Vilka skydd ger mest

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Med en bra hjälm stabila stövlar och handskar som man spänner fast runt handleden så har man ju ett grundskydd,
men vilka övriga skydd är ett måste.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Säg så här, vilken kroppsdel är mindre värd än vad motsvarande skydd kostar?

Men för att svara rakt på din fråga skulle jag säga ryggskydd som nästa självklara grej.

Sen såklart knäskydd, armbågsskydd, axelskydd... hur de kommer in i bilden beror ju på vilka sorts kläder du kör med, de sitter ju oftast fastsydda i t.ex. skinnställ.

Sen kör jag med bröstplatta också.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Skaffade en Alpinestars Track Vest med ryggskydd och skumplattor på framsidan. Stabilt som fan men nu kan jag inte koppla ihop jacka och byxor för det blir tjuvtrångt. :(

Köpte skinnstället beggat och glömde kolla om det fanns plats för ryggskydd. Känns ändå som att det är mer värt med skydd för torson än att brallor och jacka sitter ihop.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ryggskydd och bröstskydd.

Ryggskador står bara för några få procent av dom fatala MC olyckorna som sker medan bröstskador står för drygt 20%. Men på samma gång så resulterar nog ryggskadorna i en betydligt högre invaliditetsgrad än vad en bröstskada gör.

Så vill du inte dö - bär bröstskydd, vill du inte bli förlamad - bär ryggskydd.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Axel och höftskydd ska inte undervärderad, se till att ditt ställ har bra sådana. Många ryggskador uppstår pga våld mot axlar/höfter
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Stoppade själv efter att lagt till ryggskyddet och bilsom proppar:)
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Ryggskador står bara för några få procent av dom fatala MC olyckorna som sker medan bröstskador står för drygt 20%.

Detta lär ju bero på att 95% redan använder ryggskydd. Kan slå vad om att innan ryggskydden kom stod ryggskador för en större andel dödsfall...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Varför inte komplettera med ett skinnställ och ryggskydd?

Att glida på stjärten i 120 med enbart hjälm, stabila stövlar och handskar kan bli en otrevlig upplevelse.

:hej
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Köpte mig ett skinnställ för någon vecka sen, fattar inte varför man inte skaffade ett sådant innan...
Körde tidigare med byxor i goretex och efter en marksyning så var där ett hål i röven på byxorna, samt ett likadant hål i byxorna jag hade under, samt ett likadant hål i mina kalsonger och en sveda som heter duga i röven, köp skinn!
Dessutom så kollar alla brewdar på en för att man ser så jäkla häftig ut :fakta
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Köpte mig ett skinnställ för någon vecka sen, fattar inte varför man inte skaffade ett sådant innan...
Körde tidigare med byxor i goretex och efter en marksyning så var där ett hål i röven på byxorna, samt ett likadant hål i byxorna jag hade under, samt ett likadant hål i mina kalsonger och en sveda som heter duga i röven, köp skinn!
Dessutom så kollar alla brewdar på en för att man ser så jäkla häftig ut :fakta

Köpte också skinnställ ganska nyss, så värt! Varför ska man utesluta något? Skydda allt :) Och ja, man känner sig faktiskt lite snyggare i ett skinnställ än i ett allvädersställ (känner mig som en flodhäst i mitt)...
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Kondom är väl det bästa skyddet ? , annars kan det bli dyrt :)

Men Ryggskydd , hel täckande skinnklädsel med skydd, godkända stövlar, handskar och en bra hjälm fungerar också :tummenupp
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
En varm dag så skippade jag mitt Halvarsson med massa skydd i och tog fram mitt Dainese från -82

Dainesestället är så mycket svalare men skyddet är ett par vadderade armbågar

Det var då jag började tänka på alla skydd som finns nu och hur stor skillnad gör dom

Är det en våldsam krasch så kanske det inte nått skydd spelar nån roll men för alla övriga
rullgrus och omkullbromsningar, då kanske ett 80-talsläder räcker?

Men det är skönt att kunna åka de varma dagarna utan att svettas så att glasögonen immar igen när man stannar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sålänge man inte landar i träd, stenar eller andra jävligt hårda saker så är jag övertygad om att skydden hjälper. Landar man i nåt sånt kan man nog likagärna ha en gstring som skydd om man håller lite inspirerad fart.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Vurpat ordentligt i jeans en gång... Inte att rekommendera, köttiga skrubbsår överallt som de fick skrubba rent på sjukan... Sen bandage nån vecka som fick läggas om flera gånger, mitt i sommaren, varigt och mysigt...Ärren finns kvar fast det var 20 år sen... Köp de skyddskläder som du vill ha på dig när du kraschar... Om det sen är ett raceställ eller jeans, det är upp till dig...
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Om du hade haft ett typ Dainese -82 hade det räckt som skydd?

Jag åker alltid med mitt gamla skinnställ eller nya textilställ.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...de skydd man faktiskt alltid har på sig...börjar man slarva... :crash

Se till att köpa grejer som faktiskt passar, och fungerar, det går att få till, men att köpa blint och sitta med ett ställ där man inte får i ryggskydd är att göra det mer krångligt än det behöver vara.

Lägg lite mer tid på att prova *allt* först, sedan får du garanterat ändå byta ut något under resans gång, men var beredd på det, istället för att bara ta den där resan till en glass i jeans och sneakers, för det är så drygt att klättra i det där skinnstället...been there, done that. :crash
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
En varm dag så skippade jag mitt Halvarsson med massa skydd i och tog fram mitt Dainese från -82

Dainesestället är så mycket svalare men skyddet är ett par vadderade armbågar

Det var då jag började tänka på alla skydd som finns nu och hur stor skillnad gör dom

Är det en våldsam krasch så kanske det inte nått skydd spelar nån roll men för alla övriga
rullgrus och omkullbromsningar, då kanske ett 80-talsläder räcker?

Men det är skönt att kunna åka de varma dagarna utan att svettas så att glasögonen immar igen när man stannar

Ditt 80-talsläder med skumgummi kommer kanske skydda dig mot skrubbsåren när du glider på asfalten, om ens det med tanke på hur gammalt skinnet är och beror en hel del på hur vårdat det är, risken är ju att det är så pass till åren att det bara trasas sönder vid första markkontakt.

De mer moderna med riktiga skydd tar även upp stötarna, dvs när du faktiskt slår i backen... kan även skydda dit mot diverse bråte du åker in i... men det är såklart beroende på hur och i vilken fart.

Det finns moderna skyddskläder som inte heller är tokvarma, jag hade faktiskt valt att kolla efter nytt om jag vore du.

EDIT: Ett exempel kan ju vara så här, ställ dig upp och fall framåt och ta emot dig med knä och armbågar i ditt gamla ställ... jag gissar att det kommer göra ont, och då är det ändå bara stilla stående... inte 70km/h.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top