Vilkej hoj?

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Jag håller på att skaffa mc-kort nu och till våren blir det åka av!

Har funderat en hel del på på vilken sort jag vill ha och kommit fram till att offroad passar mig bäst.. Har nu lite nybörjar frågor:

1. Vad är offroad, och vad är motard och super motard? Antagligen fruktansvärt korkad fråga, men jag vet faktiskt inte skillnaden!

2. Jag skulle vilja ha en hoj som jag inte behöver meka så mycket med. Jobbar alldeles för mycket och har helt enkelt inte tid att meka... Ska helst bara gå & gå som en sporthoj. Har iof hört att det är lite mer mek med offroad!? Min tanke med hojen är att den ska vara hyffsat bekväm på vägen men också lätt och smidig offroad. Offroad är viktigare än vägbanan...

Har kikat lite på Yamaha XT600, och vet väl inte mer än att jag tycker den är snygg och verkar ha vettigt pris... Vad är det för skillnad på XT660 förutom cylinder volymen?

såå... Vilken hoj ska jag ha? Kan tänka mig att lägga max 45k men håller mig gärna runt 35k...

Edit: Finns det hojar för runt 25 000 får ni ju självklart tipsa om det också om det är något att ha! Ge mig förslag!

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Jag håller på att skaffa mc-kort nu och till våren blir det åka av!

Har funderat en hel del på på vilken sort jag vill ha och kommit fram till att offroad passar mig bäst.. Har nu lite nybörjar frågor:

1. Vad är offroad, och vad är motard och super motard? Antagligen fruktansvärt korkad fråga, men jag vet faktiskt inte skillnaden!

2. Jag skulle vilja ha en hoj som jag inte behöver meka så mycket med. Jobbar alldeles för mycket och har helt enkelt inte tid att meka... Ska helst bara gå & gå som en sporthoj. Har iof hört att det är lite mer mek med offroad!? Min tanke med hojen är att den ska vara hyffsat bekväm på vägen men också lätt och smidig offroad. Offroad är viktigare än vägbanan...

Har kikat lite på Yamaha XT600, och vet väl inte mer än att jag tycker den är snygg och verkar ha vettigt pris... Vad är det för skillnad på XT660 förutom cylinder volymen?

såå... Vilken hoj ska jag ha? Kan tänka mig att lägga max 45k men håller mig gärna runt 35k...

Edit: Finns det hojar för runt 25 000 får ni ju självklart tipsa om det också om det är något att ha! Ge mig förslag!

1. En offroad är en hoj som är gjord för att köras på lite sämre vägar. Har lite längre fjädringsväg och rätt stora hjul (typ 18 el 19 bak och 21 fram)
Finns en uppsjö varianter, allt från xr600/650 till stora tunga saker i stil med XL1000, africa twin mm.
Motard = Supermotard... Bara två sätt att säga samma sak. Typ som att säga cross eller motocross. Baseras ofta på en cross/enduro, 17 tums hjul, oftast stooor frambroms, lite kortare fjädringsväg än en cross/enduro.

2. Kolla in xr (honda), xt och tt (yamaha), dr (suzuki), samt 640 och 625 (ktm). Alla har ganska långa serviceintervaller. Annars är servicen lätt att göra själv, bara till att byta olja och filter. Tar typ en kvart när man lärt sig.

Lycka till med letandet! :tummenupp

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Honda cb 125 t, tidigt 80 tal, släng på dubb däck och du har en underbar, underhållsfri förstamaskin som inte sjunker i värde.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Yamaha XT660 hade jag nog valt i din sits! Den är så underhållsfri den kan bli och är mer "motorcykel" än vanliga offroad/motard.
XT660 är ljusår bättre än XT600 som den ersatte.
KTM 625/640 är en mkt bättre offroadhoj än XT660, men de är inte samma slitvargar trots långa serviceintervaller.

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Yamaha XT660 hade jag nog valt i din sits! Den är så underhållsfri den kan bli och är mer "motorcykel" än vanliga offroad/motard.
XT660 är ljusår bättre än XT600 som den ersatte.
KTM 625/640 är en mkt bättre offroadhoj än XT660, men de är inte samma slitvargar trots långa serviceintervaller.

Vad är det som gör 660'n bättre? Har försökt leta lite på blocket men hittar ingen billigare än 46k.. Lite saftigt kanske för min del... dessutom verkar det bara vara företag som säljer 660?!

KTMen var också ganska saftig till priset...

Hur är det med årsmodellerna? Någon som är bättre än någon annnan? Någon årsmodell man ska akta sig för?

Kollegans kompis har en honda dominator. Den är ju hyffsat billig iaf!? Hur är den i övrigt?

Edit: Vad tror ni förresten om denna:
http://www.blocket.se/vi/10824550.htm?ca=15_s

XT 600.. 03'a.. 38 000:- .. Ligger ju i alla fall inom min prisram..

Hur är det med milen? Vad är normalt? När börjar hojen krångla?

Last edited:

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
HONDA CR 500R -96
Alla tjatar om KTM 660 hela tiden. Satsa på en XR650R istället. Bra mycke bättre kvalite.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
XR600 och 650 har kick, har en känsla av att de går bort!
XT600 är i princip densamma som från tidigt 80tal, sent 70tal och upplevs därefter. De kronorna som skiljer till XT660 är värda vartenda öre anser jag, allt är olika på dom. Kört bägge i budtrafik.
XT660 är förmånlig då den är billig som ny och bra andrahandsvärde.
KTM 640/625(elstart) KTM660(kick)är roligare men kräver lite mer kärlek.
Dominator är gammal och slö. Samtliga av dessa hojar är relativt billiga så vänta en månad och köp nån av de nyare.

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Tyvärr kostar ju xt660 runt 50 000... Vilket är för dyrt för mig... som sagt, runt 35 000 :- ... Absolut max 45 000

Edit: Hur är det med kawasaki förresten? Tex KLR 650...

Och suzuki... DR 650... Den verkar vara lite billigare.. Hur är den annars?

Last edited:

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
XT600 är en stenålders hoj, varför lägga 38000:- på en hoj som du kan hitta för 15000:-? En gammal XT rullar 10000 mil utan problem om man sköter om den. Vad ska du använda hojen till, köra till jobbet, grusvägar, skogen eller touring? Ska du bara köra grus och asfalt och inte i skogen så tycker jag du ska titta på lite större offroad hojar som Yamaha XTZ 750 eller Honda XRV 750 de är mycket bekvämare än en stånka och kräver minder underhåll.

Provkör lite hojar och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd.

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
XT600 är en stenålders hoj, varför lägga 38000:- på en hoj som du kan hitta för 15000:-? En gammal XT rullar 10000 mil utan problem om man sköter om den. Vad ska du använda hojen till, köra till jobbet, grusvägar, skogen eller touring? Ska du bara köra grus och asfalt och inte i skogen så tycker jag du ska titta på lite större offroad hojar som Yamaha XTZ 750 eller Honda XRV 750 de är mycket bekvämare än en stånka och kräver minder underhåll.

Provkör lite hojar och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd.

Jag vill kunna köra i skogen också.. Så den får nte bli för tung och klumpig. Kommer troligtvis inte åka längre sträckor, så hellre bättre offroad än bekväm som touring

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag vill kunna köra i skogen också.. Så den får nte bli för tung och klumpig. Kommer troligtvis inte åka längre sträckor, så hellre bättre offroad än bekväm som touring

Ska du köra i skogen kan du glömma XT600, XT660, DR650 eller KLR 650 och allt vad motarder heter.

Du ska ha en KTM LC4, Yamaha TT600 eller Honda XR650R

http://www.blocket.se/vi/10329658.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/10858105.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/11008112.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/11079713.htm?ca=11_s

Pål1

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
gsx 1100
Jag tycker att Dr 650 rse är en kanon hoj både pigg och rolig att köra ! har en till salu kanske men iallafal så är det en slit varj tycker jag .
Mvh

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...