Vilken extrahoj..?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Som rubriken antyder så är jag lite sugen på en extrahoj. En enkel och smidig jäkel, helst en större enstånka som går in som en A2 (grabben ska kunna ta A2 kortet på den tänker jag). Jag ska också kunna kortpendla på den när man inte vill skita ner fincykeln..

Förra vändan jag åkte hoj (typ 2010...) fanns det ju en massa enstånkor som även funkade för oss dvärgar (175 cm), men det verkar ju inte finnas något alls nuförtiden som är någorlunda nytt...?

Tips?

/Jomo
Jag köpte en SkitHoj, likadan som min finhoj. 17 ägare innan mig där de flesta inte gett den varken kärlek eller omvårdnad. Fördelarna är flera. Du kan hojen och det är samma reservdelar för att nämna några. :tummenupp
Jag kör en halv boxersexa! :kär

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Beror ju lite på typ av hoj.
Men en Triumph Speed 400 eller Scrambler 400X?
Nu är det ju visserligen en rad etta och du kanske vill ha en V-etta? ;)
View attachment 509774
Vill man ha en äkta V1:a så köper man en Ducati Supermono, om man får tag på en.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Triumph ser ju bra ut på pappret. Problemet är ju att den är brittisk.
Har för mig att den tillverkas i Indien av Bajbaj (det företagsnamnet får den låta som toppklass)....

Dom flesta fabrikat skruvar nog ihop sina budget modeller i länder som tex Indien och Thailand vet jag har mycket tillverkning av motorcyklar.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Det finns lite utbud ändå, men det är fan skralt... Idealet hade varit en nyare variant av XT660, Honda Dominator eller liknande. Har inget "riktigt" garage för tillfället, så en nyare japs är nog att föredra.. :unsure:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Är det praktisk och förnuftig (=inte sporthoj) eller något kul. Som Husa 650-ägare så kan jag intyga att få saker ger som mycket leende i hjälmen under 150. Dessutom reggad på 5 Kw, vilket kanske avviker en del från sanningen. Skall han övningsköra är den lätthanterad och "inget" går sönder när han tappar den.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Är det praktisk och förnuftig (=inte sporthoj) eller något kul. Som Husa 650-ägare så kan jag intyga att få saker ger som mycket leende i hjälmen under 150. Dessutom reggad på 5 Kw, vilket kanske avviker en del från sanningen. Skall han övningsköra är den lätthanterad och "inget" går sönder när han tappar den.
Haha, 5kw!! Alltså, han har redan A1 och har klarat de första 600 milen utan vurpa, så han är nog lika försiktig (feg) som sin far. Så hojen behöver inte vara så tappvänlig. I alla fall däck och bromsar bör vara asfaltsorienterat eftersom vi kör typ 100% asfalt. Nakenhoj är nog vettigt, om det inte går att uppbringa en väldigt ny och välskött XT660X eller liknande.. Offroadigt funkar ju inte helt för oss som inte basketlirare.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Haha, 5kw!! Alltså, han har redan A1 och har klarat de första 600 milen utan vurpa, så han är nog lika försiktig (feg) som sin far. Så hojen behöver inte vara så tappvänlig. I alla fall däck och bromsar bör vara asfaltsorienterat eftersom vi kör typ 100% asfalt. Nakenhoj är nog vettigt, om det inte går att uppbringa en väldigt ny och välskött XT660X eller liknande.. Offroadigt funkar ju inte helt för oss som inte basketlirare.
Jag tror du får läsa på lite. Husa 650 är den brutalaste gatmotard som byggts. Skrapa fotpinnar och sluka kurvor är det enda den är bra på...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag tror du får läsa på lite. Husa 650 är den brutalaste gatmotard som byggts. Skrapa fotpinnar och sluka kurvor är det enda den är bra på...
Och spotta olja

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
KTM 390, antingen duke eller adventure. Jag gillar motorkaraktären förutom att den är något svag på låga varv.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...