Vilken digital systemkamera, ska man ha?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tja

Vilken e bäst?

Nikon D70 eller EOS350D, eller är det värt att lägga till dom feta slantarna upp till en Minolta Dynax 7D, alt EOS20D????

Hilfe

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har en d70 och är jäkligt nöjd med den.. Största anledningen til att jag köpte just den är att jag har / har haft flera Nikon tidigare.

Men jag vet inte om/varför den isf är bättre än någon annan.. Kolla med fackmänniskor i någon märkesoberoende affär för bäst information.

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Svårt att ge tips när man inte vet vad du skall ha den till och hur mycket du vet om fotografering.

Har du pengarna så krossar Eos 20 D dom kamerorna som du nämner.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MT skrev:
Svårt att ge tips när man inte vet vad du skall ha den till och hur mycket du vet om fotografering.

Har du pengarna så krossar Eos 20 D dom kamerorna som du nämner.

Pengarna e ju en lite bristvara i detta fallet.

Vad jag kan om foto, jag du int mkt, har en systemkamera nu vanlig. Fotat mest skidbilder (se hemsida/tandådalen), Vill börja fota mera, men det är nybörjar nivå det handlar om.

Står väl imellan EOS350 alt. Nikon D70. dom andra är helt enkelt för dyra.

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
ski_extreme skrev:
Vad jag kan om foto, jag du int mkt, har en systemkamera nu vanlig. Fotat mest skidbilder (se hemsida/tandådalen), Vill börja fota mera, men det är nybörjar nivå det handlar om.

Står väl imellan EOS350 alt. Nikon D70. dom andra är helt enkelt för dyra.

Det var inte så att jag menade att du kunde lite om foto utan mera vad du skall använda kameran till.

Då skulle jag välja Eos 350 D.
Den har trotts allt 8.2 mpix imot 6,2 för D7:an

Kan annars tänka mig att Nikon snart kommer att släppa en ny efterföljare till D7:an som har vart med ett tag.

Edit: Är det en Nikon eller Canon du har nu?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
ski_extreme skrev:
Tja

Vilken e bäst?

Nikon D70 eller EOS350D, eller är det värt att lägga till dom feta slantarna upp till en Minolta Dynax 7D, alt EOS20D????

Hilfe
350:n hade jag valt av de två. Eller varför inte en begagnad 10D som ligger riktigt bra i pris nu, dessutom e de lite stryktåligare fall du ska ha med den i skidbacken etc.

- Johan, som väntar på sin 20D

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mr_rockster skrev:
350:n hade jag valt av de två. Eller varför inte en begagnad 10D som ligger riktigt bra i pris nu, dessutom e de lite stryktåligare fall du ska ha med den i skidbacken etc.

- Johan, som väntar på sin 20D

Vart hittar du dom 10D då? finner tex inga till bra priser på blocket.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Satsa på en 20D så blir du iaf inte missnöjd :)

hengli

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
BMW K1200S
fireblade skrev:
Satsa på en 20D så blir du iaf inte missnöjd :)

Möjligtvis plånboken som blir missnöjd då, kostar ju allt mellan 12 och 16 tusen utan objektiv.

MT skrev:
Då skulle jag välja Eos 350 D.
Den har trotts allt 8.2 mpix imot 6,2 för D7:an

Man ska inte förblinda sig av dessa megapixlar, i en kamera är ju trots allt optiken det viktigaste, även om pixlarna har ett visst finger med i spelet. :)

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
hengli skrev:
Man ska inte förblinda sig av dessa megapixlar, i en kamera är ju trots allt optiken det viktigaste, även om pixlarna har ett visst finger med i spelet. :)

I detta fallet när ski_extreme varken har Nikon eller Canon optik så är det ovesäntligt då han måste köpa en glugg endå!

hengli

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
BMW K1200S
MT skrev:
I detta fallet när ski_extreme varken har Nikon eller Canon optik så är det ovesäntligt då han måste köpa en glugg endå!

Jo men Nikon objektiv passar väl inte på Canon och vice versa?
Så om en av dem har bättre optik så är det ju bättre att välja den, oavsett pixlar.

MT

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
hengli skrev:
Jo men Nikon objektiv passar väl inte på Canon och vice versa?
Så om en av dem har bättre optik så är det ju bättre att välja den, oavsett pixlar.

Nej det gör dom inte.
Dock så åker han ju på att köpa en ny optik i vilket fall (om han inte skall bara ha dom tråkiga 28-50 objektiven som man kan köpa kameran med).
Eftersom jag antar att han skall fotografera skidåkare så kan det ju vara bra att ha lite större zoom.
Priset på Nikon vs Canon optik är ingen större skillnad ifall du skall ha bra grejor utan båda är lika svindyra.

Ett tips är att kolla på Sigmas grejor.
Jag har ett 50-300 som jag är mycket nöjd med till det priset som den kostade.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
ski_extreme skrev:
Tja

Vilken e bäst?

Hilfe
En polare har D70:n, om du vill kolla lite på fotoresultaten så kolla in hans hemsida http://partalo.sytes.net/ Gå in på Olivers hemsida, dom nyaste fotona är nog från d70:n och dom andra från en Nikon 5700.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
350D mycket bra prissatt. Läste förhandsinfo om
den där det stod att den skulle kosta 10kkr. Fotokungen har den med 18-55 glugg för 8.490:- :tummenupp

(JAG skulle köpt en D70) :)

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
arv skrev:
350D mycket bra prissatt. Läste förhandsinfo om
den där det stod att den skulle kosta 10kkr. Fotokungen har den med 18-55 glugg för 8.490:- :tummenupp

(JAG skulle köpt en D70) :)

Finns billigare än så.... Ska känna på EOS350 när jag kommer hem efter semestern, om den inte är för liten (jag har stora händer) så blir den en sådan.

Jag kan köpa Eos350+batterigrepp+1gb Extreme sandisk compaktflash+drulle försäkring, för samma pris som bara en D70.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC