Vilka skall gå fjädringskursen 5-6 Juni ?

Vilka skall gå fjädringskursen på Midlanda 2004 06 5-6 ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Vilka skall gå fjädringskursen 5-6 Juni som anordnas av Martin på Mortec ?




Instruktör är Jocke Johansson. Arbetar med Veidec hojarna och Öhlins.

Lördag den 5 juni kl 08,30 börjar dagen med justering av fjädring på halva gänget. På lördag kväll kommer vi att samlas för att göra ett teoripass där en god middag med kaffe ingår i kursen.

Söndag blir det justering för den andra halvan av gänget.

Vi kommer att ha tillgång till banan under hela helgen. Samtidigt har UMCC bandag för sina medlemmar.

Priset blir 1500,00kr / person för två dagar inkl middag lördag kväll.



Om denna blir lyckad kanske det ordnas fler fjädringskurser framöver...

Martin Oreskovic når ni på 070-66 66 645
 
Last edited:

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Jag köpte Bike, nr 6, 2004 för 54:50kr istället och ställde in Rettan efter deras Calafat inställningar 2003.

Funkar fint tycker jag och så blev det pengar över till nästan ett helt drivpaket.

Fast jag skulle nog allt bra vilja lära mig lite mer om fjädringsinställning också, så kanske nästa gång.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Och får du tag på nr 10 från 2003 har du precis all info om dämpareinställningar du behöver.
Abloy skrev:
Jag köpte Bike, nr 6, 2004 för 54:50kr istället och ställde in Rettan efter deras Calafat inställningar 2003.

Funkar fint tycker jag och så blev det pengar över till nästan ett helt drivpaket.

Fast jag skulle nog allt bra vilja lära mig lite mer om fjädringsinställning också, så kanske nästa gång.
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
Ullis skrev:
Och får du tag på nr 10 från 2003 har du precis all info om dämpareinställningar du behöver.

Exakt.. Annars så har man ju fått hjälp/lärt sej av andra snälla som kan gratis.
Tycker det va hutlöst dyrt!! :cool:
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Jocke som höll i kursen var hur grym som helst. Nu börjar men verkligen förstå hur man kan ha fjädring som YRKE !!!! Innan kursen så trodde i alla fall jag att det bara var att vrida på lite rattar....... Förspänning, kompressionsdämpning, returdämpning. Jo jäklar...... Här ändrade vi även gaffelhöjder och fjärdingshöjder och duttade i olika milliliter olja i gafflar och skillnaderna blev enorma. Så nu förstår man verkligen hur komplext det är och hur lite som behövs för att få märkbar effekt. Killen har det som jobb !!! Dessutom är det inte varje dag man får din hoj "tunad" av en Veidec-tekniker. Hur FETT är inte det ? Bara det är nog värt 1500:- :)

Om man räknar in den utbildning vi fick, samt hojinställningar, samt 2 hela dagars bankörning samt riktig middag på restaurang för totalt 1500:- .... Ursäkta mig.... men om man tycker den summan är hög så anser jag tyvärr att man inte riktigt har koll på världsrankingen när det gäller vad saker o ting kostar. Så väl spenderade 1500:- har jag inte upplevt sen jag beställde 10st RedBull-Vodka på Café Opera :)
Jag tycker bara synd om er som inte hade möjlighet att gå och jag hoppas för er skull att möjligheten kommer igen till samma låga pris.
Kontakta Martin om ni är intresserade av en ny kurs eller så sitter där med era tidningar och funderar över hur många milliliter olja ni skall dutta i gafflen ..för det står säkert :)

/ Kenneth
 
Last edited:

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Kul, alltid trevligt att få lära sig saker av kunnigt folk. :tummenupp
Blir det en ny kurs så verkar det vara väl investerade pengar.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
KennethN skrev:
Jocke som höll i kursen var hur grym som helst. Nu börjar men verkligen förstå hur man kan ha fjädring som YRKE !!!! Innan kursen så trodde i alla fall jag att det bara var att vrida på lite rattar....... Förspänning, kompressionsdämpning, returdämpning. Jo jäklar...... Här ändrade vi även gaffelhöjder och fjärdingshöjder och duttade i olika milliliter olja i gafflar och skillnaderna blev enorma. Så nu förstår man verkligen hur komplext det är och hur lite som behövs för att få märkbar effekt. Killen har det som jobb !!! Dessutom är det inte varje dag man får din hoj "tunad" av en Veidec-tekniker. Hur FETT är inte det ? Bara det är nog värt 1500:- :)

Om man räknar in den utbildning vi fick, samt hojinställningar, samt 2 hela dagars bankörning samt riktig middag på restaurang för totalt 1500:- .... Ursäkta mig.... men om man tycker den summan är hög så anser jag tyvärr att man inte riktigt har koll på världsrankingen när det gäller vad saker o ting kostar. Så väl spenderade 1500:- har jag inte upplevt sen jag beställde 10st RedBull-Vodka på Café Opera :)
Jag tycker bara synd om er som inte hade möjlighet att gå och jag hoppas för er skull att möjligheten kommer igen till samma låga pris.
Kontakta Martin om ni är intresserade av en ny kurs eller så sitter där med era tidningar och funderar över hur många milliliter olja ni skall dutta i gafflen ..för det står säkert :)

/ Kenneth


Nu kan väl du supertuna min hoj åt mig?
Var tyvärr borta i helgen så det fanns ingen möjlighet att gå.

Nu överdiver du va? Inte har väl du blivit insläppt på Cafè Opera?
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Ja hojen är mycket bättre och stabilare i kurvor nu så jag kan köra fortare, samt att den nöter inte lika mycket däck som förut. Min hoj ändrade vi förspänningen på samt att vi höjde gaffelbenen och det blev en helt annan hoj att köra. Kungligt :tummenupp
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
KennethN skrev:
Jocke som höll i kursen var hur grym som helst. Nu börjar men verkligen förstå hur man kan ha fjädring som YRKE !!!! Innan kursen så trodde i alla fall jag att det bara var att vrida på lite rattar....... Förspänning, kompressionsdämpning, returdämpning. Jo jäklar...... Här ändrade vi även gaffelhöjder och fjärdingshöjder och duttade i olika milliliter olja i gafflar och skillnaderna blev enorma. Så nu förstår man verkligen hur komplext det är och hur lite som behövs för att få märkbar effekt. Killen har det som jobb !!! Dessutom är det inte varje dag man får din hoj "tunad" av en Veidec-tekniker. Hur FETT är inte det ? Bara det är nog värt 1500:- :)

Om man räknar in den utbildning vi fick, samt hojinställningar, samt 2 hela dagars bankörning samt riktig middag på restaurang för totalt 1500:- .... Ursäkta mig.... men om man tycker den summan är hög så anser jag tyvärr att man inte riktigt har koll på världsrankingen när det gäller vad saker o ting kostar. Så väl spenderade 1500:- har jag inte upplevt sen jag beställde 10st RedBull-Vodka på Café Opera :)
Jag tycker bara synd om er som inte hade möjlighet att gå och jag hoppas för er skull att möjligheten kommer igen till samma låga pris.
Kontakta Martin om ni är intresserade av en ny kurs eller så sitter där med era tidningar och funderar över hur många milliliter olja ni skall dutta i gafflen ..för det står säkert :)

/ Kenneth

Tycker det var hutlöst dyrt med tanke på den korta varseln bla.
Annars var den säkert värd 1500:- med tanke på bankörning mm.. :)
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Legenden skrev:
Tycker det var hutlöst dyrt med tanke på den korta varseln bla.
Annars var den säkert värd 1500:- med tanke på bankörning mm.. :)

Iofs så har det skrivits om kursen lite överallt under ganska lång tid. En par månader iallafall.
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
p.grip skrev:
Iofs så har det skrivits om kursen lite överallt under ganska lång tid. En par månader iallafall.

Jasså?!?!.. Jag har inte sätt det förns nu här i förra veckan..
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top