Vilken 125a? TDR?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
2165344 Antar att du menade ordagrannt. Men för att komma till detta med acc, allt är ju relativt och ni säger att era drar crossar och grejer, beror ju helt på hur de är drevade. Bara för att det är en cross betyder inte at den har en drevning, mycket av det är upp till vad det är för banor. Visst oftast så är det inte så långa snabba partier men ibland finns även de och då kan de vara högre drevade. Så acc är relativt. Men som sagt, har svårt att tro att en tdr drar en cross. Har en kompis som jag har kört lite med några gånger. Han har en KTM sx 125 den drar min på alla växlar lätt som en plätt. Eftersom 1:an är så jävla snabba spelar den ingen roll och tror ganska garanterat att han startade på 2:an vilket man hur lätt som helst gör på en cross. Så det beror nog mycket på körtekninken på han som har crossen. Har man möjligheten vid ett "strip" möte så startar man ju på 2:an eller 3:an om man nu kan det.

Det som får mig att tvivla är att det är kanske 30 hk på din på veven och kanske 40-42 i crossen + då att din väger minst 30 kg mer. Visst högre utväxling på crossen och troligtvis drevad för styrka men men
pratar du fortfarande med mig?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
NiklasL skrev:
2165400 starta med en cross på 2an-3an :3freak huvaligen, lycka till :tomten en cross har ju ketchup effekt om nått, all effekt på toppen= svag på låga, vilket betyder att man bör starta på 1an för maximalt acc. sen tror jag inte vi ska tvivla på hans förarskills, han har trots allt blivit sponsrad med crossen då han har tävlat många år. grejen är den att min går inte upp på bakan på 2an och 3an. vilket hans gör utan problem, så jag kan hålla mycket mer gas än han utan att slå runt. det roliga är att den drar om som ett skållat ollon när jag får i 4an, tror tillomed att han lättade när han växla förbi mig :3freak men sen kommer han kanske 7 meter framför sen börjar jag saaaaakta ta jag in igen eftersom han har så låg utväxling. men somsagt, det måste filmas :tomten
Öhh jag vet inte hur du startar men jag startar inte på 2k varv. Koppling + gas = möjlighet att starta på 2:an. Har själv gjort det, funkar perfa, aning framåtlutad (dock inte på grus då :gnissla) På det sättet kan du reglera hur mycket den skall dra och kan på så sätt hindra den från att resa sig det första den gör, aningen lutad framåt och släpp kopplingen relativt jämt. När jag sa att det berodde på teknik menade jag naturligtvis inte på crossbanan utan hur man accade fortast möjligt på en asfaltsväg. Tvivlar inte ett dugg på att han är skitbra på banan, men du kan ju inte bara ställa dig på vägen fullgas och direkt släppa kopplingen.

Så har jag lärt mig (av annat folk) att acca fort och det har fungerat skitbra.
-Rosen- skrev:
2165405 pratar du fortfarande med mig?
Det står faktiskt "Men för att komma till detta med acc" vilket betyder att jag slutade prata med dig och pratade generellt.
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
2165411 Öhh jag vet inte hur du startar men jag startar inte på 2k varv. Koppling + gas = möjlighet att starta på 2:an. Har själv gjort det, funkar perfa, aning framåtlutad (dock inte på grus då :gnissla)


Det står faktiskt "Men för att komma till detta med acc" vilket betyder att jag slutade prata med dig och pratade generellt.
hookay
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Lundgren skrev:
2165411 Öhh jag vet inte hur du startar men jag startar inte på 2k varv. Koppling + gas = möjlighet att starta på 2:an. Har själv gjort det, funkar perfa, aning framåtlutad (dock inte på grus då :gnissla) På det sättet kan du reglera hur mycket den skall dra och kan på så sätt hindra den från att resa sig det första den gör, aningen lutad framåt och släpp kopplingen relativt jämt. När jag sa att det berodde på teknik menade jag naturligtvis inte på crossbanan utan hur man accade fortast möjligt på en asfaltsväg. Tvivlar inte ett dugg på att han är skitbra på banan, men du kan ju inte bara ställa dig på vägen fullgas och direkt släppa kopplingen.

Så har jag lärt mig (av annat folk) att acca fort och det har fungerat skitbra.

Det står faktiskt "Men för att komma till detta med acc" vilket betyder att jag slutade prata med dig och pratade generellt.

ok :) det kanske kan stämma då. men bara för sak skull så är han riktigt duktig på starter med, du ska se hur dom kör här borta på landet. ska dom nånstans så tar dom crossen eller fiddyn :hihi rakt igenom centrum, allafall i fjugesta, som vi brukar kalla laglöst land. ingen snut bryr sig fast dom har stationen mitt i centrum :yoparty

edit: jäklar också, han har bytt crossen mot en reiju+pengar, och klanten som han bytte med har lyckats spika kawan :huvet skiiit! skulle ju filma :död
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
NiklasL skrev:
2165459 ok :) det kanske kan stämma då. men bara för sak skull så är han riktigt duktig på starter med, du ska se hur dom kör här borta på landet. ska dom nånstans så tar dom crossen eller fiddyn :hihi rakt igenom centrum, allafall i fjugesta, som vi brukar kalla laglöst land. ingen snut bryr sig fast dom har stationen mitt i centrum :yoparty

edit: jäklar också, han har bytt crossen mot en reiju+pengar, och klanten som han bytte med har lyckats spika kawan :huvet skiiit! skulle ju filma :död
Det är lugnt. Det lät lite konstigt bara. Men det beror ju lite som sagt hur crossen var drevad. Var den extremt drevad så drar din säkert den.:tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lundgren skrev:
2165511 Det är lugnt. Det lät lite konstigt bara. Men det beror ju lite som sagt hur crossen var drevad. Var den extremt drevad så drar din säkert den.:tummenupp
Ursäkta min naivitet men en cross är drevad för att göra max 100 vid 10 k rpm på sexan och sticka så bra som möjligt. Desutom har en mx/E 125:a runt en 35 häst. tdren har 25-30 och är 30 kg tyngre och är drevad för att toppa 135 vid ca 10 k på sexan tydligen. Vill inte va taskig men hur ser ut växklingen ut i den växellådan? 1, 2, 3 låga och sen jättehopp till 4.5.6? Kan säga att min crm får pisk av en 80 cc cross även om föraren av den är lika tung som jag..

Men jag funderade faktiskt på att köpa en tdr för dom är praktiska om man ska åka längre sträckor.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
prulle skrev:
2165693 Ursäkta min naivitet men en cross är drevad för att göra max 100 vid 10 k rpm på sexan och sticka så bra som möjligt. Desutom har en mx/E 125:a runt en 35 häst. tdren har 25-30 och är 30 kg tyngre och är drevad för att toppa 135 vid ca 10 k på sexan tydligen. Vill inte va taskig men hur ser ut växklingen ut i den växellådan? 1, 2, 3 låga och sen jättehopp till 4.5.6? Kan säga att min crm får pisk av en 80 cc cross även om föraren av den är lika tung som jag..

Men jag funderade faktiskt på att köpa en tdr för dom är praktiska om man ska åka längre sträckor.
Om du läser det jag har skrivit så nämde jag det med (i princip) Det var därför jag tyckte det lät mycket märkligt. Tror inte den crossen mår bra :tungan
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Lundgren skrev:
2165703 Om du läser det jag har skrivit så nämde jag det med (i princip) Det var därför jag tyckte det lät mycket märkligt. Tror inte den crossen mår bra :tungan

nää antagligen mådde den inte fint, då den nya ägaren spika den direkt^^ hans var drevad så den gjorde ca 120 på min mätare. men det verkar nästa som att det är jättehopp til 4an, den accar skitbra tills 4an petas i, eller ja den drar ju bra ändå, men det är då man känner skillnad. kan nämnas(kanske ingen jättebragd) men jag drog en s40 med ca 170hk på 100meter :) ganska fet marginal. och på ett 200 meters lopp var jag 5meter efter en Civic Type-R med RIKTIGT bra drag(och det där sköna ljudet *käär*).
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
NiklasL skrev:
2165750 nää antagligen mådde den inte fint, då den nya ägaren spika den direkt^^ hans var drevad så den gjorde ca 120 på min mätare. men det verkar nästa som att det är jättehopp til 4an, den accar skitbra tills 4an petas i, eller ja den drar ju bra ändå, men det är då man känner skillnad. kan nämnas(kanske ingen jättebragd) men jag drog en s40 med ca 170hk på 100meter :) ganska fet marginal. och på ett 200 meters lopp var jag 5meter efter en Civic Type-R med RIKTIGT bra drag(och det där sköna ljudet *käär*).
Det ända jag tävlat med va farsans gammla 1liter hoj på 80 häst.. Kan säga att när jag kommit 20 meter hade han kommit 30.. Jag starta på 1:an han på tvåan... Förutom moppar och annat löst men de räknas inte då de inte är jämnt direkt.. en sl buss har jag dock dragit..
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
jag ahr dragit det mesta, lasbilar, bussar, bilar och min körskolelärare :tungan
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
NiklasL skrev:
2165750 men jag drog en s40 med ca 170hk på 100meter :) ganska fet marginal. och på ett 200 meters lopp var jag 5meter efter en Civic Type-R med RIKTIGT bra drag(och det där sköna ljudet *käär*).

Drygade mot någon volvo i örebro i måndags (nån nyare moddell med ett stort R) och blev piskad :näsblod. Vore kul och se hur pass bra min hojj står sig emot din...
 
Last edited:

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
!ante skrev:
2166283 Drygade mot någon volvo i örebro i måndags (nån nyare moddell med ett stort R) och blev piskad :näsblod. Vore kul och se hur pass bra min hojj står sig emot din...

kom hit på antingen en fredag kväll eller lördag kväll, då är jag alltid på streetrace. du kan få mitt mob nr via pm eller om du har msn. då äre bara att ringa och höra vart dom/jag kör :)
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top