Silwer
för******
som sagt gör som du vill.
Ja jag känner skillnad på olika oktan.DB skrev:Menar du att du känner skillnad på hur hojen går med olika oktan? Jag har testat både 98 & 95 och märker ingen som helst skillnad! Men det är klart det känns kanske bättre i hjärtat att åka på 98
Mattias skrev:Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
tobbeviking skrev:Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
//Tobbe
tobbeviking skrev:Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
//Tobbe
gthyni skrev:Inte ens en adaptiv EFI skulle ge de skillnaderna du beskriver.
Enda teori jag kan komma på att din motor går uselt (spikar
vid pådrag t.ex) med 95 så du förlorar effekt och därför öppnar
gasspjället mer när du kör på 95 oktan.
vågen skrev:HAHAH!
En arbetskamrat tankade 95 i sin diesel Jumpy! Sen stog han en hel helg o inte fattade varför han inte fick igång bilen Han va lite trötter o gillade gröna slangen bäst då
HanneZ skrev:Det va en ny orginal V40 T4.
Jag kör på 98 okt i mina hojar, vet inte riktigt varför, känns bäst, man kanske ska ta o byta?
/ Hannes
tobbeviking skrev:Ja jag känner skillnad på olika oktan.
/////////// Jag har hört att högre oktan ger en mer smörjande effekt??aLcATRAZ skrev:Förutsatt att 95:an är lika ren och inte har extra tillsatser som twiZt berättar så är denna bensinen bäst för icke högkompmotorer. Den ger bättre vridmoment skulle jag tro eftersom den brinner fortare.
Så har du en motor med 13:0 i kompression så kör du på 98 oktan för att förebygga spikning. (Inga av dagens fabriksmotorer har så högt komp, tror att ZX-6RR har rekordet hittils på 12.8:1 och den går att köra på 95)
Annars ska man inte köra på annat än 95 om bensinen är ren och fri från tillsatser. (Det har hänt mig att jag fått skit i bensinen med 95, och kanske vatten också. Det är ett bra skäl visst, men det händer nästan aldrig)
Ur effektsynpunkt så kan det vara lite lotto ang vilken bensin som är bäst. Om din motor råkar vara inställd så att den skulle gynnas av att tända lite senare så kommer 98 ge mer effekt. Tända lite tidigare - 95 oktan mest effekt. (Tidigare tändning ger oftast mer effekt, det är därför folk köper ignition advancers. Ur den aspekten är det troligast att du får sämre effekt med 98 än med 95.)
/a
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |