Vilken äldre cykel?

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Hejsan.

Jag ska försöka ta mc-kort nu i augusti och funderar på att köpa en äldre cykel för att kunna teckna en classica-försäkring. Vilka hojar ifrån 85 eller äldre rekommenderas? Jag har kollat på GSXR 750.

mvh Alex
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det beror lite på hur mycket pengar du har. Är det över tretti tusen så köp något nyare och halv/ trafikförsäkra.
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Victor skrev:
Det beror lite på hur mycket pengar du har. Är det över tretti tusen så köp något nyare och halv/ trafikförsäkra.

Nja inte över 30kkr och sedan går ju försäkringen upp ganska mycket så det blir nog en äldre, några idéer?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Moonman skrev:
Nja inte över 30kkr och sedan går ju försäkringen upp ganska mycket så det blir nog en äldre, några idéer?

Driftkostnaden på ett gammalt lik kan vida överstiga försäkringspremien på nåt nyare. En CBR600 från 1991 kostar 3800:- att halvförsäkra ett år om man bor i den mest ogynnsamma zonen.
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Mattias skrev:
Driftkostnaden på ett gammalt lik kan vida överstiga försäkringspremien på nåt nyare. En CBR600 från 1991 kostar 3800:- att halvförsäkra ett år om man bor i den mest ogynnsamma zonen.

Även om man har tagit kortet i år och är 22 år? Vilka försäkringsbolag ska man kolla hos då?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Om du är ute efter att spara pengar på försäkringen så förutsätter det att du har bra koll på äldre hojar. En 20 år gammal hoj tenderar att bli ett rullande renoveringsobjekt och det äter lätt upp en högre premie för en nyare hoj.

Hur mycket pengar har du? En gsxr 750 el 1100 kan vara ett bra köp men det finns många lik därute.
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
fazerfun skrev:
Om du är ute efter att spara pengar på försäkringen så förutsätter det att du har bra koll på äldre hojar. En 20 år gammal hoj tenderar att bli ett rullande renoveringsobjekt och det äter lätt upp en högre premie för en nyare hoj.

Hur mycket pengar har du? En gsxr 750 el 1100 kan vara ett bra köp men det finns många lik därute.

Max 30kkr och som student så vill man inte betala allt man tjänar på helgerna i försäkring, kanske max runt 5kkr.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Moonman skrev:
Även om man har tagit kortet i år och är 22 år? Vilka försäkringsbolag ska man kolla hos då?


Håll fast tanken vid att classicförsäkra.

Jag var lite i din sits,
ville hellst köra CBR men den billigaste premien jag hittade var 3700:- (trafik!/helår) för en från -89!

Då köpte jag istället en Gpz 600r -85 som jag kan helförsäkra för 1380:-
Bild

Driftkostnaderna dessa emellanåt tror jag knappast skiljer sig så mycket, bara för att du har en gammal hoj behöver det inte betyda att den är dyr i drift, viktigast är ju givetvis hurpass cykeln är skött och vilket skick den är i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bilsport och mc ville ju ha 20 kkr för att helförsäkra en CB750 från 81 på mig! Då är jag 25 i nån dag till, tog kortet förra året och bor illa till. Polarn i Södertälje som är 31 och har haft kortet sen han var 18 betalar 1400 per år för samma hoj, samma bolag!

Men hos andra bolag kan man få ner samma hoj väldigt mycket! Rolig att köra är den också.

Dessutom köper jag inte helt å hållet att det skulle vara så mycket högre driftskostnader på en sån hoj! Det går ju inte att jämföra med en bil, som bla rostar :huvet
Det mesta på en hoj är ju slitdelar som måste bytas även på nyare hojar: Kedja, drev, olja, lager, stift osv. En 99'ans retta lr gixxxer kan vara mer slutkörd än en 79'ans 750, dom körs ju ofta på helt olika sätt dessutom!
Kolla du på en hoj du trivs med, kolla att den är i vettigt skick, kolla totalkostnad på ett år, prata allvar med spargrisen och handla! :tummenupp
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Moonman skrev:
Hejsan.

Jag ska försöka ta mc-kort nu i augusti och funderar på att köpa en äldre cykel för att kunna teckna en classica-försäkring. Vilka hojar ifrån 85 eller äldre rekommenderas? Jag har kollat på GSXR 750.

mvh Alex

Själv köpte jag grisen i säcken för 15000. En GPZ900R-84 som jag aldrig ens lade ögonen på förän den var hemma!.. kostar 1384kr Hel/Hel på Bilsport och MC. Tog vintern till och rusta upp den. Visst, det kostade lite men nu går den klockrent! 7500mil and still ticking.. Hade den till Prag i sommar utan minsta problem!.. Lycka till med köpet! Vad det än blir! :tummenupp
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Hoztic skrev:
Bilsport och mc ville ju ha 20 kkr för att helförsäkra en CB750 från 81 på mig! Då är jag 25 i nån dag till, tog kortet förra året och bor illa till. Polarn i Södertälje som är 31 och har haft kortet sen han var 18 betalar 1400 per år för samma hoj, samma bolag!

Då måste du ha kollat på fel försäkring hos Bilsport och MC.
Deras Classica försäkring har i år en fast premie på 1388 kr.
Men om du kollar på en gammal hoj på deras vanliga försäkringar så kan det bli väldigt dyrt om du är för ung / har färskt körkort / bor på fel ställe.

:fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
NoPinky skrev:
Då måste du ha kollat på fel försäkring hos Bilsport och MC.
Deras Classica försäkring har i år en fast premie på 1388 kr.
Men om du kollar på en gammal hoj på deras vanliga försäkringar så kan det bli väldigt dyrt om du är för ung / har färskt körkort / bor på fel ställe.

:fakta

Jo, jag kollade ju efter mina förutsättningar!
När jag ringde å frågade om pris på min GSX skrattade dom bara... Det gjorde inte länsförsäkringar som tyckte att 75000 var ett bra pris... :4skrika
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Hoztic skrev:
Jo, jag kollade ju efter mina förutsättningar!
När jag ringde å frågade om pris på min GSX skrattade dom bara... Det gjorde inte länsförsäkringar som tyckte att 75000 var ett bra pris... :4skrika


Hmm.. skumt!! När jag ringde på min GPZ900R-84, så spelade ålder och var jag bodde inte någon roll!! Bara den var inlåst på natten och inte ombyggd. Tog körkort samma år!!
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Hoztic skrev:
Jo, jag kollade ju efter mina förutsättningar!
När jag ringde å frågade om pris på min GSX skrattade dom bara... Det gjorde inte länsförsäkringar som tyckte att 75000 var ett bra pris... :4skrika

Då har du i sådant fall fått uppgifter för 24+ försäkring.
Gå in på deras hemmsida www.bilsport-mc.com och tittat på deras Classica försäkring!

Från Bilsport & MC:s hemmsida (Classica).

Vad kostar försäkringen?





Försäkringspriset styrs enbart av fordonets årsmodell, det gäller fr o m 040401.

Fordon av årsmodell 1975 - 1985
- helförsäkring 1 383 kr/år
- garageförsäkring 907 kr

Fordon av årsmodell 1957 - 1974
- helförsäkring 644 kr/år
- garageförsäkring 485 kr

Fordon av årsmodell 1956 eller äldre
- helförsäkring 390 kr/år
- garageförsäkring 255 kr
---------------------------------------------------------------------

:mattias :fakta
 

micke6

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR1100 (Stulen)
Tjena!
jag köpte mej en GSXR 1100-86 i våras och jag är skit nöjd! fan så mycke hoj för pengarna. Har polare som har nyare hojar och dom har fan gått sönder mer än va min har! jag har endast bytt en tändspole och drivpaketet. Billigare försäkring och så behöver man inte va data snille för att skruva me en gammal hoj! Lycka till me hoj köpet :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top