Vilken andrahoj ska jag ha?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dagsläget äger jag en er-6f som jag faktiskt är väldigt nöjd med, men ibland skulle jag vilja ha en något mer framåtlutad ställning och lite mer krut i maskineriet.

Efter en hel del runttittande bestämde jag mig för att åka iväg och titta på en Yamaha R6 från 2005 samt en Kawasaki ZX-9R från 2001.

Min upplevelse av R6 var att det helt klart var en kul cykel, men inget jag vill sitta många timmar på. Den framåtlutade ställningen gav mycket belastning på armarna och det kändes inte som att jag kunde stödja mig särskilt mycket mot tanken. Jämfört med min er6a kändes den ganska fladdrig i lägre farter, men jag antar att det har att göra med att man har kort hjulbas och mer vikt över framhjulet.

ZX-9R då? Här satt jag helt klart bättre och motorljudet kändes roligt även om man inte låg i närheten av varvstopp. Jag gillade att cykeln kändes större utan att bli väldigt hög eller tung. Det som tog emot här var att den tydligt visade sin ålder med tydligt bruksskick, den lite bluddriga tomgången och motorbromsen från förgasare samt att man fick ta i ganska bra för att få bromsarna att ta.

Så här långt har jag kommit fram till att det nog är något i ZX-9R-stuket jag vill ha, fast ett par år nyare och fräschare. Men vad är det? Som jag har förstått det blir ZX-10R, R1 och liknande cyklar mer och mer agressiva och mindre komfortabla. Jag förväntar mig ingen guldvinge, men för mig är det inga konstigheter att ta en tur på 30 kurviga mil en helgdag, så det måste vara hyggligt.

En annan sak som slog mig var hur dyra dessa cyklarna var att försäkra. Det billigaste jag hittade var 1800+ i månaden för R6 och 1500+ för ZX-9R, då för halvförsäkring. Även om detta inte är en dealbreaker hade det gärna fått bli lite billigare.

Det händer även att jag har passagerare, R6 kändes inte riktigt som en cykel du drar runt passagerare på ett par timmar. Något jag tror ZX-9R hade klarat av riktigt bra.

Så sporthoj, vad är det för andracykel jag letar efter egentligen? Jag är svag för kåpor och radfyror, men det är inget krav.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag hjälpte en kille här på SH o kolla på hoj (fast de blev ändå ingen affär men jag fick ju klämma o lyssna o köra lite). det var en Suzuki TL 1000 (98a?) hur som. Är du lång (längre än mina 175) så var det en RIKTIGT ball hoj. framåtlutad för min längd i alla fall och kändes som en riktigt hårig jävel! Underbart vrid.

Det är ju dock en V2a men ändå en bra bit över 100hk (någon sida sa ca 130+).
obs satt slipon med db killer i den, man behövde inte ens varva för att få rysningar, sedan kom orgasmen (när man körde o varvade lite). ursäkta för ordvalet men så var det.
Hade gärna köpt en, men jag känner mig så liten på den hojen.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
...Min upplevelse av R6 var att det helt klart var en kul cykel, men inget jag vill sitta många timmar på. Den framåtlutade ställningen gav mycket belastning på armarna och det kändes inte som att jag kunde stödja mig särskilt mycket mot tanken. Jämfört med min er6a kändes den ganska fladdrig i lägre farter, men jag antar att det har att göra med att man har kort hjulbas och mer vikt över framhjulet...

Problemet med det du beskriver här är att du inte använder mag och ryggmusklerna när du kör R6:an.
Jag brukar uppleva snarlika problem när jag kliver från min pendlarhoj som jag sitter lite mer upprätt på till Gixxern där man sitter dubbelvikt.
Så, träna mage och se till att du håller upp överkroppen med magmusklerna ska du se att R6:an funkar utmärkt utan att du har någon belastning på armarna :)

Men som tips kan du kolla in Gixxer 750 som väger som en 600 men har mer kraft.
Eller som man redan tipsat om, Fireblade, skottsäker rolig hoj man riktigt kan älska :kär
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det låter som om du är ute efter en sporttourer snarare än en ren sporthoj. De är lite bekvämare och lite mer praktiska, och går fortfarande hyfsat bra (beroende på vilken modell du väljer då isf)...
Några axplock är väl CBR600F (2011-2013), Z1000SX, VFR800, Ducati ST2 till ST4, och i princip alla helkåpade bumsar utom S1000RR. :hihi
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Enligt frugan är inte zx9r något roligt att åka på! :)

Men den är roligt att köra, leda upp ett ex som är i bättre skick. Ämnar du köra med passagerare mer tycker jag med du skall leta upp med sporttourer.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag tycker det låter som om du är ute efter en sporttourer snarare än en ren sporthoj. De är lite bekvämare och lite mer praktiska, och går fortfarande hyfsat bra (beroende på vilken modell du väljer då isf)...
Några axplock är väl CBR600F (2011-2013), Z1000SX, VFR800, Ducati ST2 till ST4
Jag tycker nästan ER6 är lite väl mycket åt touringhållet, hade inte skadat med något som var lite mer framåtlutat i körställning och ett par kilo lättare. Egentligen söker jag nog något i stil med ZX9R, fast modernare. Komforten på den kändes bra nog.

Måste tyvärr säga att jag uppfattar CBR600F/ST2/St4/VFR800 som väldigt tråkiga och tama i utseendet. VFR800 känns också ganska tung med sina 240kg. Z1000SX ser ut som en förvuxen ER-6F, så det kanske kan vara något att prova.

Jag är ~182.

Ämnar du köra med passagerare mer tycker jag med du skall leta upp med sporttourer.
Jag kör huvudsakligen utan passagerare, men det händer ibland, så det får gärna finnas något till sits där, men det ska inte avgöra val av hojtyp, snarare en årsmodell över en annan eller ett märke över ett annat. Min passagerare är inte särskilt kräsen heller, så bara det är hyggligt är det bra nog. Det ska verkligen inte göras några europaturer, men en heldag på kurviga vägar med fikapaus däremot.

Cbr929 alt 954.. billiga,hållbara, ganska bra bromsar. Bra krut utan att bli för extrema.
954an såg riktigt trevlig ut, ska hålla utkik efter sådana.

Jag hjälpte en kille här på SH o kolla på hoj, det var en Suzuki TL 1000 (98a?)
98 känns i äldsta laget, men jag ska titta.
Problemet med det du beskriver här är att du inte använder mag och ryggmusklerna när du kör R6:an.
Tanken slog mig faktiskt att detta är något man tränar och blir bättre på. Men jag måste ändå säga att det kändes väldigt skönt med ZX-9Rs något mindre framåtlutade ställning och stöd från tanken. Kan tänka mig att även med väl upptränad rygg- och magmuskulatur blir R6 uttröttande på längre turer?
Men den är roligt att köra, leda upp ett ex som är i bättre skick.
Jag ska fortsätta hålla utkik, men jag fick känslan att jag vill ha något med insprut och bättre bromsar.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker nästan ER6 är lite väl mycket åt touringhållet, hade inte skadat med något som var lite mer framåtlutat i körställning och ett par kilo lättare. Egentligen söker jag nog något i stil med ZX9R, fast modernare. Komforten på den kändes bra nog.

Måste tyvärr säga att jag uppfattar CBR600F/ST2/St4/VFR800 som väldigt tråkiga och tama i utseendet. VFR800 känns också ganska tung med sina 240kg. Z1000SX ser ut som en förvuxen ER-6F, så det kanske kan vara något att prova.

Vill du ha en sporthoj, men som är lite mindre extrem i sittställningen är det i princip sporttourers du är ute efter, men de är också oftast tyngre än sina fullblodiga sportsyskon. Den listan jag postade är på intet sätt uttömmande, det finns drivor av sporttourers.
Själv fastnade jag för Z1000SX mycket pga utseendet och efter en provkörning var jag fast. Byggkvalitén är långt över ER6orna, motorn skjuter på okej och har bra bottendrag och hojen har en ganska sportig framtoning jämfört med majoriteten av sporttouringsegmentet. Vikten känner man inte av annat än på rena banor, och den duger gott till att köra ifrån rena sporthojar med. ;)
SXen, iaf min årsmodell, behöver dock få fjädringen inställd eftersom att den är fullkomligt tokigt inställd från fabrik, men det är både snabbt och lätt gjort.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vill du ha en sporthoj, men som är lite mindre extrem i sittställningen är det i princip sporttourers du är ute efter, men de är också oftast tyngre än sina fullblodiga sportsyskon. Den listan jag postade är på intet sätt uttömmande, det finns drivor av sporttourers.
Nu känner jag mig dum, men räknas ZX9R som sporttourer? Jag har fått känslan av att sportcyklarna blivit mer aggressiva nu än de var för ~10 år sedan när jag tittat runt. Stämmer det?

Menade inte att vara negativ till din lista, mer få fram att jag gärna har det sportiga agressiva utseendet.

Om tyngden inte märks så mycket vid normal körning så spelar det kanske inte så stor roll. Däremot är det lite av en praktisk fråga för mig, har det väldigt trångt i och kring buren där jag har cykeln, så varje tur börjar och slutar i en hel del ledande och fickparkerande av MCn. Detta ska ju givetvis inte avgöra modellen på cykeln, men det är väldigt trevligt om den inte är överdrivet tung.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu känner jag mig dum, men räknas ZX9R som sporttourer? Jag har fått känslan av att sportcyklarna blivit mer aggressiva nu än de var för ~10 år sedan när jag tittat runt. Stämmer det?

Menade inte att vara negativ till din lista, mer få fram att jag gärna har det sportiga agressiva utseendet.

Om tyngden inte märks så mycket vid normal körning så spelar det kanske inte så stor roll. Däremot är det lite av en praktisk fråga för mig, har det väldigt trångt i och kring buren där jag har cykeln, så varje tur börjar och slutar i en hel del ledande och fickparkerande av MCn. Detta ska ju givetvis inte avgöra modellen på cykeln, men det är väldigt trevligt om den inte är överdrivet tung.

Jag ser det mer som att allteftersom att de rena sporthojarna blivit mer och mer extrema har det dykt upp en till typ av hojar som ligger snäppet under dem, och de kallas väl generellt sett sporttourers. ZX9R är väl att betrakta som en sporthoj. :)

Nah, dissa på bäst du vill. :) Bara förklarade lite.

Sålänge du inte viker ner hojen nämnvärt (dvs håll den nära balansläget) eller ska rulla den uppför en uppförsbacke märker du inte vikten så värst mycket när du rullar runt den heller tycker jag. Åas kanske jag inte är rätt person att tycka om sånt. ;) Hade du bott närmare hade du kunnat få känna på min SX, annars är det ju bara att se om du hittar någon du kan få provköra hos en handlare och passa på att känna hur den känns att rulla runt på.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Suzuki TL är det inget fel på, billiga i inköp och löjligt billiga att försäkra.
En med utbytt bakdämpare är att föredra dock då original är en taskig lösning...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag ska fortsätta hålla utkik, men jag fick känslan att jag vill ha något med insprut och bättre bromsar.
Bromsarna är det inget fel på om man jämför med andra hojar runt samma årsmodell. 02-03 fick nya bromsok och biter lite bättre.

Jämför man med en ny supersport så känns väl de flesta bromsar lite halvkassa.

Vikten på zx -9r är inget problem heller. Fulltankad väger den 213 har jag för mig vilket i princip "bara" är 13kg mer än en sport1000.

Mätare och instrument känns lite gamla dock.
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Kolla in storebror till zx9r, zx12r. Går utav h-vete och lite modernare än zx9:an.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kolla in storebror till zx9r, zx12r. Går utav h-vete och lite modernare än zx9:an.
zx12r såg fantastiskt fin ut och lät vackert med. Nu ligger folksams försäkringssök nere, men jag kan tänka mig att man inte vill försäkra den när man är 28 som jag. :crash

Vikten på zx -9r är inget problem heller.
Nej då, jag menade på sporttourers och VFR800 med sina 240kg.

Ang. TL 1000 så finns det ju nyare än 98a såklart :)
Tack, hade inte med mig huvudet. Det får jag titta på.

Exakt, SV 1000 t.ex. Tycker de är skitsnygga, finns ju dessutom med helkåpa också som Sniglom efterfrågar. https://www.google.se/search?q=sv10...GxywOB6oGwDA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1600&bih=785
Ännu bättre! :) Tyckte SV1000 såg trevligare ut än TL.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Lite äldre större sporthojar typ ZX9R är inte nödvändigtvis bättre. Det är ofta rätt långt fram till styret kan jag tycka, vilket sällan är bekvämt. Tycker själv att tidiga R1 är hyfsat bekväma ändå, och senare ännu bättre.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ännu bättre! :) Tyckte SV1000 såg trevligare ut än TL.

Den är trevligare att äga också antar jag.
TLS hade en hel drös barnsjukdomar som orsakade en hel del huvudvärk på första modellerna.
Vägdes upp av motorn och karaktären enligt mig men jag har aldrig testat en SV (som ska vara något tröttare i spisen på pappret).

Provkör några och köp den som känns mest rätt bara, här på SH så rekommenderar vi alltid våra egna hojar i första hand :fakta
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Gamla Gsxr1000. Eller gamla och gamla, 2003 ikring är ju riktigt bekväma, det lilla jag har provat. Har inte provat bönpallen på den dock men i förarposition var den ju som tvspelssoffan. Rätt så billiga också.
Angående ZX9r så vill jag minnas att försäkringen går mer som sporttouring från 98 och framåt. Varför vet jag inte.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag letade häromåret efter en sporttourer som både kunde ta mig till Norge med packning en långhelg (med hygglig komfort) och som dessutom var riktigt rolig att bränna krokiga 70-vägar med. Och som inte kostade all världens pengar. Då hittade jag Triumph Sprint.

Nu hade jag måttlig budget så jag "nöjde mig" med en 2003 års Sprint ST 955i på drygt 120 hk. Men hade jag haft mer budget hade jag även övervägt en 1050 cc (fr om 2005). Den är nyare och modernare på många sätt.

(Fast jag gillar min gamla 955:a med sina 90-talslinjer och sin något mer oborstade charm... Mycket karaktär. Med ett slip-on och ny mappning låter den helrätt och är tillräckligt pigg för mig! ;))
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top