Sniglom
Gudomlig sporthojare
I dagsläget äger jag en er-6f som jag faktiskt är väldigt nöjd med, men ibland skulle jag vilja ha en något mer framåtlutad ställning och lite mer krut i maskineriet.
Efter en hel del runttittande bestämde jag mig för att åka iväg och titta på en Yamaha R6 från 2005 samt en Kawasaki ZX-9R från 2001.
Min upplevelse av R6 var att det helt klart var en kul cykel, men inget jag vill sitta många timmar på. Den framåtlutade ställningen gav mycket belastning på armarna och det kändes inte som att jag kunde stödja mig särskilt mycket mot tanken. Jämfört med min er6a kändes den ganska fladdrig i lägre farter, men jag antar att det har att göra med att man har kort hjulbas och mer vikt över framhjulet.
ZX-9R då? Här satt jag helt klart bättre och motorljudet kändes roligt även om man inte låg i närheten av varvstopp. Jag gillade att cykeln kändes större utan att bli väldigt hög eller tung. Det som tog emot här var att den tydligt visade sin ålder med tydligt bruksskick, den lite bluddriga tomgången och motorbromsen från förgasare samt att man fick ta i ganska bra för att få bromsarna att ta.
Så här långt har jag kommit fram till att det nog är något i ZX-9R-stuket jag vill ha, fast ett par år nyare och fräschare. Men vad är det? Som jag har förstått det blir ZX-10R, R1 och liknande cyklar mer och mer agressiva och mindre komfortabla. Jag förväntar mig ingen guldvinge, men för mig är det inga konstigheter att ta en tur på 30 kurviga mil en helgdag, så det måste vara hyggligt.
En annan sak som slog mig var hur dyra dessa cyklarna var att försäkra. Det billigaste jag hittade var 1800+ i månaden för R6 och 1500+ för ZX-9R, då för halvförsäkring. Även om detta inte är en dealbreaker hade det gärna fått bli lite billigare.
Det händer även att jag har passagerare, R6 kändes inte riktigt som en cykel du drar runt passagerare på ett par timmar. Något jag tror ZX-9R hade klarat av riktigt bra.
Så sporthoj, vad är det för andracykel jag letar efter egentligen? Jag är svag för kåpor och radfyror, men det är inget krav.
Efter en hel del runttittande bestämde jag mig för att åka iväg och titta på en Yamaha R6 från 2005 samt en Kawasaki ZX-9R från 2001.
Min upplevelse av R6 var att det helt klart var en kul cykel, men inget jag vill sitta många timmar på. Den framåtlutade ställningen gav mycket belastning på armarna och det kändes inte som att jag kunde stödja mig särskilt mycket mot tanken. Jämfört med min er6a kändes den ganska fladdrig i lägre farter, men jag antar att det har att göra med att man har kort hjulbas och mer vikt över framhjulet.
ZX-9R då? Här satt jag helt klart bättre och motorljudet kändes roligt även om man inte låg i närheten av varvstopp. Jag gillade att cykeln kändes större utan att bli väldigt hög eller tung. Det som tog emot här var att den tydligt visade sin ålder med tydligt bruksskick, den lite bluddriga tomgången och motorbromsen från förgasare samt att man fick ta i ganska bra för att få bromsarna att ta.
Så här långt har jag kommit fram till att det nog är något i ZX-9R-stuket jag vill ha, fast ett par år nyare och fräschare. Men vad är det? Som jag har förstått det blir ZX-10R, R1 och liknande cyklar mer och mer agressiva och mindre komfortabla. Jag förväntar mig ingen guldvinge, men för mig är det inga konstigheter att ta en tur på 30 kurviga mil en helgdag, så det måste vara hyggligt.
En annan sak som slog mig var hur dyra dessa cyklarna var att försäkra. Det billigaste jag hittade var 1800+ i månaden för R6 och 1500+ för ZX-9R, då för halvförsäkring. Även om detta inte är en dealbreaker hade det gärna fått bli lite billigare.
Det händer även att jag har passagerare, R6 kändes inte riktigt som en cykel du drar runt passagerare på ett par timmar. Något jag tror ZX-9R hade klarat av riktigt bra.
Så sporthoj, vad är det för andracykel jag letar efter egentligen? Jag är svag för kåpor och radfyror, men det är inget krav.
Last edited: