Vilken Arai-hjälm ska jag välja?

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Har stöt på ett ilands problem. är ute efter en ny hjälm o arai är topp of the line... Så en sådan blir det. Har kollat på isle of man.john dunlop o randy mamola replicor men kan inte bestämma mig. Snälla hjälp mig... Ladda gärna upp bilder.

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Tycker du ska tänka om lite:

1.) Passform
2.) Sharp: http://sharp.direct.gov.uk/
3.) Vikt
4.) Funktioner(Solvisir, ventilation, ljudnivå)
5.) Utseende

Men om du vet redan att Arai uppfyller de första fyra punkterna, är utseende väldigt personligt. :yoparty

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Har fått testa en arai hjälm får många år sedan en sommar. Passform ljudnivå etc klockrent men pga ekonomin så har det blivit billigare hjälmar. utseendet är jag ganska uppen för med just dom 3 jag nämnde ovan är mina favoriter med det finns ju flera varianter av samma replika.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag vet inte hur utbudet ser ut nu men i somras så hade Järvsömotor halva priset på arai.
Jag köpte en rx7rr mamola för 3000kr där då, den var tillverkad 2013 så det var väl anledningen till rean?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En sak som många glömmer är att värsta sortens racehjälmar från Arai och Shoei inte nödvändigtvis är de tystaste hjälmarna på marknaden. De är säkra, de har helt underbar passform (med många utbytbara delar för personlig anpassning) och de har riktigt bra ventilation. Men just ventilationen gör att ljudnivån ofta är högre än andra hjälmar.

Så om du är ute efter tystaste möjliga hjälm, leta efter någon touringvariant från Schubert. Annars slår du till på en så ny variant som möjligt av Arai RX7.

Raderad medlem 51742

Guest
Tänk på att olika Araimodeller har lite olika passform (oval, intermediate-oval osv.), så det kan vara värt att testa några olika varianter för att hitta den som passar din huvudform bäst. Sedan går det på flera av modellerna att välja annan tjocklek på kindkuddar m.m. för att få det helt perfekt.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vid lite lätt googling verkar ju bägge vara "RX7-GP".
Dunlop var jävligt gul och sticker nog ut mer.
Mamola var lite mer allmänt röd/svart.
Har du inget passande ställ till gula Dunlop-replican så är kanske Mamola-replican det enklare valet stilmässigt.
Har du nåt passande så kanske Dunlop är roligast.
Men vad vet jag, ser ju för jävlig ut själv med ett satans hopkok av kläder o hjälm...:glömdet

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
får nog fara o känna o klämma på lite olika arai typer framöver. Kan ju vara så att dom som ser bra ut på bild ser mysko ut i verkligheten osv. men kom gärna med era favoriter etc så man kanske får ett annat perspektiv ;) till jul ska jag köpa min egna klapp tänkte jag:banana

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mina nuvarande varianter:

Bifogat

• rx7rr5haga.jpg
    rx7rr5haga.jpg
    62.9 KB · Visningar: 64
  • rx7gpnicky3stars.jpg
    rx7gpnicky3stars.jpg
    128.6 KB · Visningar: 69
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...