vilken cross?????

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Ort
karlstad
Hoj
italiano
Vad ska ska jag köpa var inne på nån slags 250 för ca:25000kr men har mer åmer börjat kolla på större typ ktm 525 då dom kostar lika mycket i samma skick, är dom mycket mer svårstyrda??? jag ska mest åka i skogen å på grusgropar. å jag vill meka så lite som möjligt. nån som har nått förslag
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
jäklar ja trodde 525an var dyrare :3freak

det beror ju på lite vad du är ute efter, meka får man alltid göra fast 2t är väl i regel enklare. Har du kört cross innan? i skogen är det ju skönare med 4t man kan köra längre och det blir en behagligare åktur . 2t'en måste ju få gas rätt ofta annars blurrar dom ju bara när de gäller.


Har du kört innan så tycker ja du kan vänta en månad till lägga undan lite mer cash så du kommer upp i 30-32k klassen å köp en 450 4t . ganska långt mellan servisarna och ganska lätt körd.

för 25 k spar du nog pengar på att köpa en 250 2t

bara mina åsikter :tungan
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag kör mest i skogen och har haft både 250 2T och 450 4T. Skulle utan tvekan välja 4T. Jag tycker den är roligare att köra, inte lika mycket service och drar mindre bensin, vilket är rätt så skönt om man vill fara på lite längre turer.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
4 takt är mindre service osv...



...om cykeln är ny. När man lagt sina första 60 timmar på den är den inte lika kul längre.

Ska du leka i grusgropar och köra skogsväg så tycker jag att du gott kan sätta dig på 525an. Den håller skapligt bra.

Ska du använda hojjen någon annanstans än där så tycker jag du ska välja en 250 tvåtakt. Kissa-på-sig-effekt på crossbanan och duger gott i sandtaget. Man får inte lika bra grepp med en tvåtakt men som glad amatör är det inget man besväras av.

Jag tränar på en 250 2t av just den anledningen att dom är så jävla billiga att köra mycket med. Lätthanterade och blir det något ras blir det inte särskilt dyrt.
 

-persson-

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
gnosjö
Hoj
Daytona 675, yz 125
jag har fått uppfattningen av att det är roligare att köra 250 2t i grusgropar, skogsvägar osv (också min åsikt).

vad gäller effekt finns det väl tillräckligt att hämta ur en 250 2t, om inte så borde 300 2t räcka?

Serviceintervallet hos 4t är väl mycket tätare (olja, oljefilter, luftfilter osv..)

på 2t är det inte lika noga med just växellådsoljan, och tvåtaktare tål mer "skit", men sköter du luftfiltertvätt och byten, och byter växellådsoljan någorlunda regelbundet på en 2t osv. blir servicekostnaderna för en tvåtaktare betydligt lägre. Och för min hoj (yz 125) lär det enda nödvändiga mekandet bli kommande kolvbyten.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Byta kolv på en 250 är ungefär lika jobbigt som att justera ventilerna på en KTM 525 i min åsikt, och det gör man var tionde timme på 525an...
 

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Ort
karlstad
Hoj
italiano
tackar för svaren:tummenupp
Blir mest allt möjligt jag hade tänkt köra, grusgropar, skogsvägar(stigar ev. lite bana, men jag är ju ren amatör, har inte åkt cross nått längre på flera år.
Fick för mig att en 525 skulle vara mer hållbar än en tex kx250 -03 eller nått, men om det inte är så så lutar det nog åt en 250 för den är väl mer lätthanterlig???? eller???
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top