Vilken e bra som första?

Baron

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2012
Hoj
:((((
Precis fyllt 18, vill skaffa mig en 30hp cykel men de jag vill ha är inte särskilt enkla att få tag på...
Vilka motorcyklar skulle vara bra att lära upp sig på?
Helst några snygga caferacers (som man kan få tag på I Sverige).
Tänk på att jag e 18 och får en slavarbets lön så föreslå helst inom rimmliga priser :)!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför just 30 hp? Om du tar körkort nästa år så kan du ju ta A2 som ger dig möjligheten att köra hojar upp till 35 kW, dvs 50 hästkrafter. Det finns en tråd där de listar alla hojar som går in under den behörigheten.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
och varför ska du köpa hoj i sverige när du bor i tokyo? är ju mycket dyrare med hojar här och frakt och import blir långt ifrån gratis

Baron

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2012
Hoj
Varför just 30 hp? Om du tar körkort nästa år så kan du ju ta A2 som ger dig möjligheten att köra hojar upp till 35 kW, dvs 50 hästkrafter. Det finns en tråd där de listar alla hojar som går in under den behörigheten.

Jag antog att det var lagligt att köra hojar upp till 33hp när man var under 21 här i sverige?

Baron

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2012
Hoj
Vadå, utan körkort? Allt över moped kräver körkort. Läs mer på http://www.korkortsportalen.se/ innan du frågar nåt mer.

är det inte ganska klart att jag inte pratar om eu mopeder? Jag noterade att jag nyss fyllt 18, de e klart jag menade med körkort. http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/ Här står det att som 18åring MED körkort (om du nt hängde me :p) får man köra med begränsad effekt. Så då ställer jag min fråga igen, Vilka motorcyklar skulle vara bra att köpa som inte är allt för dyr, hälst cafe. Hoppas du hängde med =)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Vad är din budget?

Ninja 250R dock ingen caféracer men så mycket skoj du får för hästarna som möjligt

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bara att söka på blocket efter 25 kW så får du upp massor. Alla möjliga hojar finns strypta eller går att strypa. Dock så försvinner det begränsade A-kortet i januari nästa år så har du inte börjat ta körkort än kan det vara svårt att hinna med det. Och nej, det är inte självklart att du menade med körkort så som ditt första inlägg var skrivet.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
det att som 18åring MED körkort (om du nt hängde me :p) får man köra med begränsad effekt. Så då ställer jag min fråga igen, Vilka motorcyklar skulle vara bra att köpa som inte är allt för dyr, hälst cafe.
Har du körkort redan eller ska du ta? Om du ska ta, kommer du att ta i år eller nästa? Det skiljer en del på reglerna då nya regler införs 19 januari.

Sen kan du alltid strypa ned en hoj. Har du kort redan eller ska ta i år så funkar vilken hoj som helst att strypa. Från nästa år får du dock inte strypa ned en hoj som har högre originaleffekt än 70 kW. Försäkringskostnaden brukar dock räknas på originaleffekt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Dock så försvinner det begränsade A-kortet i januari nästa år så har du inte börjat ta körkort än kan det vara svårt att hinna med det.
Begränsat går väl fortfarande att ta vid 18 med de nya reglerna. Och det övergår till tungt efter 2 år (och uppkörning). Det är direktaccessen till tung som är lagd till 24 istället för 18.

Baron

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2012
Hoj
Bara att söka på blocket efter 25 kW så får du upp massor. Alla möjliga hojar finns strypta eller går att strypa. Dock så försvinner det begränsade A-kortet i januari nästa år så har du inte börjat ta körkort än kan det vara svårt att hinna med det. Och nej, det är inte självklart att du menade med körkort så som ditt första inlägg var skrivet.
Vilken eu moppe packar 30hp?

Baron

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2012
Hoj
Har du körkort redan eller ska du ta? Om du ska ta, kommer du att ta i år eller nästa? Det skiljer en del på reglerna då nya regler införs 19 januari.

Sen kan du alltid strypa ned en hoj. Har du kort redan eller ska ta i år så funkar vilken hoj som helst att strypa. Från nästa år får du dock inte strypa ned en hoj som har högre originaleffekt än 70 kW. Försäkringskostnaden brukar dock räknas på originaleffekt.

Jag får mitt körkort denna månaden :) Då gäller väl reglerna som jag tar körkortet med nu till nästa år (alltså att ha en mc strypt till 25kw med högre original effekt än 70kw?)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag får mitt körkort denna månaden :) Då gäller väl reglerna som jag tar körkortet med nu till nästa år (alltså att ha en mc strypt till 25kw med högre original effekt än 70kw?)
Jupp stämmer, du slipper dessutom ny uppkörning för tung om 2 år om du får ditt begränsade kort i år. Men tänk som sagt på att försäkringsbolagen oftast räknar på originaleffekt, så även en strypt hoj kan bli dyr. Kolla alltid försäkringspremien (hos flera bolag) innan köp.

Baron

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2012
Hoj
Jupp stämmer, du slipper dessutom ny uppkörning för tung om 2 år om du får ditt begränsade kort i år. Men tänk som sagt på att försäkringsbolagen oftast räknar på originaleffekt, så även en strypt hoj kan bli dyr. Kolla alltid försäkringspremien (hos flera bolag) innan köp.

Tack för hjälpen =), bara en sista fråga, är det verkligen sant att man träffar de trevligaste människorna på en honda? =P

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tack för hjälpen =), bara en sista fråga, är det verkligen sant att man träffar de trevligaste människorna på en honda? =P
Det får någon annan svara på. Den enda honda jag ägt var en cr250, och den låg jag mest under i leran på nån mossig myr och skrek svordomar omkring mig så kråkorna skämdes.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO