Vilken är min storlek

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Tja alla åksugna.

Jag köpte min Blå Honda Hornet 600 2002 i slutet av förra säsongen, lånade allvädersställ och ska nu inför det här säsongen köpa egna kläder.

Jag är 182cm, vägen bara 73kg.

Kan tänka mig både skinnställ och allväderställ men vet inte vad jag ska satsa på. Bor i Gbg och det regnar ju ofta här (måste ju erkänna det)...

Till saken:
Jag vill ha tips, vilken storlek ska jag söka efter (letar begagnat). Antar att jag ska ha runt storlek 50 på skinnställ. Någon med erfarenhet eller samma kroppsbyggnad?

Ska jag ha skinnställ eller allväders? Vad rekommenderar ni och varför?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
SKINNSTÄLL
Fördelar
*Sitter riktigt ordentligt.
*Bra säkerhet, bättre än goretex.
*Fladdrar inte i fartvinden, oftast tätt.
*Hjälper till att "styva upp" kroppen vid aktivare körning.
Nackdelar
*FÖR varmt på sommaren
*FÖR KALLT på vår och höst
*Inte riktigt bekvämt alla gånger
*Inget bra i väta.

GORETEX
Fördelar
*Bekvämt
*Enkelt att få på och av
*Relativt billigt i inköp
*Bra i väta
Nackdelar
*Fladdrar och rycker i fartvind
*Skydden kan rulla ur position vid vurpa.
*Sämre säkerhet vid vurpa


Mitt tips.
Skaffa ett riktigt skinnställ och kompletera med regnställ för längre turer. Goretex funkar bra för "vanliga" hojturer, men kör man aktivt så ger skinnstället bättre bekvämlighet och högre säkerhet.

Med tanke på din storlek så låter det som storleken 50 eller kanske 52 funkar bra. Köp inte ett skinnställ utan att det sitter som det ska. Köper du det begegnat skall det sitta perfekt. DVS. tight om du "sätter dig på huk". Köper du nytt skall det vara en storlek för LITET, eftersom det tänjer sig.

Goretex. Tänk på att köpa grejer som har mycket möjliga andningsöppningar. Kolla så jacka o brallor sitter ganska tight. Långfillingar och t-shirt med polotröja skall gå, men det skall vara tight om du tar på dig en tröja OCKSÅ.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
sportlj skrev:
Ska jag ha skinnställ eller allväders? Vad rekommenderar ni och varför?

Skinnställ och regnställ. :tummenupp

Skinnställ känns tryggare.
Jag har ett Dainese regnställ som förvaras i en liten midjeväska som man slänger bak på ryggen.
Kostar runt tusenlappen men är värt det.
Bara att ta med sig när man är lite skeptisk på vädret, brukar glömma bort den när den hänger där bak så den stör inte heller.

/Dan

Edit ... För långsam... :)
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Ja,,, smaken är som baken!
Men jag tycker skinställ är mycket skönare! Inte en massa som slitter o fladrar
i vinden. Men som du säger, ett allvädersställ är inte helt fel heller! Vädligt
skönt på vår o höst! Jag har både och. Hade Gore-Tex första tre åren då jag
butrade runt på min DR, men köpte nytt förra våren då jag fick lös lite pengar,
ett AlpineStar skinställ. Mycket skönare! Kan viserligen bero på att jag gått ner ett par
kilon sedan jag köpte Gore-Tex jackan. Så har du råd,, så skaffa både och,, men
det blir ju en del pegnar då!
Men samtidigt, åker du mycket hoj då det regnar? Jag hålelr mig inne då, oftast!
Skin är skönare iaf,,högre raggfaktor oxå! :yoparty

,,öj,, tog visst tid att svara,,, du hade visst fått alla svar innan här nu! :fyllisar
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Fråga inte här vilken storlek du ska ha, stick o prova!
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Härligt! Grymma tips från er, det här forumet kan man allt lita på....

Jag har nog bestämt mig för ett skinnställ och ett smidigt regnställ som man kan ta med sig på hojen eller i en väska... Låter smartast...

Blir väl att dra iväg och testa, men jag måste nog köra budget första säsongen genom att köpa begagnat. Ska ju betala försäkringen också =/

Vad är det viktigaste att tänka på när man köper skinnställ då? Hur testar man att det verkligen sitter så tight som det ska? Vilka märken/modeller är det som är populärast och anses vara bäst?
Nu snackar vi skinnställ med nypris runt 10 papp...
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Emmi skrev:
Fråga inte här vilken storlek du ska ha, stick o prova!

Kan låta lite ufo att fråga här på forumet vilken storlek jag har, men jag har kollat efter annonser på nätet och vet ju inte vilka som jag ska ringa om jag inte har en susning om min ungefärliga storlek...

Längtar såååå efter att ta ut hojen!!! Appropå det! Är det någon här som har varit med hojen i Västerås i år, eller har koll på väder och vind. Jag har nämligen min hoj i västerås nu under vintern och vill hämta den så fort väder och väg är bra nog att köra på!!!! Är gruset borta på vägarna i Västmanland?
 

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Kolsva
Hoj
Honda VTR 1000F -97
sportlj skrev:
Kan låta lite ufo att fråga här på forumet vilken storlek jag har, men jag har kollat efter annonser på nätet och vet ju inte vilka som jag ska ringa om jag inte har en susning om min ungefärliga storlek...

Längtar såååå efter att ta ut hojen!!! Appropå det! Är det någon här som har varit med hojen i Västerås i år, eller har koll på väder och vind. Jag har nämligen min hoj i västerås nu under vintern och vill hämta den så fort väder och väg är bra nog att köra på!!!! Är gruset borta på vägarna i Västmanland?

vägarna är hyfsat rensade på grus om du håller dej till de större. det är ganska mycket hojar ute och kör här vid fint väder. så det är nog helt lugnt att hämta hojen. :)
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
sportlj skrev:
Kan låta lite ufo att fråga här på forumet vilken storlek jag har, men jag har kollat efter annonser på nätet och vet ju inte vilka som jag ska ringa om jag inte har en susning om min ungefärliga storlek...

Längtar såååå efter att ta ut hojen!!! Appropå det! Är det någon här som har varit med hojen i Västerås i år, eller har koll på väder och vind. Jag har nämligen min hoj i västerås nu under vintern och vill hämta den så fort väder och väg är bra nog att köra på!!!! Är gruset borta på vägarna i Västmanland?

Jag är 72-74Kg/181.5 så vi är nog rätt lika... har USA38/EUR48 på mitt TZ-1 (alpinestar) Sitter lagom =jag kan ha ett underställ under men inte mer!

Jag kan ha 50 också, men då sitter det lite löst! Bättre med ett minder ställ som töjer sig!
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
amullo skrev:
SKINNSTÄLL
Nackdelar
*Fladdrar och rycker i fartvind
*Skydden kan rulla ur position vid vurpa.
*Sämre säkerhet vid vurpa

De nyare ställen (dyrare) är kroppssydda nu för tiden. Den nya arlene jag köpte sitter nästan lika tajt på kroppen som skinnställ och visar inga som helst tendenser till att fladdar oavsett hastighet.
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Marals76 skrev:
De nyare ställen (dyrare) är kroppssydda nu för tiden. Den nya arlene jag köpte sitter nästan lika tajt på kroppen som skinnställ och visar inga som helst tendenser till att fladdar oavsett hastighet.

Hmm, menar du någon ny typ av allväderställ, arlene var hittar man dem, finns det någon butik eller bilder på nätet?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Du ska ha ett skinnställ modell hel! din storlek är en mindre än den som sitter bekvämt

punkt
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top