Vilken Endurohoj ska jag välja?

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Efter att på skoj ha skaffat en gammal Husa fe400 -00 i vintras så har jag blivit helt såld på enduro. Den har hängt med riktigt bra och jag har haft i stort sett noll driftstörningar under hela säsongen, och jag är supernöjd med den. MEN!
Den börjar bli sliten och jag känner att jag vill ha något mer seriöst.

Jag har satt ut min ktm 990SM på annons och jag tänkte troligtvis byta ut den mot en enduro istället.

Men vad rekomenderar ni?
Jag kör mest i ganska svår terräng, mycket lerhål, sten, branta backa, berg osv, och jag tycker grusvägar mest känns som transportsträckor.

Det jag kikat på mest är en nyare husa, typ FE390-450, men kanske en ktm 250 kan va nåt?
De nyare 2t-husorna verkar ju vara riktigt fina, men priset ligger förmodligen fortfarande lite för högt för min plånbok.
Jag vill att den ska vara så smidig som möjligt samt lättservad, och jag vet inte hur mycket smidigare en modern 450 står sig mot min fe400 i körbarhet?

Pris mellan 40-65k

Vad rekomenderar ni? :Bugar
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
För stökenduro är 250 4-takt det optimala, lagom med pulver, linjär effektkurva gör det lättare att behålla greppet. 2-taktarna stark 2a, pga deras smidighet, jag saknar min KTM 300a fortfarande.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
Köp en KTM 450/530 EXC-f från -08 o framåt, riktigt smidiga och roliga :)
Eller en husa fyrtakt från -09 o framåt, också väldigt smidiga och roliga ;)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En 250/300 2takt.
Ska mkt till för att jag ska gå över till 4takt igen.
 

MC Doktorn

Guest
FE 390 är riktigt bra hojar som börjar kallna på marknaden. Insprutning är framtiden!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För stökenduro är 250 4-takt det optimala, lagom med pulver, linjär effektkurva gör det lättare att behålla greppet. 2-taktarna stark 2a, pga deras smidighet, jag saknar min KTM 300a fortfarande.
Eftersom jag går med samma tankar som TS (med skillnaden att jag är totalt okunnig) så undrar jag vilken av följande 250 4t jag skall titta på:

1. Honda CRF X 250
2. Yamaha WRF 250
3. KTM EXC-F 250

Jag är alltså ren nybörjare ock kommer att köra motionsenduro, inte hard core i svår terräng till att börja med. Det skall alltså vara lätthanterat, lättservat och förenat med relativt låga kostnader.

Vad är avgörande för mitt val?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Eftersom jag går med samma tankar som TS (med skillnaden att jag är totalt okunnig) så undrar jag vilken av följande 250 4t jag skall titta på:

1. Honda CRF X 250
2. Yamaha WRF 250
3. KTM EXC-F 250

Jag är alltså ren nybörjare ock kommer att köra motionsenduro, inte hard core i svår terräng till att börja med. Det skall alltså vara lätthanterat, lättservat och förenat med relativt låga kostnader.

Vad är avgörande för mitt val?

Yamahan eller KTM:en - de har lite olika ergonomi, så prova hojarna först, nästa kriterie är - välj den du lättast får tag i delar till (och har en bra handlare).
KTM funkar alltid - Karlströms i Sala är *grymma*, och postar ut allt samma dag man beställer. :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Yamahan eller KTM:en - de har lite olika ergonomi, så prova hojarna först, nästa kriterie är - välj den du lättast får tag i delar till (och har en bra handlare).
KTM funkar alltid - Karlströms i Sala är *grymma*, och postar ut allt samma dag man beställer. :)
Tack för ett bra svar.
Har Yamaha Center i Helsingborg och Jonte Engdahl i Löddeköpinge runt hörnet så avsnittet "bra handlare" är avklarat. :tummenupp
Varför går Hondan bort? Något generellt problem man bör känna till?
I mina ögon brukar Hondor vara skottsäkra köp. Men det kanske är skillnad på MX/Enduro?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tack för ett bra svar.
Har Yamaha Center i Helsingborg och Jonte Engdahl i Löddeköpinge runt hörnet så avsnittet "bra handlare" är avklarat. :tummenupp
Varför går Hondan bort? Något generellt problem man bör känna till?
I mina ögon brukar Hondor vara skottsäkra köp. Men det kanske är skillnad på MX/Enduro?

Hondorna har alltid varit lite kinkiga med insugsventiler, vissa drabbas inte av några problem, andra strular det mer för (jag hade aldrig problem med min CRF450R å andra sidan).

Hondan är (om jag inte har helt fel) bara enduroreggad, inte landsvägsreggad, vilket är ett stort minus om man vill använda hojen lite allmänt.

..så är jag KTM-frälst, de gör oerhört fina hojar, skogen är orange på många håll, med all rätt.

Yammorna är bara jäkligt pålitliga arbetshästar.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hondan går ju tyvärr bort pga endast E-reg.
Haft just en 250X och den var riktigt fin o smidig i skogen men som sagt bara e-reg.
Tycker kvalitétskänslan på japshojarna slår KTMen på fingrarna ganska hårt men finns ingen japanare som slår Husa/KTM 2taktare i dagsläget.
 

moddlaren

Guest
Hondan går ju tyvärr bort pga endast E-reg.
Haft just en 250X och den var riktigt fin o smidig i skogen men som sagt bara e-reg.
Tycker kvalitétskänslan på japshojarna slår KTMen på fingrarna ganska hårt men finns ingen japanare som slår Husa/KTM 2taktare i dagsläget.



Om du tar en yamaha yz250wr och lyfter prim tran o sek tran 1mm. förlänger sek trans 3mm mot insug.
öppnar upp vingportarna 0,8mm över huvud porten samt tar bort strypningen i vingportarnas sidokanaler ca 4mm gods.

precis så är min yz250wr och här finns inte en 4T motard på 600cc+ som hänger med upp till 150 km:arsele:arsele har fullt sjå på gas pådrag utan att rycka i styret o hålla framhjulet nere 1-2-3-4 utan att behöva slå av:såjaponken.

jävligt roligt o åka smidig små kubikare som går utav H-vete, sedan passar honda XR 650 motard fälgar i princip rakt i gaffel o sving.
på min fick jag svarva ned broms skivan bak 5mm och tillverka en ny bromsoks adapter fram.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Tack så mycket för alla svar! :banana

Det lutar just nu mest åt en Husa 390 eller 450 -09 eller nyare. De börjar hamna i rimliga prisnivåer nu. Dessutom räcker kraften även till att gasa runt på isen i vinter. :yoparty

Visserligen vore det kul att testa en modern 2t, men jag vet inte om jag grejar en sån i skogen? Tydligen kräver de mer av föraren?

Vet ni hur stor skillnad det är i register mellan husa 390 och 450? Är båda "snälla" på låga varv?
Samt hur mjuk är insprutningen? Förgasare brukar ju vara väldigt silkeslena, medans insprutnare brukar kunna bli lite på/av...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack så mycket för alla svar! :banana

Det lutar just nu mest åt en Husa 390 eller 450 -09 eller nyare. De börjar hamna i rimliga prisnivåer nu. Dessutom räcker kraften även till att gasa runt på isen i vinter. :yoparty

Visserligen vore det kul att testa en modern 2t, men jag vet inte om jag grejar en sån i skogen? Tydligen kräver de mer av föraren?

Vet ni hur stor skillnad det är i register mellan husa 390 och 450? Är båda "snälla" på låga varv?
Samt hur mjuk är insprutningen? Förgasare brukar ju vara väldigt silkeslena, medans insprutnare brukar kunna bli lite på/av...

Hrm, jag är rookie o jag tycker iaf att min 2taktare är 10 resor bättre i skogen än mina gamla 4taktare.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Hrm, jag är rookie o jag tycker iaf att min 2taktare är 10 resor bättre i skogen än mina gamla 4taktare.

Okej. hmm. Knepigt. Jag får försöka provköra en 2-t vid nåt tillfälle. Det jag gillar med 4t är att de har så brett register, de har kraft ända från tomgång.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Okej. hmm. Knepigt. Jag får försöka provköra en 2-t vid nåt tillfälle. Det jag gillar med 4t är att de har så brett register, de har kraft ända från tomgång.

Prova en ny 250/300 så får du se att det inte saknas ett dugg med kraft :tummenupp
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Jag går åxå i köpas tankar, troligtvis 250/300 2t, men vilken modell ska man ta ?
Finns ju en massa olika numera,har hittat ett par Ktm och Gasgas 300 i rimlig prisklass till exempel (ca 20-30k)
Är de flesta numera bra hojar med jämn kvalitet eller är det något märke/modell man bör undvika ?
Att jag söker 2t är för att det verkar vara billigast i längden,om jag har fel tipsa gärna om andra lämpligare objekt som anses hålla bra.
E-reg räcker även om jag föredrar lv-reg.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top