Vilken däckprofil ska jag välja...

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Det sitter ju ett 190däck bak som orginal på nyare sporthojar
och när det tävlas med dessa hojar så kör dom på 180däck.

Nu undrar jag vad ni som HAR testat båda däcktyperna
tycker att man ska välja för däck och varför
(Jag kör 95% aktivt på väg och 5% bana)

Jag vill inte ha en massa "jag tror/hört/läst" :fakta
utan jag vill ha svar från dom som har använt
båda varianterna på sin hoj.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Affe_R1 skrev:
Det sitter ju ett 190däck bak som orginal på nyare sporthojar
och när det tävlas med dessa hojar så kör dom på 180däck.

Nu undrar jag vad ni som HAR testat båda däcktyperna
tycker att man ska välja för däck och varför
(Jag kör 95% aktivt på väg och 5% bana)

Jag vill inte ha en massa "jag tror/hört/läst" :fakta
utan jag vill ha svar från dom som har använt
båda varianterna på sin hoj.

Varför inte prova med att använda båda varianterna själv, så slipper du allt tro/hört/läst? Det är ju du som kör med den, det är du som ska gilla det.

Har du haft ett 190 nu så köp ett 180 å jämför. Ett smalare däck svänger bättre, dvs lättare nedlägg.

Last edited:

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Skillnaden mellan ett slitet 190-däck och ett nytt 190-däck är stor.. Klart som fan att hojen svängare snabbare med ett nytt mindre platt däck.. Oavsett om det är 180 eller 190 brett. Köp två nya däck och testa innan ni drar några slutsatser...

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Jag tror att jag har hört att det var en kille som läste om någon som har provat båda: :p

När jag fick hojen satt det ett 190/55-17 på som jag körde med ett par dagar samt att en polare med lika hoj, samam årsmodell kör på 190.
Själv har jag bytt till 180 och tycker att min hoj nu (jämfört med tidigare och jämfört med polarens hoj) är staiblare i kurvor, samt att den verkar karva sig runt på ett sätt som man inte känner med polarens hoj. Jag har inte mycket körvana på den hojen jag har nu, men jag tycker mig märka en skillnad.

Ska tillägga att det ska vara 180/55-17 på min hoj.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
jag har testat både och......körde 190 innan , mmmm visst var det bra, alldeles nöjd. Sen så bytte jag till 180 för att det inte fanns 190 inne, efter det så undrade jag hur fan jag har kunnat tuffa runt på ett jävla 190däck. Det blev så mycket roligare att köra, hojen lägger sig enklare ner och tycker att det känns mycket mer stabilt med 180.....:)

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Ravetrancer skrev:
jag har testat både och......körde 190 innan , mmmm visst var det bra, alldeles nöjd. Sen så bytte jag till 180 för att det inte fanns 190 inne, efter det så undrade jag hur fan jag har kunnat tuffa runt på ett jävla 190däck. Det blev så mycket roligare att köra, hojen lägger sig enklare ner och tycker att det känns mycket mer stabilt med 180.....:)

Tack Ravetrancer :tummenupp
Det var ett sådant svar jag ville ha :fakta

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -06
Jag har en tvärtemotuppfattning mot er andra, bytte från ett Pilot Sport 190 till ett Bridgeston 010 180 däck och upplever ett klart sämre fäste i det däcket.
Inbillar mid att det inte bara har att göra med ett annat fabrikat utan även med den smalare dimensionen.

Jag har fått flera riktigt läskiga släpp vid gaspådrag ut ur kurva med B-stone 180 däcket vilket jag aldrig fick uppleva med Michelins 190 däck.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har kört på både 190 och 180 och hojen känns mindre och det känns som det är mindre massa som ska hävas ner i kurvorna, 180 rekommenderas!

//jaG

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Daniel88 skrev:
Jag har en tvärtemotuppfattning mot er andra, bytte från ett Pilot Sport 190 till ett Bridgeston 010 180 däck och upplever ett klart sämre fäste i det däcket.
Inbillar mid att det inte bara har att göra med ett annat fabrikat utan även med den smalare dimensionen.

Jag har fått flera riktigt läskiga släpp vid gaspådrag ut ur kurva med B-stone 180 däcket vilket jag aldrig fick uppleva med Michelins 190 däck.

det beror nog mer på märket än dimensionen du.....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Misstänker det jag med, jag märkte en viss skillnad uppåt när jag bytte från MEZ4 (touring) 190 till Rennsport RS1/RS2 i 180bredd , konstigt va :rolleyes:

//jaG

Ravetrancer skrev:
det beror nog mer på märket än dimensionen du.....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Välj ett 180-däck med bra profil (55 eller 60) och av bra kvalitet. Sedan ska du ta och leta reda på en framsula som matchar. Minst 70-profil, men finns det 75/76 eller liknande, så prova det - det är en markant skillnad i hur bra grepp man har under nerlägg och hur villig hojen är att lägga sig.

Du har inte så mycket pulver i din maskin att det ska behövas ett fetare däck (välj då ett med bättre grepp istället). Det är bättre att prioritera körbarhet.

Just my two cents...

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
180 är bättre vid aktiv körning... men har för mig att 190 är bättre vid normal körning, håller lite längre pga den bredare plattare profilen.

Kan det stämma?

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 900RR
Bridgestone ... läskiga

Jag har ju Bridgestone orginal monterat på min triumph. Fick en punktering på bakdäcket för några veckor sedan och bytte då till dunlop.. Jag tyckte att man hade mycket bättre väggrepp i dunlopdäcket. Beror säkert på att det är ett mjukare däck, men ändå.
Men ja funderar på att byta till samma modell på framdäcket även om det inte är slitet. Känns nämligen halt - o det vill man ju inte ha på framdäcket. känns som om jag inte vågar lägga ner hojen i kurvor för att framdäcket ska släppa?
Är svaret på den frågan att byta till dunlop då me. Kan det bli bättre då tro.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Bridgestone ... läskiga

OverTheTop skrev:
Jag har ju Bridgestone orginal monterat på min triumph. Fick en punktering på bakdäcket för några veckor sedan och bytte då till dunlop.. Jag tyckte att man hade mycket bättre väggrepp i dunlopdäcket. Beror säkert på att det är ett mjukare däck, men ändå.
Men ja funderar på att byta till samma modell på framdäcket även om det inte är slitet. Känns nämligen halt - o det vill man ju inte ha på framdäcket. känns som om jag inte vågar lägga ner hojen i kurvor för att framdäcket ska släppa?
Är svaret på den frågan att byta till dunlop då me. Kan det bli bättre då tro.

Siktar själv på att alltid ha ett mjukare däck fram än bak, i o m att framdäcket nöts mindre, så det håller ändå minst lika länge som ett lite skarpare/mindre mjukt bakdäck. Och så känns det ju tryggare att veta att man har ett däck med bra grepp i framtill.

Vad man bör tänka på är ju att ett racing däck för bana fram, inte är ett så bra alternativ om man kör mest gata, i o m att det aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
man ska alltid ha mjukare framdäck än bakdäck, annars kan man få läskiga framhjulssläpp i onödan... :eek:

//jaG

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Jag bytte från 190/50 till 180/55 på min Fireblade, och den håller numera spår snyggare i kurvorna.

Förr var det som att köra med sidovagn, den ville resa sig upp hela tiden, ju mer man lade ner desto mer understyrde det.

Nu har den fortfarande den tendensen men tydligt mindre, den understyr fortfarande litet men understyrningen är konsekventare - den ökar inte lika dramatiskt när jag lägger ner mer.

Man har sagt mig att breda sulor bara behövs av två skäl: utseende och bättre kylning av gummit, men jag misstänker att det ligger mer bakom.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!