Vilka värmehandtag??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har ju alltid kört hoj mer eller mindre hela året och inte tyckt att det varit några problem. Visst har det varit kallt men inte någon katastrof. Alla bekvämligheter som tex värmehandtag mm har jag tyckt varit överskattat. Det har ju funkat ändå :rolleyes:

Men nu är det så att jag fick låna en BMW R1200GS i höstas som jag körde med några dagar. Och denna hojen hade både sits värme och framförallt värmehandtag. Var jäkligt skeptisk till detta men efter att kört med den en längre sträcka i ca 4 graders värme så blev jag helt såld (inte på hojen utav på det fantastiska påfundet utav värmehandtag!!).

Så jag skall nog ta och utrusta hojen med detta. Frågan är bara vad man skall köpa? Vilket märke mm. Vad tycker ni som kör med detta är viktigt att tänka på vad gäller på/av knappar mm.

Har letat lite i olika tidningar mm för att se om det finns något test med detta tillbehör men inte hittat något?

Så ni som vet vad som gäller få gärna dela med er av era erfarenheter här :)

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Daytona 675
på min förra hoj Honda VFR -08 hade jag ready to gp paketet med bla värme handtag. Jag var nöjd med mina mest för jag hade flera lägen jag kunde sätta in dom på. Ett stort plus var att värmen kom fort. Jag vet inte vad det var för märke på dessa handtag.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har också funderat på det med olika lägen. Antar att det gör dom mer användbara.

Om det var ett paket till en VFR så antar jag att det var något utav Hondas original. Fast jag antar att det inte är Honda själv som gör dom utav att dom bara sätter sitt märke på dom?

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Daytona 675
Har också funderat på det med olika lägen. Antar att det gör dom mer användbara.

Om det var ett paket till en VFR så antar jag att det var något utav Hondas original. Fast jag antar att det inte är Honda själv som gör dom utav att dom bara sätter sitt märke på dom?

Precis så tror jag det är, lättast är väl kolla hos en Honda handlare.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, men jobbigt att ta med om man råkar vara ute när det är varmt på dagen och blir kallt på kvällen/natten när man skall hem. Men jag håller med om att skall det bli riktigt varmt är det sådant som gäller.

Ingen som har provat dessa?

http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&action=dept&id=30&pid=174&p

Har hört att de fått bra betyg men att vissa har haft lite problem med att de har stängt av sig själva?

Jag satte på dessa. då kunde man behålla sina gamla handtag. samt syntes inte lika tydligt att man hade fula värmare som ett sådant kit med handtag. funkar kanon.
http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html

Har du fixat så att du har olika steg på värmen också?

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag har gjort detsamma på ktmen efter tips av Supermoppe.

Grymt skönt, var lite tveksam till att man inte kunde reglera värmen först men nu är det fullt som gäller hela tiden :)

210 kr är en billig investering!

Reglera kanske inte är helt nödvändigt?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
jo det är rätt skönt när det bara är lite svalt ute och man vill få liten varm känsla!

dessa hade jag och de funkade kanon!
http://www.duells.se/katalog/product.asp?main_dept_id=3420&dept_id=3869&pf_id=3720&language=1053

OBS! kom ihåg att koppla in dom på nyckelvredet och ej direkt på batteriet då man kan glömma dom.

Har tittat lite på dom där. Läste att det verkar som om vissa har klagat på att de har olika värme i höger resp vänster handtag?

Fast jag antar att det har att göra med hur noga man är att isolera handtaget mot styret innan man monterar det.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
nja olika höger och vänster vet jag inte (vad jag har märkt av iaf) dock kyls handtaget ner väldigt fort om man skall koppla/bromsa eller släppa handtaget en sekund. det gäller att hålla hårt! :)

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har tittat lite på dom där. Läste att det verkar som om vissa har klagat på att de har olika värme i höger resp vänster handtag?

Fast jag antar att det har att göra med hur noga man är att isolera handtaget mot styret innan man monterar det.

För att få jämnare temperatur kan man sätta ett 15W-element i gashanden och ett 20W i vänster. Om man sedan är lite fiffig köper man en treläges-tvåpolig strömbrytare som man sedan parrallellkopplar samt seriekopplar elementen över. Då får man ljummet och varmt i två lägen med avstängt i mittenläget.

Fungerar bra. Jag har byggt det på alla mina hojar samt hjälpt kompisar.:tummenupp

Roberth

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
nja olika höger och vänster vet jag inte (vad jag har märkt av iaf) dock kyls handtaget ner väldigt fort om man skall koppla/bromsa eller släppa handtaget en sekund. det gäller att hålla hårt! :)

Ok, kanske är olika ber på vad för styre man har mm.

Skall kolla lite mer på dom :)

För att få jämnare temperatur kan man sätta ett 15W-element i gashanden och ett 20W i vänster. Om man sedan är lite fiffig köper man en treläges-tvåpolig strömbrytare som man sedan parrallellkopplar samt seriekopplar elementen över. Då får man ljummet och varmt i två lägen med avstängt i mittenläget.

Fungerar bra. Jag har byggt det på alla mina hojar samt hjälpt kompisar.:tummenupp

Roberth

Låter ju riktigt bra. Då kan man ju slippa att få så tjocka handtag som det brukar bli på de som är färdiga. Kan vara värt att titta lite mer på!

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ok, kanske är olika ber på vad för styre man har mm.

Skall kolla lite mer på dom :)

Låter ju riktigt bra. Då kan man ju slippa att få så tjocka handtag som det brukar bli på de som är färdiga. Kan vara värt att titta lite mer på!
Det spelar ingen roll vad du har för styre, det är så att gashandtaget värms upp fortare så därför är det mer effekt till vänster sidan :)

Sen blir dom inte kalla direkt som nån skrev ovan! :)

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Var hittar man de värmeelementen som finns i länken med bilder? Finns dom hos vilken mcförsäljare som helst eller kanske tom. på nätet?

Någon som provat Biltemas värmehandtag?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Reglera kanske inte är helt nödvändigt?
Missade att svara sist.

Jag har kört flera ggr nu i höst/vinter med mina värmehandtag och ja kan inte påstå att ja skulle behöva reglera värmen snarare så att jag vill ha mer värme.

Köp, funderar på att touringkitta R1an med värmehandtag också :tungan

krokodilracing

Brum Brum
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Hornet -07, Aprilia Pegaso 650 -96
Har också Hondas original med fler lägen. Vill nog slå ett slag för handtag med just fler effektlägen. Iaf mina blir jäkligt varma på högsta effekt, så om det inte är riktigt kallt så hade man inte kunnat anv. dom.

Perfekt att kunna reglera för så man kan ha varma härliga händer konstant.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Var hittar man de värmeelementen som finns i länken med bilder? Finns dom hos vilken mcförsäljare som helst eller kanske tom. på nätet?

Någon som provat Biltemas värmehandtag?

Monterade på Biltemas förra helgen. Var väldigt lätt gjort, passade perfekt. Har provat dem idag och det fungerar bra. Är i två lägen, när du väl fått upp värmen går du ner på "low". Om det grejerna håller? Ingen aning, men det känns OK iaf.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...