vilken är det bästa rostlösaren?

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
Om d INTE är en bult/skruv man ska ta bort utan ren rost på t.ex. plåt så anv. citronsyra, blanda m tapetklister. Smeta på blandningen, täck över d m gladpack, tejpa runt gladpacken så d blir lufttätt. Gå o drick valfritt många öl (lr vad du tycker smakar gott :fyllisar ) bli så bakis så att du inte kan göra nåt på hela dagen. När d gått ung. 24 tim. torkar du av blandningen...o vipps! Rosten är borta utan att egentligen ha gjort ett handtag... :tummenupp :banana

:tomten på er....

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
outsider skrev:
eftersom materilet sväller när det kommer värme på spräcker du det ihoprostade
fortsätter man skruva loss så ändrar du gängorna på den svagaste länken msterialet har även blivit mjukt av värmen.

exempel: om du tänker dej ett härdat plattjärn som du ska böjja 90grader så går det av men om du värmer det så går det att böjja med lätthet om du nu ska göra det rakt igen så e det bara att värma å böja tillbaka det

resultat: kolla på längden så har det blivit längre

likvärdigt e det med skruvar visserligen gör det ju inget om man inte ska ha dit den igen

sen efter värmning krymper materialet samma LITE som när man krymper bilplåt men bar lite om man skruvar när det e glödgat så sträcker man materialet för mycket och det kan inte krympa tillbaka

klumpigt förklarat? men kanske förstår du vad jag menar?

Synd bara att det inte funkar riktigt så i verkligheten.
Har du nån gång jobbat med lastbilar så vet du vad jag menar, skulle gängorna gått åt skogen ens hälften av gångerna vi byter ut nåt skulle vi inte tjäna mycket pengar på den fasta prissättningen.
Det gäller bara att inte dra åt skruven med glödgade gängor, då får du inte loss den igen utan gas då skruven sträcker sig mera i varmt tillstånd för att sedan krympa.
Vi gör så ibland istället för att använda gänglåsning.

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 ST -05
sEiKo skrev:
Synd bara att det inte funkar riktigt så i verkligheten.
Har du nån gång jobbat med lastbilar så vet du vad jag menar, skulle gängorna gått åt skogen ens hälften av gångerna vi byter ut nåt skulle vi inte tjäna mycket pengar på den fasta prissättningen.
Det gäller bara att inte dra åt skruven med glödgade gängor, då får du inte loss den igen utan gas då skruven sträcker sig mera i varmt tillstånd för att sedan krympa.
Vi gör så ibland istället för att använda gänglåsning.

nej jag jobbar inte med lastbilar jag jobbar som bilplåtslagare och plastrepratör lite finare skruvar man pillar med då

oftast så när man har fasta prissättningar så ingår monterings sattser och då e det bara å slita loss skiten, så har vi det ialla fall

men man får göra hur man vill huvudsaken e att man får ett resultat man e nöjd med själv, jag skulle inte göra som du gör, men kör i vind.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife