Vilken av dessa hojar?

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Tjejen är på jakt efter ny hoj och vi har spanat in några stycken som ligger i samma prisklass. Samtliga ska såklart testas men andras åsikter är alltid intressant.

Hojarna det gäller är:

Suzuki GSF 650 -09.
Honda CB600 Hornet -07.
Yamaha XJ6 Diversion -09.

Antar att Hornet är den piggaste och roligaste i gänget. De andra två är lite mer touringorienterade, med kåpor som skyddar bättre osv. Hojen ska köras rätt mycket i stan, någon halvlång sväng då och då och så kanske det blir ett par längre turer per säsong.

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
eeeeeh... ursäkta min helt enskilda åsikt...
men vaffo så tråkiga hojar... hon kommer ju tröttna
rätt fort lr...? :confused:

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Street Triple ligger utanför budgeten. Mellan 50-60 lök är det som gäller. Hojen ska mest användas för vardagsbruk och inte så mycket bus då hon inte är den typen av förare direkt. Idag har hon en VFR 750 från -87.

jetson

Guest
Street Triple ligger utanför budgeten. Mellan 50-60 lök är det som gäller. Hojen ska mest användas för vardagsbruk och inte så mycket bus då hon inte är den typen av förare direkt. Idag har hon en VFR 750 från -87.

I så fall hade jag satsat på en Er6 med abs. Blocketpriserna på streeten är lite kryddade, kollar på dom när jag vill skratta lite (jag menar en 08a som kostade 79k ny läggs ut för 73 lax, skrattretande :D)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kolla på Suzuki Gladius också. Jag tyckte den var riktigt skoj! :)

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kommer bara bli köp från firma då vi inte kan pynta upp alla stålars kontant. ER-6 var ett förslag men då tror jag nog att Hornet är en roligare hoj, den har ju ändå drygt 100 pållar. ER-6 är väl rätt trött i jämförelse och känns bra mycket billigare än vad Hondan gör.

Vilken av Suzukin och Yamahan är den bättre då? Känns som två väldigt likvärdiga hojar, samma prisklass, halvkåpa mm.

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ni har inte kollat på FZ6-N eller GSR? Två roliga hojar i klass med CB600. Personligen tycker jag de båda är snyggare. Var sketnöjd med min GSR.

Du skall inte stirra blint endast på hästkrafter, det är många som kör ifrån en CB600 med en ER-6 pga bättre bottenvrid.
Topfart jo, om hon tänkte toppa ofta över 200.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Kommer bara bli köp från firma då vi inte kan pynta upp alla stålars kontant. ER-6 var ett förslag men då tror jag nog att Hornet är en roligare hoj, den har ju ändå drygt 100 pållar. ER-6 är väl rätt trött i jämförelse och känns bra mycket billigare än vad Hondan gör.

Vilken av Suzukin och Yamahan är den bättre då? Känns som två väldigt likvärdiga hojar, samma prisklass, halvkåpa mm.

Ja, hornet är den roligare hojen. Men hon "är inte den typen av förare" skrev du, antaglien inte den typen av förare som varvar över 12.000 varv i varje växel för att mjölka ur hästkrafterna heller, för det e så en hornet ska köras. En ER6 har kanske bättre "umf" i det registret din tjej ligger för det mesta.

Ni har inte kollat på FZ6-N eller GSR? Två roliga hojar i klass med CB600. Personligen tycker jag de båda är snyggare. Var sketnöjd med min GSR.

Du skall inte stirra blint endast på hästkrafter, det är många som kör ifrån en CB600 med en ER-6 pga bättre bottenvrid.
Topfart jo, om hon tänkte toppa ofta över 200.

instämmer

Last edited:

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Vi har hittat en ER-6F till rätt kurs också som vi ska kika på. Sant det ni säger om att Hornet har effekten högre upp i registret än tex ER-6. Tjejen fiskör kan man nog säga, så effektmässigt räcker hennes gamla VFR 750 till. Det blir mer en kvalitetsfråga, enkelhet att köra och komfort. Dessutom var försäkringen löjligt låg på kawan och även det är ett plus.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Vi har hittat en ER-6F till rätt kurs också som vi ska kika på. Sant det ni säger om att Hornet har effekten högre upp i registret än tex ER-6. Tjejen fiskör kan man nog säga, så effektmässigt räcker hennes gamla VFR 750 till. Det blir mer en kvalitetsfråga, enkelhet att köra och komfort. Dessutom var försäkringen löjligt låg på kawan och även det är ett plus.

Jag vill passa på att tipsa om Suzuki gsx650f. Finns både med abs och utan.

Jag har haft en och var väldigt nöjd med den. Mer upprätt körställning än gsx-r modellerna men ändå med ett sportigt utseende. Lite klen kanske med sina 83hk (tror jag det var) men ska hon ändå inte busköra så tror jag det räcker. Det gjorde det för mig i alla fall.
Hyffsad försäkringspremie med märkesförsäkring hos Lf.
I alla fall för mig men passa er om ni skulle behöva använda den.

Jag la min hoj på uppfarten och då ville de ha 25000 + moms i självrisk men jag var påläst och visste att det endast gällde gsx-r modeller. Inte för att de knusslade med att ändra till rätt självrisk men jag tycker i alla fall att de borde ha koll.

Finns några på blocket men jag tycker de är överprisade. Jag gav 60000kr för min 08:a med 8mil på mätaren och nu ser jag att de vill ha mer för samma årsmodell och med mycket mer mil men ni kan ju försöka pruta om ni finner den intressant.

Detta var mina 50 öre i alla fall. Lycka till i letandet.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Söker ni en väldigt lättkörd hoj så tror jag ER-6 är väldigt svår att slå, tror att gladius ligger i samma klass, har dock inte kört gladius själv.
ER-6 är lättare pga 2-cylindrar vs. 4-cylindrar i t.ex. GSR/FZ-6/Hornet, för att den drar du lätt iväg med endast koppling,när du gärna ger gas med 4-cylindrar.
Dock måste jag säga att GSR:n var väldigt lätt körd som första hoj.
Personligen är jag kanske mera inne för varvstopp på +10.000rpm, när ER-6 har "traktor-ljud" och varvar till 8.000rpm.
http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_GSR_600___REA_33762723.htm?ca=1_8&w=3
där är en GSR till ett väldigt bra pris IMO.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Söker ni en väldigt lättkörd hoj så tror jag ER-6 är väldigt svår att slå, tror att gladius ligger i samma klass, har dock inte kört gladius själv.
ER-6 är lättare pga 2-cylindrar vs. 4-cylindrar i t.ex. GSR/FZ-6/Hornet, för att den drar du lätt iväg med endast koppling,när du gärna ger gas med 4-cylindrar.
Dock måste jag säga att GSR:n var väldigt lätt körd som första hoj.
Personligen är jag kanske mera inne för varvstopp på +10.000rpm, när ER-6 har "traktor-ljud" och varvar till 8.000rpm.
http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_GSR_600___REA_33762723.htm?ca=1_8&w=3
där är en GSR till ett väldigt bra pris IMO.

ja men GSR-en vibrerar inte som en twin, och vi vet hur tjejer gillar vibrationer :p

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Samtliga listade hojar lär vara betydligt mer lättkörda än hennes gamla järnhäst hon äger nu. Vilken är skönast att köra motorvägstempo med då, är det bålgetingar allihopen eller?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA