Vilken förgasare ska jag välja? (KTM640)

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Japp den har samma nål som bra i gasentabellen..Det enda som behövs bytas är lågfart och huvudmunstycke och ev axpump? (70) kan mycket väl gå.... annars får man byta till 50" där med..

munstyckerna kostar runt 30kr st....

Längden var samma som bsren och anslut bak var 55mm BSR 58mm så jag gissar att det går att dra ihop med klammer.

I mot insugsgummi var hsr 44mm och bsr är 46mm så även där borde det gå att dra ihop om man kör med vanliga slangklammer.

Man får förl´änga fästet för virarna typ 3cm,,,Endera genom att helt enkelt kapa av den befintliga plattan och kapa till ett plattgärn imellan och svetsa ihop eller göra en plåtförlängning och skruva fast på baksidan av den orginala fästet bara borra 2st hål och i med bultar..

Jag kollade även in fcr 39mm och den är det samma modd på virefästet som gäller Men den var några mm för fet i baken,,,men det går nog att slipa ner.. i fram passar den lika bra som hsren samma (mått)

Go figure:tummenupp

Super... Det här ska t.o.m. jag kunna lösa ju :D
Men jag hör av mig om jag behöver din hjälp. Väntar svar från bra i gasen om han hade några TM40 på lager. Han visste inte, men han skulle återkomma till mig. Han byter munstyckerna innan han skickar den tror jag.... (tror det stod det på hemsidan iaf...)

Närmre bolt-on än så här lär jag ju knappast komma... :tummenupp

tack än en gång Boost 3 :)

EDIT:
http://www.stibomotor.se/ har dem TM42 till LC4... behöver det vara positivt att köra TM42 istället för TM40??

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Super... Det här ska t.o.m. jag kunna lösa ju :D
Men jag hör av mig om jag behöver din hjälp. Väntar svar från bra i gasen om han hade några TM40 på lager. Han visste inte, men han skulle återkomma till mig. Han byter munstyckerna innan han skickar den tror jag.... (tror det stod det på hemsidan iaf...)

Närmre bolt-on än så här lär jag ju knappast komma... :tummenupp

tack än en gång Boost 3 :)

EDIT:
http://www.stibomotor.se/ har dem TM42 till LC4... behöver det vara positivt att köra TM42 istället för TM40??

Köp hellst hsr ... För den har gasvireanläggningen på vänster sida på gasaren + att hela den kontruktionen på gaseriet är 7 resor kraftigare och bättre på HSR I övrigt kan jag inte märka eller se skillnad på dom.. Har kört bägge sorterna. 42 mm är ju att föredra helt klart!! Ingen märkbar förlust före 5000v men märkbar fördel över 5000 - varvstopp när man öppnat upp insug och utblås kan det röra sig om 1,5-2kusar. 40mm hsr portar jag till 41,3mm max,, 42an till 43,3mm max då är dom svagt genomskinlig:D En 42 räcker till60-65hk innan den chokar onödigt mycket.

En 40ia ska man endast ha med org prylar. Fördelen med 42mm är ju att motorn svarar bra på övrigt trim ända till 60+ bhp!!

Go figure igen:D

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Köp hellst hsr ... För den har gasvireanläggningen på vänster sida på gasaren + att hela den kontruktionen på gaseriet är 7 resor kraftigare och bättre på HSR I övrigt kan jag inte märka eller se skillnad på dom.. Har kört bägge sorterna. 42 mm är ju att föredra helt klart!! Ingen märkbar förlust före 5000v men märkbar fördel över 5000 - varvstopp när man öppnat upp insug och utblås kan det röra sig om 1,5-2kusar. 40mm hsr portar jag till 41,3mm max,, 42an till 43,3mm max då är dom svagt genomskinlig:D En 42 räcker till60-65hk innan den chokar onödigt mycket.

En 40ia ska man endast ha med org prylar. Fördelen med 42mm är ju att motorn svarar bra på övrigt trim ända till 60+ bhp!!

Go figure igen:D

va fan... Jag som hade ställt in mig på TM40 :D .... sen hittade jag den här, en hsr: http://www.braigasen.com/hsrmikuni.htm
Är det en sån du menar att man ska ha? (HSR42)

Är den inte jobbigare att få dit... ??
Lite dyrare dock, men det är väl smällar man får ta.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
va fan... Jag som hade ställt in mig på TM40 :D .... sen hittade jag den här, en hsr: http://www.braigasen.com/hsrmikuni.htm
Är det en sån du menar att man ska ha? (HSR42)

Är den inte jobbigare att få dit... ??
Lite dyrare dock, men det är väl smällar man får ta.

Min HSR 42 passade rakt av i gummina. , Jag tog bort några "rörbitar" på på gas-wire hållaren, sedan funkade orginal wirerna.

Jag har -96 nål i mellersta hacket.
30 i lågfart
165 i main

Eventuellt skall jag gå upp i lågfarten och ner lite i högfarten. men den går skapligt nu. Bra i gasen´s bestyckning var lite snål. :va

berätta gärna vad du får för bestyckning om du köper än 42:a

Lycka till :tummenupp

Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Min HSR 42 passade rakt av i gummina. , Jag tog bort några "rörbitar" på på gas-wire hållaren, sedan funkade orginal wirerna.

Jag har -96 nål i mellersta hacket.
30 i lågfart
165 i main

Eventuellt skall jag gå upp i lågfarten och ner lite i högfarten. men den går skapligt nu. Bra i gasen´s bestyckning var lite snål. :va

berätta gärna vad du får för bestyckning om du köper än 42:a

Lycka till :tummenupp

Jepp jag ska berätta... Har skickat mail till honom ang. HSR 42. Skönt att det passar bra!!
Tycker du det blev stor skillnad i jämförelse med original?

Edit: Bra i gasen trodde jag skulle köra 155/27.5 - men man kan inte vara 100... hur som helst skulle han hjälpa mig tills det att jag var nöjd! Det är service! Får bli en sån :D

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jepp jag ska berätta... Har skickat mail till honom ang. HSR 42. Skönt att det passar bra!!
Tycker du det blev stor skillnad i jämförelse med original?

Edit: Bra i gasen trodde jag skulle köra 155/27.5 - men man kan inte vara 100... hur som helst skulle han hjälpa mig tills det att jag var nöjd! Det är service! Får bli en sån :D

165 i högfart ?? Otroligt att den ens går!! Den kan knappast dra bra över 6000v !!
På alla enstånkor 650 med öppet avgas ock kn filter eller andra filter + toköppnad luftburk så har det alltid hammnat på 150 i högfart....MEN OBS dessa förbeade måttuppgifter är olika på varenda munstycke!! Så säkrast är att borra 1,5mm bara köpa ett för litet munstycke och borra 1,5 helt enkelt,,Går utmärkt behöver inte ens borras rakt. Den nya hsr jag kollade idag hade ju 165 i högfart men när jag kollade med borr så var det snarare 175!! Minst 1,7mm

Så om ni har fullt öppen burk och ljuddämpare och skumfilter obs utan olja indränkt!! Så skulle jag tro 27,5 i låg ev 30? och 1,5 mm i högfart..axpump aktiverad omedelbart och så lite slag som behövs för att få bort stup.
Vid bänkningar har lamdavärdet visat att 145 i högfart är bäst! Jag har även provkört 145 men man tappar för mycket i lågvarvet med sååå litet.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
165 i högfart ?? Otroligt att den ens går!! Den kan knappast dra bra över 6000v !!
På alla enstånkor 650 med öppet avgas ock kn filter eller andra filter + toköppnad luftburk så har det alltid hammnat på 150 i högfart....MEN OBS dessa förbeade måttuppgifter är olika på varenda munstycke!! Så säkrast är att borra 1,5mm bara köpa ett för litet munstycke och borra 1,5 helt enkelt,,Går utmärkt behöver inte ens borras rakt. Den nya hsr jag kollade idag hade ju 165 i högfart men när jag kollade med borr så var det snarare 175!! Minst 1,7mm

Så om ni har fullt öppen burk och ljuddämpare och skumfilter obs utan olja indränkt!! Så skulle jag tro 27,5 i låg ev 30? och 1,5 mm i högfart..axpump aktiverad omedelbart och så lite slag som behövs för att få bort stup.
Vid bänkningar har lamdavärdet visat att 145 i högfart är bäst! Jag har även provkört 145 men man tappar för mycket i lågvarvet med sååå litet.

ok... Men 155/27,5 borde väl vara ok då. Känner jag att det inte är bra så hjälper han mig ändå. Nu har jag förvisso skumfilter MED olja. Inte sjukt mycket, men givetvis har jag olja. Luftburken kan no inte öppnas mycket mer, inte uppifrån iaf. Vad menar du med "Axpump aktiverad omedelbart och så lite slag som behövs för att få bort stup"?

Det blir en sån för mig i vilket fall nu... Tror den kommer passa min traktor utmärkt.. =)

Hur mycket kostar det om man vill fortsätta hotta upp sen? plana och nya kammar tänker jag mest på...Insugen kanske måste fixas också? Det är väl steg 1 va?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Jag gick från 22,5 till 25 därefter till 30 i låg fart. 30´n kommer att få sitta kvar kanske är 27,5 bättre men jag har en del avgassmällar vid avslag :va

Jag höjde nålen från andra hacket till tredje. Den gick lite bättre i mellan registret.
I högfart kommer jag byta 165 och testa 160 för att kolla om det blir någon skillnad.

Jag började med 22,5 och 142,5 det var alldeles för snålt

(Jo, det går bättre än orginal )

Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
(Jo, det går bättre än orginal )

Det var det som jag ville höra... :D
Misstänker att man lättare får upp den på bakan. Kan du gasa upp den på trean? med avslag o påslag direkt.....?
Kör du originaldrevning? Tänkte själv gå ner en kugg fram.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
[.. =)

Hur mycket kostar det om man vill fortsätta hotta upp sen? plana och nya kammar tänker jag mest på...Insugen kanske måste fixas också? Det är väl steg 1 va?[/QUOTE]

Ja bort med skumfiltret!! Dit med så stort kn liknande filter som går dit utan att ta i ramrör..
sedan minst slipon av fullflödes dvs rakt rör! 1800 kr för en ny som ganterat är bra. Hells grövre krökar gärna hemma snickrade för bästa drag och billigt 1200 i matrial.
Har för mig att du hade högre komp än org?
Man bör ha över 12-1 ivf
sedan inhandlar du ktms faktory kam 1500kr (billig)
portar.. Obs lämmna inte till vem som hellst!! Allt från 2kr till flera tusen:gnissla

Ja det ska räcka.. effekt då med dessa prylar ca 63-68hk bakhjul helt beroende på krökarna..

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vad kostar färdiga krökar annars, vet du nån som säljer till ktm? :)

Akraprovic (stavning?) är bland dom bästa men är svåra att få tag i och dyra typ 3800kr bara för krökarna! Sök efter Doma eller fmf powerbomb dom är bra..Det räcker med endast krökarna och sedan bygger ni om org dämparen eller köper viper slipon eller grp slip dom kostar bara 1800kr och är stenbra.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Akraprovic (stavning?) är bland dom bästa men är svåra att få tag i och dyra typ 3800kr bara för krökarna! Sök efter Doma eller fmf powerbomb dom är bra..Det räcker med endast krökarna och sedan bygger ni om org dämparen eller köper viper slipon eller grp slip dom kostar bara 1800kr och är stenbra.

Ok, då får det bli ett KN-filter direkt iaf.
Jag har KTMs egna "Racing"-dämpare. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter.
Men jag borde kunna köpa krökar från nån annan och passa in lite snyggt.

Hörge komp än org. har jag nog inte. Min är helt original... ja burken, slip-on och borttagna strypningar givetvis...
men förutom förgasaren, så kan man komma undan med runt 5tusen så har man en kvick liten maskin i garaget då... allt som allt 8-9000 med fugge...
Sen måste man väl lägga en del på renorveringar också va? ... känns som skiten rasar varannan vecka om man trycker i allt det där

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ok, då får det bli ett KN-filter direkt iaf.
Jag har KTMs egna "Racing"-dämpare. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter.
Men jag borde kunna köpa krökar från nån annan och passa in lite snyggt.

Hörge komp än org. har jag nog inte. Min är helt original... ja burken, slip-on och borttagna strypningar givetvis...
men förutom förgasaren, så kan man komma undan med runt 5tusen så har man en kvick liten maskin i garaget då... allt som allt 8-9000 med fugge...
Sen måste man väl lägga en del på renorveringar också va? ... känns som skiten rasar varannan vecka om man trycker i allt det där

Håller förvånansvärt bra under 70hk baken... Allt beroende på hur hårt man kör

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Jag skall fixa toppen och eventuell byta kolv på min hoj i vinter.

Var köper man h-komp kolv ?

Tar Ni ur motorn när mekar kolv och topp eller får den sita kvar i ramen ?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard

Vad rekommenderar du, svetsa eget system som vi diskuterade tidigare eller köpa en annan krök?

Har missat de men vilken förg rekommenderade du till en 640? :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vad rekommenderar du, svetsa eget system som vi diskuterade tidigare eller köpa en annan krök?

Har missat de men vilken förg rekommenderade du till en 640? :)

Läs ktm 660 slipon rekmend tråden för alla svar på avgas Gäller alla stånkor samma mått. kommer byggtråd på krökbygget snart :tummenupp Förgasare Endera kehin fcr 39 som portas till 41,8 eller 44mm beroende på övrig trim,,Eller Hsr/tm mikuni 42mm som går att plåga ur 43,3mm om man vill..

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Läs ktm 660 slipon rekmend tråden för alla svar på avgas Gäller alla stånkor samma mått. kommer byggtråd på krökbygget snart :tummenupp Förgasare Endera kehin fcr 39 som portas till 41,8 eller 44mm beroende på övrig trim,,Eller Hsr/tm mikuni 42mm som går att plåga ur 43,3mm om man vill..

Menar du att jag borde öppna den ännu mer när jag väl skaffat min hsr 42?
Om man slänger i en högkomp-kolv, behöver jag modda annat då också? Man (eller jag..) vill inte dra det jättelångt... då pajjar bara grejerna... :va

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Menar du att jag borde öppna den ännu mer när jag väl skaffat min hsr 42?
Om man slänger i en högkomp-kolv, behöver jag modda annat då också? Man (eller jag..) vill inte dra det jättelångt... då pajjar bara grejerna... :va

Mjaejolite.. Nä du behöver inte byta något alls....

Nästa steg är isåfall portning av toppen,, standard är den inte lika bra som nyare highflowarna,,Men portar man den så blir den riktigt bra och det är det snällaste mot en motor man kan hitta på ,, Nästa steg skulle då vara byte av kam ,och hellst byte av krök i samma veva...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA