Vilken 125:a?

Turbofrasse

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Hoj
125cc
Hej! Det är snart dags för 125:a här och jag undrar vilken hoj ni rekommenderar. Jag tänkte mig en 4takt och 4ventil tekniken då jag hört att 2ventil är otroligt trög. Husqvarnas ch 125 vet jag inte om det är 2v eller 4v så det får ni gärna berätta för mig och dom som har en får gärna berätta vad ni tycker samt var man får tag i en som inte kostar skjorta :jisses är väldigt tacksam för svar, Tack! :D

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vad ska du ha hojen till?

Resa eller busa runt i kommunen? Ska du köra grus?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Alla topp 125 or såsom Aprilla RS , Honda CBR 125, KTM125 duke och Yamaha yzf r125 har 4 ventilteknik och är vattenkylda på 14-15 HK.

Dom hojarna som har tvåventil teknik är t.ex XR 125L , CBF 125 och YBR 125 , dom motorerna är lutkylda och levererar c:a 10 HK. Dessa hojar är lågbudget byggen även chassie mässigt. Dess huvudsakliga marknad ligger utanför Europa där endast fyller ett grundläggande transportbehov.

Turbofrasse

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Hoj
125cc
Jag tänkte köra en bit eftersom jag bor på 2 ställen och 8 mil ifrån varandra :p men när jag väl är där tänker jag köra runt och latcha ;) jaa sporthojarna är också ett andraval då jag tänkte hänga med polarna med mopeder någon gång i skogen till exempel så helst motard/enduro fyrtakt :D

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det finns en riktigt fin långfärds 125 a som inte säljs ny längre. Den heter Honda XL 125 V (Mini Varadero), den har en V Twin precis som en glidare.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Du kommer ju har roligare med en 2-takt ,fundera på om det inte är värt en dyrare milpeng för dubbla effekten!
Typ en exc, gasgas eller liknande motard.

Sen är ju en sporthoj väldigt kul också men då är nästan 2-takt ett måste för att de ska hända något!

Sukif

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Hoj
N/A
Lyckades få tag på en sparsamt körd Yamaha DT från -92 för endast 10 papp!
Ostrypt också och ska enligt ryktet ha 24 hästar. Tvåtakt men har kört konstant på den i sommar och det är ett riktigt kvalitétsbygge må jag säga. Har kört totalt 1200(!) km på den i sommar och har i princip alltid startat på andra kick och aldrig strulat det minsta.
Kraften är inte att klaga på heller. Tar polarnas KTM Duke lätt, dock är ju den en 4takt men min är 20 år äldre också :p
Åh just det, försäkringen går på under 2 lax om året för helförsäkring :tummenupp

Hittar du ett fräscht exemplar av denna modell så tveka inte. Pålitligaste 2-taktaren med otroligt mycket potential.

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Och DT typen (offroad) duger till all typ av körning.
Man vill ju både kunna köra kurvig asfalt som leka stigfinnare på små grusvägar.
Tänk vilka fina fiske/grill/bad platser man missar om man bara kör på asfalt.
Sen så lär man sig köra ordentligt om man klarar av grus.
Och med en äldre hoj får man mer pengar över till soppa och andra nödvändigheter.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Funderar på att skaffa en Husqvarna 125 , 2 takt i bolag med sonen som snart fyller moppe och sen 125a .
De är kul att åka på grus oxå :tummenupp

Någon som vet nånting om Husqvarna 125 2t tillverkad runt 08 :confused:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Funderar på att skaffa en Husqvarna 125 , 2 takt i bolag med sonen som snart fyller moppe och sen 125a .
De är kul att åka på grus oxå :tummenupp

Någon som vet nånting om Husqvarna 125 2t tillverkad runt 08 :confused:

Jag hade en -07 och den var kickass...
~30 hästar i SMS och mer i WR, min var av förstnämnda och rullade 600 problemfria mil, enda värt att anmärka på är väl 8 liter tank och runt litern/milen vid lite hårigare körning :D

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Okey , så de verkar va en pigg å bra maskin alltså !:tummenupp
Grabben har haft 2 minicrossar , en Malagutti 50 cc å nu senast en Polini 110 cc 4takt . Jag var lite inne på en KTM 125 Duke men den lär vara 4 takt å väldigt trött ?
Jag är inte ute efter mera prylar att skruva på ! Kör hellre ! :banana
Tack för responsen ! :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Duke är fyrtakt och ~15 hästar så inte jätteupphetsande i min bok...
Husqvarnan ligger i klass med RS125 i effekt och kräver inte lika mycket service som de vassare endurohojarna men lite meckkunskaper skadar inte :)

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Ok . Tack !
Nu har ju KTM köpt Husqvarna och börjat tillverka delarna i Indien antar jag som dom gör med sina KTM
bikar , sen monterar man dom i Österike å kallar altihopa för Österikiska bikar ! :arsele

Vet du vilket år man började med denna Chip chit Chieeneese variant ? :zpy
Vad kan man tro om Kawasakis krossbikar från början av detta årtusende då ? :confused:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Som jag förstår det så köpte bmw motorrad upp husqvarna 2007 och i år köptes det upp av KTM?
Japshojar är ofta driftsäkra men saknar ju själ :fakta

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...