vilken 600 är bäst om man är över 1.80 cm?

sjölund.1

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
ska köpa min första
hallo igen alla glada....

en ganska ,,,, kanske fjantig fråga men den är värd att ställas...
e på jakt efter en 600 och provade en R:6 a för typ 2 månader sen men det kändes som att mina knän va för långa, detta var på 2006 års modell där dom har gjort en ganska skarp tank på tanken som sticker ut,, då blir min fråga om jag är för lång för 600 hundra klassen (sport) när jag är 1.88 cm lång?

eller finns det nån som ger lite mer plats för en långskånk som mig :)
provade även r:1 an som kändes bättre men vill kanske ha något lite mer snällare när man e färsking på mc....

tack på förhand för svar,,,, och god fortsättning.....:tummenupp
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Tjena, jag är inget proffs men har både hört och upplevt att Triumph har högre sadelhöjd iallafall. Jag satt på en daytona 600 från 2005 och den var en bra bit högre än den R1:a jag hade då. Jag är visserligen bra 176 cm men skulle nog funka för dig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Utan att kunna doktorera på 600-klassen - Trajjan funkar bra för mig och mina 184 cm! Sedan vill jag minnas att Kawa 636 fick lite beröm för "rymlig sittställning" (2005)... Äldre MC har nog lite generösare komfort då utvecklingen gått mer och mer mot ban-anpassning. Men vad jag vet har t ex Triumph 650 och Kawa 636 varit dom som i tester fått minst smisk för komforten.

Mina 2p - Lycka till!
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
hallo igen alla glada....

en ganska ,,,, kanske fjantig fråga men den är värd att ställas...
e på jakt efter en 600 och provade en R:6 a för typ 2 månader sen men det kändes som att mina knän va för långa, detta var på 2006 års modell där dom har gjort en ganska skarp tank på tanken som sticker ut,, då blir min fråga om jag är för lång för 600 hundra klassen (sport) när jag är 1.88 cm lång?

eller finns det nån som ger lite mer plats för en långskånk som mig :)
provade även r:1 an som kändes bättre men vill kanske ha något lite mer snällare när man e färsking på mc....

tack på förhand för svar,,,, och god fortsättning.....:tummenupp

Va får du inte plats på en r6 -06 det får jag utan problem och jag är 1.86, kan la inte ha så stor betydelse på 2 cm?
 

Ålänningen

Carpe Diem
Gick med
27 May 2006
Ort
I eget hus
Hoj
Honda CBR 600 F
Sitter bekvämt på min CBR600 från -98, och jag e oxå 188cm. Inga problem med knävinkeln, men får lite ont i handlederna vid längre körning pga den framåtlutande sittställningen.

//Micke
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Jag har en Cbr 600 -99 och jag sitter helt ok på den. Klart det blir lite jobbigt om man kör uppåt 25-30 mil på en dag men ska man bara köra 20 mil eller så som längst på en gång så är det lugnt. Den är kanon då.
/mange 194cm
 

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Lund
Hoj
VTR Firestorm
Det beror ju inte bara på kroppslängden utan även på benlängden. Jag är 191 cm och sitter utmärkt på polarens 636:a -02.
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Jag tror att äldre cbr 600 är riktigt rymliga!! grabben är över 2m å kör en -93a
Han satt även rätt bra på min förra hoj = ZX9R -98 ......
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
hallo igen alla glada....

en ganska ,,,, kanske fjantig fråga men den är värd att ställas...
e på jakt efter en 600 och provade en R:6 a för typ 2 månader sen men det kändes som att mina knän va för långa, detta var på 2006 års modell där dom har gjort en ganska skarp tank på tanken som sticker ut,, då blir min fråga om jag är för lång för 600 hundra klassen (sport) när jag är 1.88 cm lång?

eller finns det nån som ger lite mer plats för en långskånk som mig :)
provade även r:1 an som kändes bättre men vill kanske ha något lite mer snällare när man e färsking på mc....

tack på förhand för svar,,,, och god fortsättning.....:tummenupp

Det är nog mest en vanesak! Jag är 193 cm, tycker mig sitta perfekt på R1:a, R6:a, gixxer 1000, fireblade, Duccati 999, 888m zx9r etc etc, första gångerna jag provsatt tyckte jag sporthojarna var extrama i sittställning, men konstigt nog så vänjer man sig med kraftig benvikel, och böjd som en märla för att tycka det är bekvämt. Har hittils inte hittat någon hoj som direkt är obekväm för mig ialla fall. En 600:a är inte direkt mindre än en 1000 cc hoj heller, det har i princip samma mått.

En R:6a är nog precis lika snäll som en R1:a, för det var effekten du var ute efter? Det kommer vid olika varvtal, R:1a har mer vrid givetsvis, men skall du ha en snällare hoj så glöm dessa, det finns inte mycket värre för en nybörjare att sätta sig på.
 
Last edited:

Hanzzon

Den långe Den snygge Å Den vackre
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R1 03, sådär Blå/Svart
Vill man få plats så får man det, utan på nya R6an som såg ut som en leksaks hoj när jag satt på den.
Sen är det inte så mycket som skiljer i fart på en säg R6 mot R1, sitter mycket bättre på min R1 än vad jag gjorde på min R6
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tror att det även har att göra med vad man är van vid. Får ofta höra att Gixxrar ska vara värst för långa och speciellt den modell jag kör (750 96-99, 600 97-00) men jag har inga problem att pressa ner mina 188 cm och sitta bekvämt.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top