vilken är det bästa rostlösaren?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när jag mekar med min bil blir jag helt vansinnig på alla jävla skruvar som har rostat ihop sig hela tiden. jag brukar spraya 5-56 på dom i omgångar för att få dom att släppa men jag tycker inte att det funkar så bra.

vilka rostlösare använder ni för att få fastrostade skruvar att släppa?

insexskruvarna tycker jag är värst när dom sitter fast. så jäkla lätt att man runtdrar dom när man försöker få bort dom.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Kan du inte använda gassvetsen(alu, lagerfett, plast osv.), så prova Inno´s "Shockspray" -den är j**ligt effektiv! Borsta bort rost och skit - spraya på - vänta 5sek - lossa!

Mycket av hemligheten att få loss rostade skruvar ligger i tekniken. Fråga på mekanikernas hörna efter tips!

Tjo!
 

Massive Torque

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Ingarö
Hoj
Yamma
Diesel o fotogen

Blanda lite fotogen och diesel så ska du se att det löser sig. Har funkat kanon för mig när jag delat på ihoprostade grejjer i min båt. O då var det så ihoprostat att jag trodde det var en enhet. Som egentligen var 3 enheter.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Gixxer Rolle skrev:
VEIDEC har en mycket bra rostlösare, dom har överlag bra prudukter.
Deras chockspray är dålig, men de hade nån ptfe sprej som kryper in jäkligt bra i gängorna.
Sen är bromsrengöringssprejen förbaskat bra för att torka av skit.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
fotogen och diesel? coolt. det var nått nytt.

jag har inte en aning om jag har bra teknik. jag brukar slå lite med hammare och spraya och använda stålrör som extra hävarmar och sånt.
får kolla lite på mekforumet.

måste bara spy lite mer galla över insexskruvar. va faaaaaaan ska dom va bra för? var just nu ute och lyckades runtdra insexskruven till bensintanken på bilen. jag tog inte ens i någonting. dom går sönder direkt.
 

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha yz125cc
Biltema :yoparty har en rostlösare på flaska som är jäkligt effektiv. Får man de på händerna så kliar det ett tag!
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Gå in på närmsta volvo/renault-verkstad och fråga efter volvos egna rostlösningsmedel.
Kan med säkerhet säga att det tillhör ett av dom allra bästa.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Behöver ju oftast inte vara kopparpasta man använder som rost skydd. Kopparpasta behövs typ bara på de mest utsatta ställena. Annars duger olja/fett bra och vet man dessutom om att om man har fett/olja på skruva och dylikt så sitter dem bättre så blir man mer motiverad att kleta på skiten.
 

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
extrem kyla eller värme typ flytande kolsyra (krymper) gassvets (sväller) räcker med en vanlig 1KG butanbrännare värm upp tills det e glödgat lossa bulten lit låt kallna innan du skruvar loss den helt gör du inte det går gängorna åt helvete
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
5/56 använder man till bil-el och att smörja radiobilen eller nåt. Rostlösning är den inget vidare bra på.

Outsider: Förklara varför gängorna skulle "gå åt helvete".
Har aldrig låtit det svalnat nån gång.
Låter man det svalna så nyper den gärna fast igen. Då skadas gängorna däremot.
 

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
sEiKo skrev:
5/56 använder man till bil-el och att smörja radiobilen eller nåt. Rostlösning är den inget vidare bra på.

Outsider: Förklara varför gängorna skulle "gå åt helvete".
Har aldrig låtit det svalnat nån gång.
Låter man det svalna så nyper den gärna fast igen. Då skadas gängorna däremot.


eftersom materilet sväller när det kommer värme på spräcker du det ihoprostade
fortsätter man skruva loss så ändrar du gängorna på den svagaste länken msterialet har även blivit mjukt av värmen.

exempel: om du tänker dej ett härdat plattjärn som du ska böjja 90grader så går det av men om du värmer det så går det att böjja med lätthet om du nu ska göra det rakt igen så e det bara att värma å böja tillbaka det

resultat: kolla på längden så har det blivit längre

likvärdigt e det med skruvar visserligen gör det ju inget om man inte ska ha dit den igen

sen efter värmning krymper materialet samma LITE som när man krymper bilplåt men bar lite om man skruvar när det e glödgat så sträcker man materialet för mycket och det kan inte krympa tillbaka

klumpigt förklarat? men kanske förstår du vad jag menar?
 
Last edited:

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
sEiKo skrev:
Gå in på närmsta volvo/renault-verkstad och fråga efter volvos egna rostlösningsmedel.
Kan med säkerhet säga att det tillhör ett av dom allra bästa.

Ja är man bäst i värden på rostiga bilar så måste man väl utveckla den bästa rostlösaren som finns också :)
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top