Jag använder Kurviger men tyvärr fungerar välja bort grusvägar inte till 100%. Så jag låter Kurviger planera en rutt och sedan granskar jag den med hjälp av Google Maps. Deras "Street View" är fantastiskt välutbyggt. Arbetssättet är att jag följer rutten i Google Maps och mellan två korsningar brukar jag checka den sträckan med "Street View". Har hittat flera grusvägar som man tror skulle vara asfalt.
Ja, tyvärr är inte kartmaterialet helt uppdaterat när det gäller grusvägar och det gäller även om man kör Garmin och gör rutter i Basecamp. I slutändan måste man kolla upp det för att vara säker. Trafikverket har en karta som visar vägbeläggning utifrån vad som finns i deras databas, men inte ens den är helt korrekt.
Brukar också kolla Street View.
När jag har gjort längre resor där det är viktigt att få till en så bra rutt som möjligt, t ex när jag kört i Spanien, har jag haft ett "workflow", där jag gjort rutterna i Basecamp, men innan jag laddat över dem i GPS:en har jag exporterat dem och kollat igenom dem dels i Google Earth, dels i inRoute-appen. I den senare får man in väderdata där man ser regnmängder, temperaturer osv längs den tänkta rutten. Totalt sett har detta gett mig helt fantastisk körning där mängden dåliga vägar och dåligt väder blir minimerat, men det kräver en del jobb, så det är verkligen inte en metod jag använder för vardagskörningen.