence är väl dessutom billigare? Tror det är softfence man använder numera på Knutstorp.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top