Vilken är den bästa rocklåten någonsin enligt dig

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Hallå alla slynglar som inte växte upp med Ramones...

Ramones Hey Ho!

[YOUTUBE-ID]WMGgYRGd1-E&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Hellacopters Toys and Flavors...nytt men gammalt ändå...

[YOUTUBE-ID]YgHHFKpxjKs&feature=related[/YOUTUBE-ID]


Eddie Cochran Summertime Blues...där det började...

[YOUTUBE-ID]vAdZ4ZgH7Tk[/YOUTUBE-ID]
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Måste hålla med TS om Hallowed be thy name, men det beror nog på att jag var på Ullevi -08. Varje gång jag hör den får jag flashbacks och gåshud. :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
[YOUTUBE-ID]4ADh8Fs3YdU[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]CaQpC4HuJ5M[/YOUTUBE-ID]

vardaglig rock är den översta bäst inom men, favoritbanden är Dream Theater och Pain of Salvation. de två sistnämnda är de bästa rockbanden, om man inte gillar deras stil så måste man ändå hålla med om att de är de bästa musikerna inom sin genre, nånsin.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Rock, hårdrock, metal? Spela roll, det är i slutändan rock alltihop. Bortsett möjligen från Slipknot och kommersskräpet.

Bästa låten? Det är en sjukt svår fråga. Jag namedroppade mina fem favoritlåtar i en annan tråd, de blev sex stycken till slut men här är de iaf:


Blind Guardian - Nightfall

[YOUTUBE-ID]Azt8p7rWFaQ[/YOUTUBE-ID]

Svår låt att bara ta ur sitt sammanhang och hela skivan är mycket bättre än bara den här låten ensam men en låt var det... :)

Tristania - My Lost Lenore

[YOUTUBE-ID]9KYtZ6SRSGQ[/YOUTUBE-ID]

Sanslöst bra. Helt enkelt.

Månegarm - Hemfärd

[YOUTUBE-ID]bi49Xo0MzhA[/YOUTUBE-ID]

Grymt bra musikaliskt sett men det är texten som fångar mig.

Ensiferum - Eternal Wait

[YOUTUBE-ID]c4NSFAu9IW4[/YOUTUBE-ID]

Vacker och dyster.

Sentenced - End of our Road

[YOUTUBE-ID]I6zIfx2eJww[/YOUTUBE-ID]

Sista låten från ett av mina favoritband. Finskt vemod, det är känsligt. Särskilt när man vet bakgrunden men den får ni leta fram själva.

Pink Floyd - High Hopes

[YOUTUBE-ID]Bqvcmud3LFQ[/YOUTUBE-ID]

Sist i listan men kanske bäst. Svårt att säga.

Mycket dystert blir det, så är det. Jag skyller på det nordiska vemodet.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
vardaglig rock är den översta bäst inom men, favoritbanden är Dream Theater och Pain of Salvation. de två sistnämnda är de bästa rockbanden, om man inte gillar deras stil så måste man ändå hålla med om att de är de bästa musikerna inom sin genre, nånsin.

Hur mäter man det?

Har du hört Dream Theater spela Deep Purples Made In Japan? Jämfört med originalet är det stelt, odynamiskt, osvängigt och mycket tråkigare. Har inte hört ens det mest inbitna DT-fan säga något annat. DT är möjligen bland det bättre på det de gör, andra är klart bättre på annat.

Lyssna på DT:s version av Lazy tex...http://www.youtube.com/watch?v=lUkafQn_e24

Sen Purples....http://www.youtube.com/watch?v=dIb7532YoSk
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vet inte om detta räknas in i ER rankning, men för mig var denna låt episk då det begav sig, den har både lugna och snabba partier. Kiske var kunglig på sång!

Däremot NU så har jag ingen aning, finns SÅ många...

[YOUTUBE-ID]niIIwVStGok[/YOUTUBE-ID]
Legendariskt. De två skivorna och Ingo var anledningen till att jag började spela trummor för 600 år sedan.

Här var något schlagermetalaktigt vi spelade in för en 10-12 år sedan när man var hårdrockstrummis.
:gnissla
http://staffanlindroth.com/downloads/Run like the Wind.mp3
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Hur mäter man det?

DT är möjligen bland det bättre på det de gör, andra är klart bättre på annat.

sant, går ju inte att mäta. musik är något subjektivt, skall man mäta något vill man göra det objektivt. vilket såklart inte går.

DT är speciella och har skapat en egen genre skulle jag vilja påstå. be en F1 förare köra motoGP, skulle inte gå lika bra. samma när DT skall spela upp en låt som dom inte skrivit.

[YOUTUBE-ID]C7oH6Ku27Us[/YOUTUBE-ID]
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Vet inte riktigt vart gränserna för rock går men dessa borde passa in.

Jimi hendrix - Purple haze
Guns n´roses - Rocket queen
Deep purple - Highway star
Deep purple - Child in time

Finns så mycket att välja på, men jag nominerar dessa.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är inte hela grejjen med tråden att man ska nominera EN hårdrockslåt? Inte menat mot ovanstående inlägg utan mer mot alla som slänger in tonvis med låtar och har svårt att bestämma sig.
Givetvis beror det på humör etc men nog kan man plocka ut en favorit som för det mesta går hem?

Det här är nog min favorit, har spelat den så länge jag kan minnas och den funkar alltid. Annars är det garanterat något med Metallica helt klart.
[YOUTUBE-ID]vgSn0SbQJQI[/YOUTUBE-ID]
 

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Uppland
Hoj
07 KTM
svår fråga men jag brukar alltid lyfta fram en speciell låt när frågor som denna dyker upp.. Kan inte påstå att jag lyssnar på den speciellt ofta men det är något speciellt med äldre hårdrock som dagens musik ofta saknar helt o hållet.. speciellt i hårdrocken.
KÄNSLA!!

Dagens hårdrock känns stel och tråkig om man gämför med låtar som denna..

LYSSNAS HÖGT och med känsla :yoparty

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
http://www.youtube.com/watch?v=KlZxbTVfrMM&feature=related

---|| Deep Purple- Child in Time ||----
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Fan jag satt länge å glodde i spellistan, inte lätt när man har så jävla mycket bra musik... :D


Men det kvittra en liten fågel i bakhuvvet...

Världens bästa låt är helt klart

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mXxaRuDm9hI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mXxaRuDm9hI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

eller

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6caJx2NqV_I&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6caJx2NqV_I&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

GHAAA vilka jävla trummor.... :yoparty


Åkaj det skulle vara en låt.. man jag kan inte bestämma mig,,, dom blir fan mig på delad 1 plats... :banana
 

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
King Diamond/Mercyful Fate är ju det bästa, bara att lyssna och njuta :tummenupp

[YOUTUBE-ID]pP_CeJ2tx0s[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]HqcOVzx4CqY[/YOUTUBE-ID]
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vet inte om detta räknas in i ER rankning, men för mig var denna låt episk då det begav sig, den har både lugna och snabba partier. Kiske var kunglig på sång!

...

Den där har jag på bild-LP nånstans hemma. Bägge två tror jag. Jag får nog gå ut i garaget, de där är ju konst!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top