Vilken ATV?!

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Vintern närmar sig och det är dags att sätta igång med skogsarbetet snart. I o med detta så känner jag ett behov av att ha en ATV som man kan ha i skogen.
Frågan är då, vad ska man välja för en sort? Det finns ju en uppsjö av olika märken när man söker på blocket. Vad säger ni om ATVerna som kommer från Asien? Bara drivaxlar som är gjorda av tandpetare som går av efter 10 min i skogen, eller fungerar dessa?
Eller ska man satsa på några med inarbetade märken som Yamaha, Honda etc?
Den ska som sagt användas till att köras i skogen, med allt vad det innebär. Så 4WD, vinsch, diff är ett måste. Många som sälja på blocket är oftast nya med en massa utrustning som snöplog osv. Detta är jag inte intresserad av då jag redan har traktor med skopa. Tyvärr har denna ingen fyrhjulsdrift samt att markfrigången inte är spec hög, så med den i skogen kommer jag köra fast.
Någon här som kanske kör i skogen själv och som har ett bra tips på vilken "slit-varg" man ska leta efter?

Tack på förhand!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
http://www.blocket.se/varmland/Polaris_Sportsman_500_X2_EFI_vagregistrerad_37032425.htm?ca=11&w=3

Exakt en sådan har jag. Strular aldrig, en riktigt robust maskin som dessutom går att busa med (om man nu är så omogen...:rolleyes:)

Jag skulle vara enormt försiktig med kina-ATVerna. Ska du bara nöjesköra fine men du är ute efter en seriös arbetsmaskin så kommer grejorna inte att hålla. Motorerna är oftast helt ok men allt annat är som regel av mkt sämre kvalitet.

Som med så mkt annat får man vad man betalar för...
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Kines varianterna brukar vara begåvade med allsköns budget delar. Plus att man kan få fina överraskningar som att dom använt smörjfett istället för olja osv...

Polaris är bra grejjer. Precis som dom andra stora märkena. Grannens beggade polaris har gått problemfritt senaste 3-4 åren iaf. O den plogas det snö med osv...
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu vet jag inte spec mycket om 4hjulingar. Men vi krängde lite sånna på mitt gamla jobb. kinadyng upptill 20k- klassen och det var bara skräp.

Om jag skulle behöva en arbetsfurhjuling så skulle jag utan tvekan välja en grizzly som är byggd enbart för det endamålet.
Grizzly 700 kanske?
 

Bifogat

  • 2009_Yamaha_Grizzly_700_FI_EPS_ATV-pictures_1.jpg
    2009_Yamaha_Grizzly_700_FI_EPS_ATV-pictures_1.jpg
    251.1 KB · Visningar: 189
  • 2009_Yamaha_Grizzly_700_FI_EPS_ATV-pictures_6.jpg
    2009_Yamaha_Grizzly_700_FI_EPS_ATV-pictures_6.jpg
    180.1 KB · Visningar: 409

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
same-lazer-90-turbo.jpg


Sån? :)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Vad ska du ha den till?

Polaris Sportsman 500 är en fin fyrhjuling, ska du bara ha den för att ta dig till/från skogen=? eller ska du dra virke med timmerkärra osv?
Ska du dra virke osv, så köp en med 4wd och runt 500cc... 4wd+skogsdäck+hasplåt+wirespel...

Man klarar sig ganska bra med en 500cc :tummenupp

För din egen skull köp ingen kina skit :fakta Man får vad man betalar för... MEN ska du dock bara köra till/från skogen på grusvägar så duger dom... ett tag iaf...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En Honda 420 skogsutrustad har jag sett i Arbete .Den var grymt bra på o ta sej fram 75000 utan moms kostade den
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Farsan hade en Grissly 700, funka utan problem o vi va nöjda me den enda tills den for genom isen :rolleyes: Gick ju även leka me den när man kände för de :tummenupp Dock tyckte jag att till plogning o köra last på vintern i skogen inga va någon hit, skulle passa bättre med traktor till de ända målet...
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Polaris + bandsats + Kranman griplastarvagn med drivning :tummenupp
Frågor på det? :D

Men det beror som sagt på vad du menar med skogsarbete?
Ska du ha den till att frakta dig själv, motorsåg, och sedan plocka ut något vindfälle utöver det.
Eller har du tänkt göra mer än så mha fyrhjulingen?
Finns mycket skrivet på Skogsforum.com
Men ska man sammanfatta vad folk säger där så är det:
Fyrhjulingar är leksaker.
Lägg pengarna på en bättre traktor och kärra istället.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Glöm kineshjulingar då dessa bara innebär en massa svårlösta problem. Finns otaliga historier om vad som kan uppstå med dessa.

Satsa på kända märken som yamaha, honda, Suzuki, Polaris och CanAm. Mina arbetskamrater som jobbar ute på kraftledningsnätet har testat det mesta inklusive nyare 700:eek:r med bandsats och servostyrning men föredrar ändå Polaris gamla hederliga 6-Hjuling som den absolut bästa arbetsmaskinen, har även en annan kollega som tillbringar hela sin fritid i skogen med jakt och skogsskötsel som hävdar att just den är den absolut bästa maskinen på marknaden!
 

JIXXER

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
bredbyn
Hoj
gsxr 1000 k7
Jag kör ut ca 50m2 ved/timmer per år o då kör jag me canam 500xt o en avestavagnen 4.2h o de funkar mycket bra! Men kan inte rekomendera canamen ifall du inte har driven vagn pga att den e för högt växlad så nästa gång jag byter blir de en honda me hydrostat.

Så förslaget blir en honda valfri kubik bara de e hydrostat..
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Tack för alla kloka svar!
Jag kommer att använda den till "lagom" mkt skogsarbete. Har en bit skog på en 6-7 ha som ska gallras ur o hugga upp ved. Så den kommer att användas att köra mig o motorsåg och att dra vagn med stockarna på, samt lite buskörning oxå såklart :)

Så summa-sumarum är att inte köpa kina-skrot, kommer att hålla ögonen öppna efter grizzla, polaris etc.
Dock tycker jag det är ganska tunt på beg. marknaden, iaf på blocket. (i området jag bor) Ska kolla www.skogsforum.se som TheJo tipsade om och se om där finns mer...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top