Vilka vätskor i R1 -99?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Har även en fundering. Ventiljustering på dom, är det ett helvete att genomföra?

Tar några timmar om man gör det för första gången.

tank, försgasarbrygga skall av. ventilkåpan.
görs när motor e kall.

märk upp alla kablar / slangar om du inte har fotominne

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Tar några timmar om man gör det för första gången.

tank, försgasarbrygga skall av. ventilkåpan.
görs när motor e kall.

märk upp alla kablar / slangar om du inte har fotominne
Hur gör man sen? Hörde något som att dom ska shimsas? Var hittar man en lämplig sats och lite mer exakt hur går man till väga? :)

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
nccr.se har bra priser på Motul servicekit, både 5100 (delsyntet), 7100 (helsyntet) och 300V (race, helsyntet). Du får med en hel del nyttigt i de dyrare varianterna, som filter, handskar, oljekanna, tråg om du nu skulle behöva det.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Hur gör man sen? Hörde något som att dom ska shimsas? Var hittar man en lämplig sats och lite mer exakt hur går man till väga? :)

jag hjälpte till när kompisens R1 -01 behövde en ventilkoll.
vi kollar spel med bladmått, mäter alla & skriver ner på papper.

i vårt fall var alla spel inom toleranserna så det behövdes inte shimsas. (hojen hade rullat 4500 mil)
annars köper du det hos johans mc service i Påarp eller hos yamahacenter.

kolla i servicemanualen hur man går till väga, samt vilka toleranser den skall ha.

har du inte den, finns den här http://mcmanualer.dyndns.org

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja, framförallt vid bankörning. Jag använder nästan aldrig koppling vid uppväxling på landsväg heller.

Det var en som berättade det för mig med, att han växlade utan kopplingen. Självklart så sparar man på koppligen men hur är det med växellådan? Hellre att kopplingen rasar än växellådan alla dagar i veckan! Iaf för han som berättade att man inte ska använda kopplingen så rasade hans växellådan, nu kanske inte det berodde på att han inte använde kopplingen. Men jag känner inte att jag vill chansa och jag har växlat normalt med min r1a och har inte haft några problem. Har blivit en hel del mil på bana :)

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
jag hjälpte till när kompisens R1 -01 behövde en ventilkoll.
vi kollar spel med bladmått, mäter alla & skriver ner på papper.

i vårt fall var alla spel inom toleranserna så det behövdes inte shimsas. (hojen hade rullat 4500 mil)
annars köper du det hos johans mc service i Påarp eller hos yamahacenter.

kolla i servicemanualen hur man går till väga, samt vilka toleranser den skall ha.

har du inte den, finns den här http://mcmanualer.dyndns.org

Åh vad jag känner mig trög nu... Hatar såna bilder.

Men om jag förstått det rätt så ska jag ställa kammarna och mäta när dom INTE trycker ner ventilerna, så ska 0,11-0,20mm på insuget och 0,21-0,30mm fritt på avgaskammen?

Och om man behöver lägga i shims så får man lossa kamaxlarna, lyfta på tryckarna och lägga i shimsen där?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Åh vad jag känner mig trög nu... Hatar såna bilder.

Men om jag förstått det rätt så ska jag ställa kammarna och mäta när dom INTE trycker ner ventilerna, så ska 0,11-0,20mm på insuget och 0,21-0,30mm fritt på avgaskammen?

Och om man behöver lägga i shims så får man lossa kamaxlarna, lyfta på tryckarna och lägga i shimsen där?

:tummenupp se.. det var väl inte så svårt :D

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
nccr.se har bra priser på Motul servicekit, både 5100 (delsyntet), 7100 (helsyntet) och 300V (race, helsyntet). Du får med en hel del nyttigt i de dyrare varianterna, som filter, handskar, oljekanna, tråg om du nu skulle behöva det.

KÖP ALDRIG FRÅN NCCR.SE avråder starkt att inte handla därifrån!
Till topic: Motul 5100 från tyskland ca 450kr med frakt för 4L med highflo filter från ebay.
Tändstift NGK
Bromsvätska motul
Filter org

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
:tummenupp se.. det var väl inte så svårt :D
Allt är svårt när man är inställd på att det är det. ;) Men hur är det, ska man lossa dom gamla shimsen, eller lägga dom nya ovanpå?

Bara jag som läste väskor?

Blev ju helt klart besviken.
Haha, kan inte alltid va glad!

Till topic: Motul 5100 från tyskland ca 450kr med frakt för 4L med highflo filter från ebay.
Tändstift NGK
Bromsvätska motul
Filter org
Har du ett argument till varför jag inte ska handla där?

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Tändstift NGK
Bromsvätska motul
Filter org

How come?

OK att leveransen tog lite tid och att de tog några dagar på sig att få upp bromsvätskan i e-handelssystemet, men jag fick hem allt till ett bra pris.

4 l Motul 7100 10W40 inkl filter, bricka, handskar, 9 l oljetråg, oljekanna, tratt (behövde egentligen inte de sistnämnda men på köpet så tackar man väl inte nej?) 749 kr
Luftfilter 230 kr
50 cl Motul DOT5.1 109 kr
Frakt 99 kr

Totalt 1187 kr i mitt fall. Riktigt, riktigt konkurrenskraftigt även jämfört med tyskarna!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati