450 är helt rätt tänkt om du skall kompromissa mellan enduro/motard.
Optimalt är en 250 4t i skogen och en 600+ på gatan, men du skall ju ha allt i en cykel och då blir 450 en ok kompromiss.
Har själv en wr450f 05 enduro sedan ny och motorn har inte krävt något annat än att byta olja, ventilerna endast kontrollerade men aldrig justerade.
Fick på motardhjul i höstas och den funkar fint på gata med dämpningen åtskruvat en aning även om den antagligen inte skulle funka så bra till att tävla med den fjädringen.
Med rätt drevning tror jag inte motorn slits å mycket mera på gatan än om man kör stubbrace eller gräsgärde, förutsatt att man inte kör 8-10 mil på maxvarv.
Jag såg till att montera bakhjul med ryckutjämnare och det gör gången mjuk och fin samt att man slipper slamret från kedjan (vanligt WR-fenomen)
(yzf-r125 fram och bakhjul passar fint om man gör egna distanser och adaptrar till klenare hjulaxel)
Passagerare blir nog svårt på en WR, om inte annat saknas det väl fotpinnar.
Möjligen går det regga om, på min saknas uppgift om passagerarantal i papperen men å andra sidan är max totalvikt 230kg (egenvikt 130 så förare+ passagerare=100kg), ramen lär hålla rent praktiskt, jag vägde över 130kg när jag körde enduro med min.
Se till att cykeln du köper är vägreggad, att köra med enduroreggat på gatan är endast tillåtet till- och från tävling/träning och med giltig tävlingslicens för enduro.
Enduroreggade cyklar skall för övrigt ha orange nummerplåt numera så polisen har inga problem att upptäcka hur det ligger till.