Vilken andrahoj ska jag ha?

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Som vanligt är det ingen som nämner Aprilia Falco... :gråta

Kolla på VTR1000F Firestorm också kanske? Även om den är lite omodernare än både Falcon och TL/SV:n med sina förgasare.

Falcon är i min mening avsevärt sportigare än SV/TL/VTR-F/VFR800 om det är det du är ute efter, dels motor och med lite lyxigare prylar på som riktigt bra brembo-bromsar och en schysst framgaffel. Framändan på hojen är faktiskt helt lyft över från RSV Mille.

Akilleshälen är kanske bakfjädringen som inte håller måttet, om man pressar den, samma som för TL1000S. Bankörning funkar inget vidare om man inte gör nåt åt det, men själv har jag inte störts av den vid vanligt gatköra. (Det är ganska enkelt att fixa bättre också. Jag plockade en bakstöt från en RSV Mille, fast har inte kört med den ännu.)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
En R1 -98 som jag har kanske? Är reggade som 55 kW så försäkringen kostar 3000/år för mig (halv).

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Behöver ja säga att du kommer sälja moppen om du köper en "räser". 120-160hk mot din nuvarande "60" hk kommer bli rätt träligt:rolleyes:

Men en 954 är helt "okej" att åka med och passagerare. Men ingen sporthoj är bekväm och speciellt inte med skjuts.. Det är INTE byggda fört heller så..

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Men en 954 är helt "okej" att åka med och passagerare. Men ingen sporthoj är bekväm och speciellt inte med skjuts.. Det är INTE byggda fört heller så..
Okej är precis vad jag letar efter. Något som är bekvämt för att vara sporthoj, inte något som är bekvämt jämfört mot en guldvinge eller fåtölj.

Behöver ja säga att du kommer sälja moppen om du köper en "räser". 120-160hk mot din nuvarande "60" hk kommer bli rätt träligt:rolleyes:
Ser att titeln blev lite fel, jag ska leta rätt på min andra hoj som är tänkt att vara ersättare till er6an, inte en extra cykel.

En R1 -98 som jag har kanske? Är reggade som 55 kW så försäkringen kostar 3000/år för mig (halv).
Intressant, hur kommer detta sig? Är det samma hos alla försäkringsbolag?

Som vanligt är det ingen som nämner Aprilia Falco... :gråta

Kolla på VTR1000F Firestorm också kanske? Även om den är lite omodernare än både Falcon och TL/SV:n med sina förgasare.

Falcon är i min mening avsevärt sportigare än SV/TL/VTR-F/VFR800 om det är det du är ute efter, dels motor och med lite lyxigare prylar på som riktigt bra brembo-bromsar och en schysst framgaffel.
Tack för tipset, ska titta även på dem.

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag vet faktiskt inte vad det kommer sig, men tydligen blev det nåt fel just på första årsmodellen när den togs in i Sverige. Finns givetvis försäkringsbolag som inte gillar sporthojar, vissa ville inte ta i den och hos nåt bolag var det femsiffrigt som gällde trots 55 kW. Men jag har Folksam nu och Länsförsäkringar var också hyfsat har jag för mig. Försäkringen låg inte på 3000 som jag skrev dock, strax över 4000 men det är ju fortfarande bra.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag vet faktiskt inte vad det kommer sig, men tydligen blev det nåt fel just på första årsmodellen när den togs in i Sverige. Finns givetvis försäkringsbolag som inte gillar sporthojar, vissa ville inte ta i den och hos nåt bolag var det femsiffrigt som gällde trots 55 kW. Men jag har Folksam nu och Länsförsäkringar var också hyfsat har jag för mig. Försäkringen låg inte på 3000 som jag skrev dock, strax över 4000 men det är ju fortfarande bra.

Men är försäkringen giltig om hojen har mer kw än så? kan de neka dig om det händer nått?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ska du in och kolla sport touring hojar så kika på honda blackbird också. Insprut från -99, i övrigt i stort sett oförändrad från -97 till 07. Ofta väldigt välskötta, med en massa pulver och skottsäker motor. 25 - 45 000 ger dig mkt hoj per krona. Tror den kostade mig 4k per år i helförsäkring.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Enda rätta retta valfri årsmodell. Duveränt krut i dem å sköna hojar med

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag fattar ingenting av detta gnällande om obekväm sittställning osv?

Har personligen kört +300mil på en K6 med raceinställda fotpinnesatser och det var inga problem alls, se bara till att hålla tillräckligt hög hastighet(ca 120) så ger luftmotståndet bra hjälp.
Turer på 30mil kommer du göra dubbelt så snabbt med en literklubba...

Välj den snyggaste av R1, Gixxer, ZX10 och Fireblade så ordnar resten sig!

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Hade jag bara kört gata och "längre" turer hade jag personligen letat efter en hyfsat bekväm men lite pondus hoj. Typ GSX 1400, kawa zx 1200, Honda cb 1300. Beroende på budget. Vill du åka ännu längre så zx12r, blackbirde, fjr1300, k1300s, hayabusa.

Jag är 190 och haft Cbr 600, 954 och nu GSX-R 1000 k6. Sitter helt ok på dessa och kan avverka mil med. Men det är varken kul eller "skönt". Men kör man aktivt och bana tänker du inte på det. Så fråga dig själv, vart skall du köra, skall du skjutsa ofta? Men för fan prova bana:tummenupp

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Hade jag bara kört gata och "längre" turer hade jag personligen letat efter en hyfsat bekväm men lite pondus hoj. Typ GSX 1400, kawa zx 1200, Honda cb 1300. Beroende på budget. Vill du åka ännu längre så zx12r, blackbirde, fjr1300, k1300s, hayabusa.

Jag är 190 och haft Cbr 600, 954 och nu GSX-R 1000 k6. Sitter helt ok på dessa och kan avverka mil med. Men det är varken kul eller "skönt". Men kör man aktivt och bana tänker du inte på det. Så fråga dig själv, vart skall du köra, skall du skjutsa ofta? Men för fan prova bana:tummenupp
Så, är ditt förslag en kul och en bekväm hoj, eller hur menar du? Bana kör jag inte än, men det är väl på gång, tänkte testa på någon bandag när tillfälle ges.

Ska du in och kolla sport touring hojar så kika på honda blackbird också. Insprut från -99, i övrigt i stort sett oförändrad från -97 till 07. Ofta väldigt välskötta, med en massa pulver och skottsäker motor. 25 - 45 000 ger dig mkt hoj per krona. Tror den kostade mig 4k per år i helförsäkring.
Bra tips.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Mitt förslag är, ställ dig några frågor som jag skrev?

För att en sporthoj skall bli bekväm om du skall åka långt behöver du åka hysat fort jag pendlar i 160-180 med GSXRen. Är det för fort så kanske en naken-muskel-hoj bättre! Eller vill du ta med dig frugan och packning ner i Europa är ju FJR1300, Blackbird, k1300s goda alternativ.

MEN oavsett hojval ta dig till en bandag förslagsvis med SMC OCH KÖR. Du lär dig mer där än på en sommar på gata, plus att bana är "säkert" och du har råd att göra misstag som du inte skulle rädda på gata.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Mitt förslag är, ställ dig några frågor som jag skrev?

För att en sporthoj skall bli bekväm om du skall åka långt behöver du åka hysat fort jag pendlar i 160-180 med GSXRen. Är det för fort så kanske en naken-muskel-hoj bättre! Eller vill du ta med dig frugan och packning ner i Europa är ju FJR1300, Blackbird, k1300s goda alternativ.

MEN oavsett hojval ta dig till en bandag förslagsvis med SMC OCH KÖR. Du lär dig mer där än på en sommar på gata, plus att bana är "säkert" och du har råd att göra misstag som du inte skulle rädda på gata.
Tror dina frågor redan är besvarade. Kör oftast utan passagerare, men någon gång ibland händer det. Därför får det gärna vara en okej sittplats, även om den inte behöver vara komfortabel. R6 kändes i elakaste laget.

Var jag kör är varierande, det jag helst kör är kurviga landsvägar, men det blir även lite stadskörning och motorvägar när cykeln används som ren transport.

Igår testade jag knix för första gången och det tänker jag definitivt göra igen, hade riktigt kul. Kommer också sätta upp mig på att träna att köra på storbana.

Rent pendlarmässigt kan jag säga att 160-180 inte är någon hastighet jag vill hålla konstant på våra svenska vägar, värderar att behålla mitt kort. Däremot upplever jag det som att kåpor är trevligt redan vid 130-140.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror dina frågor redan är besvarade. Kör oftast utan passagerare, men någon gång ibland händer det. Därför får det gärna vara en okej sittplats, även om den inte behöver vara komfortabel. R6 kändes i elakaste laget.

Var jag kör är varierande, det jag helst kör är kurviga landsvägar, men det blir även lite stadskörning och motorvägar när cykeln används som ren transport.

Igår testade jag knix för första gången och det tänker jag definitivt göra igen, hade riktigt kul. Kommer också sätta upp mig på att träna att köra på storbana.

Rent pendlarmässigt kan jag säga att 160-180 inte är någon hastighet jag vill hålla konstant på våra svenska vägar, värderar att behålla mitt kort. Däremot upplever jag det som att kåpor är trevligt redan vid 130-140.

Bekväm både för mig och passagerare.
Halvkåpa som tar bort vinden mot kroppen.
Triumph Sprint RS

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...