Vilken är BÄSTA RR-banan

Vilken RR-bana tycker jag är trevligast att köra på

• Antal röstningar
    0

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Prova att åka fortare än 1.40 på anderstorp. Helt plötsligt blir det en annan rytm i banan. Man måste åka så sjukt fort in och ut ur svängarna för att hitta rytmen i banan. Mina favoriter är anderstorp och knutstorp i sverige, helt olika katraktär på dessa. Utomlands står Mo i rana högt upp på listan, fantastiskt kul bana med både snabba och långsamma partier.

Nu åker jag inte under 1.40 men det är just det som jag också tycker är tjusningen med den banan, den lite skräckblandade känslan som man går in i de bankade kurvorna iom dom höga ingångshastigheterna i kurvorna, enda banan där man riktigt upplever det av de jag kört på i Sverige. Hade vart trevligt o kapa ytterligare en sekund o komma ner på 1.40 :yoparty

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Tycker i princip alla banor i Sverige är trista.. ALLA har en superlångsam kurva man måste ta sig igenom. Falkenberg var rolig tills man byggde om den, även om det är den bana jag skadat mig mest på.
BRNO var kul, många snabba och varierande kurvor.

/J

MC Doktorn

Guest
Dessa har jag kört på
Gotland ring
Mantorp
Gelleråsen
Svista
Kinnekulle
Anderstorp
Falkenberg
Knutstorp
MittSverige

En bra bana ska vara säker innehålla samtliga moment
Anderstorp och Mantorp Banor som håller internationellt:
Bra avåkningszoner och man kan lägga i sexan på en modern 1000cc hoj även om jag aldrig åkte 1000 på Mantorp
Gelleråsen
Stop and go bana krävande för förare och maskin den bana som svänger mest på hela varvet ?. Rakan är för kort .
Finns riktiga sjukvårdare och faciliteer runt omkring.
Falken
Ruggit snabb om det inte vore för de dålig avåkningszonerna och den korta rakan vore det min favorit bana, jag tycker banan har en trevlig harmoni.
Knutstorp
Bara kört 600 där och den är riktigt underhållande vart trea där
men avåkningszonerna och den korta rakan gör att den aldrig kommer bli min favvo
GotlandRing
Åkt där en gång 2005 men mycket har hänt där sedan dess. säkerheten lämnar en del att önska. När jag körde fanns inte toa eller el :(
Mittsverige
Åkt en gång med 600 och tyckte att den stora svackan i högern efter nedförslutet var trist.
Sviestad
Bara åkt innan nya chickanen, tyckte den var tveksam utr ett säkerhetsmässigt perspektiv.
Kinnekulle
Farlig trist bana som man inte borde köra MC på..

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dessa har jag kört på, poäng 1-5

Mantorp 3
Gelleråsen 1
Svista 2
Anderstorp 3
Falkenberg 4
Knutstorp 5
Sturup 3
Poznan 5
Brno +5

Har även kört Nordsleife aka Ringen ett par ggr med skräck... -5

Tycker i princip alla banor i Sverige är trista.. ALLA har en superlångsam kurva man måste ta sig igenom. Falkenberg var rolig tills man byggde om den, även om det är den bana jag skadat mig mest på.
BRNO var kul, många snabba och varierande kurvor.

/J
Brno är bäst av alla jag testat :tummenupp

Last edited:

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Lite mycket gatåkare i tråden, aint it?

Stor skillnad på att harva runt i en gatgrupp och att försöka sätta tider med en tävlingshoj. Kan se varför många ser de mindre, kurvigare och smalare banorna som de roligaste - utnyttjar man inte banan till ens i närheten av max. så störs man inte av att banan saknar ett par meter i bredd, har oanvändbara curbs och är gropig som en landsväg.

Finns bara en bana som håller någorlunda internationell status i Sverige och det är Anderstorp. Eventuellt Mantorp men att den är anpassad för bilåkning är ju ingen hemlighet.

Edit: Globalt sett är alltså Anderstorp bäst. Att man inte kört på mer än ett tiotal större banor begränsar ju självklart alternativen lite.

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dessa har jag kört på
Gotland ring
Mantorp
Gelleråsen
Svista
Kinnekulle
Anderstorp
Falkenberg
Knutstorp
MittSverige

En bra bana ska vara säker innehålla samtliga moment
Anderstorp och Mantorp Banor som håller internationellt:
Bra avåkningszoner och man kan lägga i sexan på en modern 1000cc hoj även om jag aldrig åkte 1000 på Mantorp
Gelleråsen
Stop and go bana krävande för förare och maskin den bana som svänger mest på hela varvet ?. Rakan är för kort .
Finns riktiga sjukvårdare och faciliteer runt omkring.
Falken
Ruggit snabb om det inte vore för de dålig avåkningszonerna och den korta rakan vore det min favorit bana, jag tycker banan har en trevlig harmoni.
Knutstorp
Bara kört 600 där och den är riktigt underhållande vart trea där
men avåkningszonerna och den korta rakan gör att den aldrig kommer bli min favvo
GotlandRing
Åkt där en gång 2005 men mycket har hänt där sedan dess. säkerheten lämnar en del att önska. När jag körde fanns inte toa eller el :(
Mittsverige
Åkt en gång med 600 och tyckte att den stora svackan i högern efter nedförslutet var trist.
Sviestad
Bara åkt innan nya chickanen, tyckte den var tveksam utr ett säkerhetsmässigt perspektiv.
Kinnekulle
Farlig trist bana som man inte borde köra MC på..

Väldigt så mycket säkerhet du behöver då, för att trivas.
Falkenbergs snabbaste och mest utslagsgivande kurva pajade de genom att bygga en chikan, likaså har chikanen på Sviestad förstört rytmen på den banan.
Mantorp har de kortat av så man inte kör den lite svårare delen nedför in i "skogen", där där det var ganska utslagsgivande vem som kunde bibehålla rytmen upp mot rundningen av depån.
Kinnekulle är trevlig under bron där man själv kan bestämma hur mycket man litar på sin åkskicklighet och den åtknytande vänstern innan högersvängarna som leder ut på rakan är en teknisk utmaning.
Gelleråsen har tappat velodromen som var en förlängning på banan och höjde medelhastigheten och garanterade att fjädringen bottnade när man körde ner i svackan :D . Där har man fått hål i sadeln och skinnstället mer än en gång, samt gummi från bakdäcket på kalsongerna ... :)

Knutstorp är trevlig i utbyggt skick. Den gamla varianten med LITO-kurvan var lite väl mycket gokartbana, även om LITO-kurvan i dåvarande form hade lite William-Arne-stuk.

Anderstorp ok, men lite för konstgjorda, långa svängar där man mest sitter och väntar på att kunna ge gas ... Längesedan jag var där ... tycker mig minnas att de kluddat med den också, eller?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Håller med bror här ovan, SPA slår alla andra jag kört, lätt.
Sen kommer Mo i Rana, underbar.
Poznan, fantastisk, och Virtasalmi som är mkt kul.
Bland de svenska är:
Anderstorp = helt ok men gör så förbannat ont.
Knutstorp = suverän dragning men för liten.
Falkenberg = snabb men annars händelselös.
Mantorp = okörd av mig men verkar kanon.
Gotland = * * * * * * * *
Sviesta = va jäkligt kul förr men lockar inte nu längre.
Kinnekulle = kul "hemmabana" med snart helt ok säkerhet.
Gelleråsen = mja, e la ok.
MittSverige = saknad, vad händer eg?
Sturup = kanska men skulle prova med minimoton..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Falkenbergs snabbaste och mest utslagsgivande kurva pajade de genom att bygga en chikan, likaså har chikanen på Sviestad förstört rytmen på den banan.

Det är första gången jag hör någon jämföra chikanerna på Falkenberg och LMS. Har du åkt på LMS efter ombyggnaden eller tycker du bara att alla chikaner är av ondo?

Brno och Nürburg Ring är bäst av de jag kört på. I Sverige gillar jag Gotland Ring bäst.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är första gången jag hör någon jämföra chikanerna på Falkenberg och LMS. Har du åkt på LMS efter ombyggnaden eller tycker du bara att alla chikaner är av ondo?

LMS??
Hela stadion eller klubben? :va

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Valencia, har inte kört på den men det är verkligen en riktig motorsportarena och ser superbra ut.

En bana måste ha så stora avåkningssoner och säkerhet att man kan köra en literhoj fullt ut utan risk för att man drar in i nått.

Slingorna här hemma är rena kartbanor i jämförelse.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj

Ja, jag har åkt Sviestad efter ombyggnaden. I augusti på 43-årsracet. Tyckte inte om ändringen.
Chikaner som läggs in på befintliga banor som från början inte är gjorda för det, blir sällan bra eller upplyftande för körglädjen.

MC Doktorn

Guest
Väldigt så mycket säkerhet du behöver då, för att trivas.
Kinnekulle är trevlig under bron där man själv kan bestämma hur mycket man litar på sin åkskicklighet och den åtknytande vänstern innan högersvängarna som leder ut på rakan är en teknisk utmaning.
Gelleråsen har tappat velodromen som var en förlängning på banan och höjde medelhastigheten och garanterade att fjädringen bottnade när man körde ner i svackan :D . Där har man fått hål i sadeln och skinnstället mer än en gång, samt gummi från bakdäcket på kalsongerna ... :)
Nej RR är inte säkert men jag tror ingen vettig människa resonerar utifrån ju farligare desto bättre.
Varför körs inte RR på kinnekulle längre? varför tror du man tog bort tröskurvan och velodromen ? Varför byggde man in chicaner på både sviestad och Falkenberg?
Varför kör vi inte real RR på allmänna vägar längre? Varför har man ryggskydd? varför kör man inte med papphjälmar ? Varför najjar man bromsok? varför finns säkerhet?

Man får vara glad om det finns en avåkninszon värd namnet på vissa banor

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ja, jag har åkt Sviestad efter ombyggnaden. I augusti på 43-årsracet. Tyckte inte om ändringen.
Chikaner som läggs in på befintliga banor som från början inte är gjorda för det, blir sällan bra eller upplyftande för körglädjen.

Jag respekterar din åsikt om du har provat före och efter, anledningen att jag frågar är att många var skeptiska innan till att högfartsböjen skulle försvinna men efteråt har man bara hört positivt, en extra vänsterböj var ju inte helt fel till exempel. Sedan vet jag inte om chikan är rätta ordet även om den kom till för att sänka farten in i Bergskurvan. Då kan man ju lika gärna kalla Esset för chikan också. :va

Alternativet var ju också att tappa banlicensen kan tilläggas. Alla andra förslag som var på tapeten hade förändrat banans karaktär mer.

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag tyckte att sviestad var Sveriges tråkigaste bana innan ombyggnaden, chikanen på rakan blev en stor förbättring. :tummenupp

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det är nog döttlopp mellan Mo i Rana och Gottland. Hade jag fått fler torrvarv på Mo i Rana tror jag den hade vunnit men nu får dom dela.

björn

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Nej RR är inte säkert men jag tror ingen vettig människa resonerar utifrån ju farligare desto bättre.
Varför körs inte RR på kinnekulle längre? varför tror du man tog bort tröskurvan och velodromen ? Varför byggde man in chicaner på både sviestad och Falkenberg?
Varför kör vi inte real RR på allmänna vägar längre? Varför har man ryggskydd? varför kör man inte med papphjälmar ? Varför najjar man bromsok? varför finns säkerhet?

Man får vara glad om det finns en avåkninszon värd namnet på vissa banor

Inte ju farligare desto bättre, men var går gränsen när det helt tappar spänningen? Kör man race för att man gillar att det toppar upp adrenalinet eller för att man ska kunna skriva om det på Internet och snacka om det vid korvmojjen, utan att för den skull behöva sticka ut huvudet?
Najja oljepluggar och dylikt har man alltid gjort.
Jag undrar också varför man inte kör Real RR på så många ställen längre.
Det är ju ändå du själv som håller i gasen och du själv som avgör hur säker du är som förare, eller hur?
Kurvan efter rakan i Sviestad kan man inte precis anklaga för att vara en högfartsböj. Hade den varit det hade jag haft mycket mer ont :) Det var mer en böj som krävde ganska precis bromsning, men den hade en rythm som passade ihop med banan.
Falkenberg däremot hade efter rakan en högfartsböj som knöt åt och där man verkligen fick skärpa sig för att dosera bromsen rätt. När man fick in flytet så sparade man enormt mycket tid i den svängen.
Sedan finns det en massa regler som man har undrat över genom åren ... på 70-talet var det t ex förbjudet med integralhjälmar för de ansågs vara för tunga, men det var fritt fram att köra med PC-hjälmar.

Jag respekterar din åsikt om du har provat före och efter, anledningen att jag frågar är att många var skeptiska innan till att högfartsböjen skulle försvinna men efteråt har man bara hört positivt, en extra vänsterböj var ju inte helt fel till exempel. Sedan vet jag inte om chikan är rätta ordet även om den kom till för att sänka farten in i Bergskurvan. Då kan man ju lika gärna kalla Esset för chikan också. :va

Alternativet var ju också att tappa banlicensen kan tilläggas. Alla andra förslag som var på tapeten hade förändrat banans karaktär mer.

Esset har ju funnits där hela tiden. Som jag ser det så ligger svårigheterna på Sviestad från esset och tills man kommer ut på rakan. Det går att tappa väldigt mycket tid med en dålig utgång på rakan. Sedan var som sagt inbromsningen nerför rakan mot högern lite kompetenskrävande och därför kul :)

Vem bestämde att man skulle tappa banlicensen? Någon av våra kära statliga myndigheter som är så måna om vårt välbefinnande att vi knappt får göra något alls efter eget huvud nuförtiden.

Last edited:

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Nurburgring,Anderstorp,Brno,Gelleråsen,Mantorp. Iden ordningen kommer drogerna.(Banorna):tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år